Kultur

For første gang er flest abonnementer heldigitale: – Jeg tror det er veldig lett å forklare

Det totale opplaget for norske aviser rykket frem med 3,4 prosent fra første til andre halvår i 2020. For Sogn Avis har digital omstilling gitt resultater.

Arve Uglum tok over som ansvarlig redaktør i Sogn Avis i november i fjor. Da var avisen midt i en digital omstilling. Her er han sammen med frontsjef Sigrid Nese Thue.
  • NTB
  • Anders Veberg
    Journalist

Det viser nye tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA). Onsdag presenterte de ferske opplagstall for norske aviser.

Hos Sogn Avis på Leikanger i Vestland betydde det kake i lunsjen. De avsluttet fjoråret med 1087 flere abonnenter enn på starten av året. Pilene peker fortsatt oppover, forteller redaktør Arve Uglum. LLA utpekte dem til fjorårets opplagsvinner blant lokalavisene.

– Jeg tror det er veldig lett å forklare, sier Uglum.

Stikkordene er konsernet Amedia i ryggen og en overgang til å tenke digitalt først. Da 2020 startet, var Sogn Avis blitt en del av Amedia. I februar begynte den digitale omstillingen. Nå kommer de fleste nye leserne på nett.

– Du kan godt si at det var på overtid at Sogn Avis ble digitale. Men da det først skjedde, skjedde det ekstremt brått. Både staben og leserne var klare for det.

Kakefatet på Leikanger forteller en historie om norske aviser i 2020: Det går bra for lokalavisene. Og nå er flest abonnenter i Norge heldigitale, viser tallene.

Salg av papiraviser går fremdeles ned, men nedgangen er mindre enn i fjor. Stadig flere tegner digitale abonnementer.

Ser en koronaeffekt

– Vi har lenge sett at norske mediebrukere har gått til våre redaksjonelle medier for å holde seg oppdatert på pandemien, og nå ser vi altså en koronaeffekt også i de offisielle opplagstallene, sier administrerende direktør Randi Øgrey i MBL i en pressemelding.

Over 1,2 millioner abonnementer er nå heldigitale, og det digitale opplaget øker med 12 prosent. 85 prosent av de sammenlignbare titlene opplever fremgang, ifølge MBLs tall.

– Stadig flere nordmenn mener det er viktig å bruke et variert utvalg av nyhetskilder, sier Øgrey.

Uglum og Sogn Avis merker også koronaeffekten. I mars skjøt lesertallene fart da samfunnet stengte.

– Samtidig falt ikke tallene da samfunnet åpnet igjen. Det er viktig å huske på at Sogn ikke er Oslo. Her lever folk forholdsvis normalt, i alle fall sammenlignet med Oslo. Vi fikk et trafikkløft, men vi har tatt vare på trafikken selv om livet er mer normalisert, sier Uglum.

VG er landets største avis

Slår du sammen VGs tall for papiravis og VG+, er de fremdeles Norges største avis, med et opplag på over 287.000. Det er en vekst på 8 prosent fra året før.

Det gjør dem til fjorårets vekstvinner med over 19.000 nye abonnenter i andre halvår.

Bak VG følger Aftenposten og Dagbladet, med henholdsvis 257.000 og 115.000. Deretter følger Dagens Næringsliv, Bergens Tidende og Adresseavisen.

Mener lokalavisenes rolle er blitt tydeligere

Nesten 85 prosent av lokalavisene tilknyttet LLA økte opplaget sitt i andre halvår i fjor. Blant LLA-avisene er 27 prosent av abonnentene heldigitale.

– Lokalavisenes samfunnsansvar er blitt enda tydeligere det siste året. Avisene våre gir innbyggerne svært viktig informasjon om koronasituasjonen lokalt, sier LLAs generalsekretær Tomas Bruvik i en pressemelding.

MBLs undersøkelse viser at muligheten til å følge med på hva som skjer i nærområdet er den viktigste grunnen til at nordmenn abonnerer på aviser.

Amedia, som eier mange av landets lokalaviser, har hatt en sterk vekst de siste seks årene. De har flere opplagsvinnere enn Sogn Avis i 2020. Nidaros i Trondheim fikk nesten 3000 flere abonnenter gjennom året. Avisa Oslo, som startet opp mot slutten av fjoråret, har akkurat passert 5000 abonnenter, ifølge Kampanje.

– I 2020 er utviklingen enda sterkere enn den gode trenden. Det skyldes nok dels covid-19, som er en global pandemi, men som rammer lokalt. Der er vi tungt til stede, og den naturlige kilden til nyheter. Våre aviser er leirbål i lokalsamfunnene landet rundt, sier konsernsjef Anders Opdahl.

Nå får lokalaviser som Sogn Avis tydelige tilbakemeldinger fra leserne. De ser umiddelbart hvilke saker som blir lest eller ikke lest. Men det betyr ikke at fokuset på klikk har tatt over kontrollen, understreker Uglum.

– Vi er en abonnementsavis som lever av lojalitet. I det øyeblikket noen trykker på en tittel hos oss og får mindre enn de forventet, har vi sviktet oppdraget vårt, sier Uglum i Sogn Avis.

Les mer om

  1. Medier
  2. Journalistikk
  3. Avis
  4. Mediebedriftenes Landsforbund (MBL)
  5. Medier og reklame