Kultur

Den nye Munch-utstillingen er best med øynene lukket

Den nye utstillingen på Munchmuseet er best hvis man velger å se bort fra dens utdaterte syn på kjønn og etnisitet.

Paul Gauguins «Jente med vifte» (1902) og Edvard Munchs «Pubertet» (1894) vises side om side og viser et utdatert syn på kjønn og etnisitet, mener Aftenpostens anmelder Danby Choi. Foto: Ove Kvavik / Munchmuseet

  • Danby Choi
    Danby Choi
    Redaktør i Subjekt

Forrige uke åpnet nok en utstilling i Munchmuseets Munch-serie. Den franske maleren, grafikeren og skulptøren Paul Gaugin (1848–1903) står nå for tur, og det ligger an til en ny suksess. I kunsthistoriebøkene finner man gjerne Gauguin og Munch i samme kapittel, men det gjør sammenligningen like fullt kjedelig.

Er vi kanskje litt lei av Edvard Munch? Er det lov? Ved den tiende i rekken av Munch-sammenligninger må man kunne spørre, og særlig i en tid der beboere på Ekely ikke vil tillate nye kunstnere å bygge kunstboliger. Ekely skal liksom for alltid være Edvard Munchs.

Les hele saken med abonnement