Kultur

Fortsatt tilbakegang for de fleste papiravisene

Papiravisene har tilsammen en tilbakegang på 7,7 prosent sammenlignet med første halvår i fjor, viser tallene fra Mediebedriftenes Landsforening.

De største avisene har fortsatt tilbakegang i antall lesere, viser ferske tall fra MBL.
  • og NTB
  • Julie Moon Fjell

Samtidig topper Klassekampen listen over papiraviser som får flest nye lesere.

Ti papiraviser har fått flere lesere, mens 78 aviser har fått færre. Klassekampen lørdag har økt med 28 prosent, mens Klassekampen ellers i uken har en økning på 22,4 prosent. Deretter følger Morgenbladet og Dagsavisen, som også har en pen økning.

Lokale og regionale aviser har en tilbakegang på 8,8 prosent.

Størst på papir

Selv om det går nedover, er Aftenposten ifølge de ferske tallene fortsatt den største papiravisen med 381.000 lesere, etterfulgt av VG og Dagens Næringsliv.

Det er vekst for den digitale utgaven av VG. VG Pluss har nå et opplag på 152.034. Samtidig falt VGs papiravis på lørdag med 80.000 lesere første halvår i år.

Hyggelige tall for opplaget

Aftenposten har 256.708 abonnenter totalt, både papir og digitalt medregnet.

– Jeg er særlig positiv til de digitale lesertallene våre. Vår strategi har vært å lukke innholdet vårt. De tekniske målingene viser at lesertallene er stabile tross dette, sier sjefredaktør i Aftenposten, Espen Egil Hansen.

I Aftenposten er det nettopp antallet abonnenter som er viktigst. I løpet av de siste 17 årene har avisen opplevd et årlig fall i dette tallet.

– For to år siden snudde dette, og vi har hatt en bratt vekst. Snart er vi tilbake på gamle høyder, og det er det som teller for oss, sier han.

Ifølge Hansen hentes 70 prosent av Aftenpostens inntekter i dag fra abonnentene. For bare åtte-ni år siden kom den samme prosentandelen av inntekter fra annonsørene.

– Dette er en dramatisk endring, der vi legger vekt på at journalistikk koster penger, sier han.

Ny måling

Innsamlings- og beregningsmetodene for digitale lesertall er endret, og det er ikke mulig å sammenligne med tidligere rapporteringer.

Den nye målingen viser at VG er størst på mobil med nesten 1,3 millioner daglige lesere, etterfulgt av Dagbladet og TV 2. Disse avisene topper også listen for lesing på datamaskin.

Det gis ut tilsammen 228 aviser i Norge. Det samlede opplaget er på 2,2 millioner, hvorav 703.796​ er digitalt og 275.052​ er på papir.

Nødvendig med bedre målemetode

På papir, nett og mobil hadde Aftenposten i 2017 et samlet lesertall på 1.199.000. I 2018, med lesere på papir, nett, mobil og eAvis har avisen et samlet lesertall på 847.500.

Ved første øyekast kan det altså se ut til at lesertallet har hatt et kraftig fall fra 2017 til 2018, men disse tallene er altså ikke sammenlignbare. Ifølge Hansen har den nye metoden vært etterlengtet i mediebransjen.

– Bransjen har lenge visst at måten man måler lesertall på, ga feil bilde, spesielt digitalt. Aftenposten har derfor vært en pådriver for å få en ny målemetode på plass, sier han.