NRK laget åtte saker om prinsesse Märtha Louises nye bok

«Er det lov å si at det kom litt ekstra lys inn i rommet nå? Dere har veldig energi». Slik introduserer programleder Synnøve Svabø prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng i ett av NRKs mange innslag om deres nye bok.

Prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng figurerte i ulike flater på NRK fredag til mandag. Med klokken ser du, fra nede til venstre, opptredener fra Dagsrevyen fredag, Lørdagsrevyen, Dagsnytt 18 fredag, NRK.no nett-tv fredag, nrk.no-artikkel fredag, Aktuelt mandag, en annen nrk.no-artikkel fredag og Nitimen fredag (gjengitt i reportasje i Dagsrevyen samme kveld).

Elisabeth Nordeng og prinsesse Märtha Louise ga ut ny bok, Stemmen eller støyen, sist uke. NRK markerte begivenheten slik:

– Reklamebyrå

Både mengden og innholdet har fått mange seere til å reagere i sosiale medier. På Twitter kom minst femti kritiske innlegg i helgen, og tonen var like hissig på Facebook. «Dagsrevyen tar rolla som reklamebyrå for Engleskolen» , skriver Emil André Erstad på Twitter.

twitterengleskole-Mt3EtK30zG.jpg

Fredrick Frogner spør: «Hvor journalistisk selvutslettende er det mulig å bli?». — Presseetikken sier ingen ting om mengde, men jeg tror det er viktig å gjøre seg refleksjoner rundt hvorfor det står prinsesse på coveret, og om man ville gitt boken tilsvarende oppmerksomhet om kun det andre navnet var på coveret, sier Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund.

- Aftenpostens kommentator ser dette i lys av debatten om reklame som ligner journalistikk, og hevder journalistikken ligner mest på reklame. Hva synes du?

— Når folk begynner å stille spørsmål ved om journalistikken egentlig er fordekt reklame, ser man faren både ved å drive dårlig journalistikk, og ved å gjøre grensene mellom reklame og journalistikk utydelige, sier Stavrum.

Les kommentaren:

Les også

Er det NRKs oppgave å være hovedreklamekanal?

47 saker i norske medier

NRK er ikke alene om å fatte interesse for boken. Analysebyrået Retriever har registrert 47 presseoppslag på boktittelen i år, inkluderten dobbeltside i Aftenposten.

Ingen har imidlertid dekket bokutgivelsen med samme bredde som NRK, som til sammen har brukt rundt én times TV— og radiotid på saken.

Likevel har det knapt vært rom for kritiske spørsmål, mener de som reagerer på NRKs dekning av saken.

Per Edgar Kokkvold, leder i Kringkastingsrådet, så mandagens Aktuelt -sending der Ole Torp intervjuet prinsessen og Elisabeth Nordeng, og synes han observerte en «noe mer ydmyk» programleder enn vanlig.

- At de to steller med engler, betyr ikke at de må behandles som engler, sier Kokkvold.

Han bemerker at kritiske innslag om medlemmer av Kongehuset alltid blir møtt med reaksjoner fra NRK-lyttere og seere.

— Noen synes Kongehuset skal få være i fred. Det er et synspunkt jeg ikke deler. Når medlemmer av Kongehuset velger å delta i offentlig debatt, må de som alle andre regne med å få kritiske spørsmål og sterke reaksjoner fra dem som er uenige. Journalister skal ikke bøye seg så dypt at buksene sprekker, bare fordi de møter medlemmer av Kongehuset.

NRK: Det ble litt mye

Nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk i NRK mener dekningen kanalen hadde av boken på utgivelsesdagen fredag var rimelig og naturlig.

Per Arne Kalbakk, nyhetsdirektør i NRK

— Det er snakk om en prinsesse i Norge som snakker om spiritualitet, og det har ganske stor allmenninteresse. Men også vi har diskutert om det ble litt i overkant med dekningen lørdag og mandag. - Og svaret ble?

— I NRK tar redaksjonene for ulike sendinger avgjørelser som hver for seg er greie. Men da må vi sørge for å ha en mer helhetlig oversikt over totalmengden. Det er tross alt en bok som skal selges, i dette tilfellet, og vi må erkjenne at det totalt sett ble litt mye. Så må vi selvfølgelig stille de kritiske spørsmålene, og det mener jeg vi gjorde i denne saken.

- Var dere kritiske nok når flere oppfattet NRK som en «reklamekanal»?

— Det er jeg ikke enig i. Prinsessen ble blant annet spurt i flere sammenhenger om hvordan hennes rolle kan skade monarkiet. Denne typen kritikk får vi ofte, av enkelte som ønsker seg rasende revolverintervjuer. Vi kan stille kritiske spørsmål, men også gi publikum rom til å tenke selv og vurdere hva den som blir intervjuet svarer på spørsmålene.

- Gikk dere med på noen type betingelser for intervjuene eller tillot føringer for redigeringen?

— Nei, ikke annet enn at prinsessen og Elisabeth Nordeng ønsket å stille i intervjuer sammen, og det så vi som naturlig.

Les også:

Les også

«NRK lyktes ikke nok med å skille partenes krigspropaganda fra dokumenterbar informasjon»

— Klassisk mediekritikk

Thomas Mala i Forlaget Press har tatt seg av alt PR-arbeid i forbindelse med boklanseringen. Han sier den massive dekningen fra NRK er et tegn på at de har gjort en god jobb.

- Er det god reklame for dere?

Nyhetsdirektøren i NRK ber publikum tenke selv og vurdere hva intervjuobjektene svarer.

— Dekningen har vært fin, de har fått snakke om boken sin.Mala er ikke enig i at forfatterne har sluppet kritiske spørsmål.

— Men de har nok vært ganske avvæpnende i sine svar. Og når pressen ikke finner noe å ta dem på, lager dere heller kritiske saker om pressedekningen etterpå. Det er ganske klassisk.

- Har dere konkret hatt føringer på hva man kan spørre om eller hvordan saker skal redigeres?

— Ikke ut over å presisere at dette er en boklansering og at det må dreie seg om boken. Ellers er det allment kjent at prinsessen ikke kan gå inn i en debatt om sin rolle.