- Nesten ingen grenser for hvor mange TV-kanaler vi får

Enda mer mat. Enda flere interiører. Atter noen talkshow: TV6, den såkalte storesøsteren til TV3, byr ikke akkurat på noe nytt. Likevel har bransjen tro på landets nyeste TV-kanal.

Britiske kaker sto på menyen da tidenes første TV6-sending gikk på luften torsdag kveld. I originalutgaven av <i>Hele Norge baker</i> medvirker blant andre Mel Giedroyc and Sue Perkins. Gamle kjenninger som Dr. Phil og <i>I gode og onde dager</i> finnes også på sendeskjemaet.
  • Sturle Scholz Nærø

Torsdag klokken 18.00 skjedde det:

Eierne til TV3 lanserte sin første nye fri-TV-kanal i Norge etter at «mannekanalen» Viasat 4 kom til verden for seks år siden.

Baking og bolig

Allerede nå kan nær 70 prosent av det norske folk få inn TV3s «moderne og inspirerende storesøster». Slik blir i hvert fall TV6 karakterisert i forhåndsomtalen.

Forretningsideen er nemlig at TV3 skal appellere til yngre kvinner, mens TV6 er en «underholdnings— og livsstilskanal hovedsakelig rettet mot voksne kvinner».

Selve urpremièren, det vil si åpningsprogrammet på torsdag, bød ikke akkurat på nyheter. Fra BBC har TV6 kjøpt originalen til Hele Norge baker , som i hjemlandet heter The Great British Bake Off. Opptakene ble gjort i 2010.

Etter 75 minutter med engelske hobbybakere, fulgte et annen velkjent produksjon i opprinnelig utgave: Boligjakten UK ble tidenes andre TV6-program.

«Sjel» og tilhørighet

Sendeskjemaet rommer ikke ett eneste norsk innslag, hvilket konkurrenten Fem har merket seg.

Sjefen for TVNorges «kvinnekanal», Nina Lorgen Flemmen, kommenterer:

— Å skaffe rettigheter til internasjonale programmer som ikke har vært sendt i Norge, er ikke vanskelig. Trikset er å skape en kanal med «sjel» og tilhørighet. Da Fem ble lansert for seks år siden, satset vi på norske produksjoner. Resultatene ser vi: I dag er dette den mest suksessrike, norske underholdningskanalen for kvinner.

- Ikke dumt

- Hvorfor er lokale produksjoner så viktige?

— Norske programmer er med på å bygge profil. De skaper oppmerksomhet og snakker direkte til seerne. Det er nok enda viktigere med norske programmer nå når konkurransen er blitt så betraktelig mye større.

- Ærlig talt, Flemmen: Finnes det plass for atter en eter- og kabel-sendt TV-kanal i vesle Noreg?

Kosekanal: Logoen til TV6 finnes i en rekke varianter, dette er kakeutgaven.

— Jeg tror ikke at dette er et dumt trekk hvis man vil vinne nye seere. Mer konkurranse er spennende. I høst er Fem og TV 2 Zebra de kanalene som vokser mest, Fem med hele 17 prosent i gruppen 15 til 50 år. Konkurransen fra TV6 frykter vi ikke. - Nykommeren inntar markedet årevis etter «kvinnekanalene» Fem og TV 2 Bliss. Kommentar?

- Så langt kan jeg ikke se at TV6 tilfører noe nytt. Å skape nye, livskraftige sekundærkanaler er samtidig mulig. Spørsmålet er hvor «nisjete» man ønsker å være, svarer Nina Lorgen Flemmen.

- Brukt tiden godt

Hos TV6 er pressesjef Line Vee Hanum ikke opptatt av at kanalen lanseres lenge etter de to andre med feminint preg:

— Heller vil jeg si at vi har brukt tiden godt, for å finne den riktige posisjonen i markedet og passende innhold. Stort sett skal TV6 sende programmer som ikke har vært vist i Norge, så vi kan friste med friskt innhold. Og jeg kan berolige Fem-sjefen med at også vi skal ha norske egenproduksjoner: Allerede på nyåret starter en norsk programserie, opplyser Hanum.

Tung høst

Lanseringen denne uken kommer på tampen av en høst som har vært nokså tung for eierselskapet MTG: Dets største kanal i Norge, TV3, sliter med oppslutningen, mens TVNorge ligger an til å bli årets klare vinner i det kommersielle markedet.

I mediebyrået Carat, et av Norges største, følger TV- og radiosjef Morten Wiberg kanalkrigen tett. Medierådgiveren mener at TV6 er et positivt tilskudd, kommersielt sett:

- Penger å tjene

— Trolig vil TV6 øke markedsandelen til MTG-kanalene. Kvinner er den klart største seergruppen til TV3, og det er penger å tjene på å rendyrke en kanal til, rettet mot relativt voksne kvinner, sier han.

- Jeg kan ikke se at TV6 byr på unikt innhold, men det er ikke for sent for MTG å ta opp kampen mot Fem og TV 2 Bliss.

- Hvorfor ikke?

— Nisjekanalene er i vekst. Seerne er opptatt av å finne sine nisjer, samtidig som vi har et sterkt TV-marked her i landet. Målt i annonsekroner ligger det i år an til en økning på syv-åtte prosent. I et marked som vokser, er det naturlig å starte noe nytt.

- Ser ikke enden

- Tradisjonelt fjernsyn sies å ligge for døden?

— Med all interessen for web-TV og andre tilbud på nettet, kan man lett tro dét. Faktum er at vi ikke ser enden på den positive trenden når det gjelder nordmenns mediekonsum. Fortsatt øker mediedøgnet, det vil si antall timer vi bruker på medier, men muligens litt saktere enn før.

- På torsdag utvidet Get, landets nest største kabelselskap, tilbudet med ti kanaler, til totalt 157. Hvor går grensen, tror du?

- Det ser ut for at det nesten ikke finnes noen grenser for hvor mange TV-kanaler vi vil få. Konsumet går ikke ned, til tross for alle andre tilbud som er kommet til.

- Ikke et skrikende behov

I fjor gikk nordmenns TV-forbruk for første gang ned. Samtidig fortsetter mediebruken å øke.

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at internett slukte fem ganger mer av vår tid i 2012 enn i år 2000: henholdsvis 95 og 12 minutter. Ifølge Norsk Mediebarometer, som statistikken heter, er interessen for tradisjonelt fjernsyn fallende: Antall minutter tilbrakt foran skjermen var 157 i 2011, mot 134 minutter i fjor.

Mediedøgnet vokser

— Fallet er betydelig. Derfor blir det ekstra interessant å se om endringen innvarsler en trend eller om den er mer tilfeldig. Neste mediebarometer kommer til våren, forteller seniorrådgiver Odd Vaage i SSB.

Regnemåten til SSB viser at vi i fjor brukte i underkant av syv timer på medier – hver dag. TV-bransjen anslår det såkalte mediedøgnet til ca. åtte timer. At det bare vil vokse fremover, er ingen i tvil om.

85 prosent sa nei

En humrende Odd Vaage fastslår:

— Vi vil nok nå et tak, men ingen vet når. At stadig flere nordmenn benytter ulike medieplattformer samtidig, gjør jo at det samlede forbruket øker.

- Hva med den nye kanalen, TV6?

- For mange, mange år siden, da Norge bare hadde noen få kanaler, spurte vi om folk ønsket flere. 85 prosent svarte nei. Så jeg kan ikke akkurat se et skrikende behov for en TV-kanal til.

TV6 utfordrer særlig «kvinnekanalen» Fem, som har stor suksess med serien <i>Trinny & Susannah</i>. Bergensordfører Trude Drevland (i midten) er blant dem som har fått besøk av stylist-duen.