Kultur

Flere selskaper må ut med til sammen 100.000 kroner etter bildetyveri fra bakeblogg

I mai stjal flere bedrifter dette bildet fra den populære kakebloggeren Anne Brith Davidsen. Nå har 16 av 22 bedrifter betalt. Aftenposten har fått tillatelse til å bruke bildet. Foto: Anne Brith Davidsen

Etter at Hurtigruten og flere andre norske selskaper stjal dette kakebildet, tok bakeblogger Anne Birth Davidsen opp kampen om betaling. Nå har 16 av 22 selskaper betalt.

  • Nordis Seel Tennes

I mai fikk bakebloggeren Anne Brith Davidsen mye oppmerksomhet da det ble kjent at Hurtigruten og flere andre norske selskaper stjal et bilde av en 17. mai-kake fra bloggen hennes.

Å bruke et bilde uten å spørre om lov, er et klart brudd på åndsverkloven.

Bakgrunn:

Les også

Bakeblogger raser mot Hurtigrutens bruk av dette bildet

Sammen med bloggnettverket United Bloggers' faste advokat tok hun opp kampen med de 22 bedriftene som hadde stjålet bildet og krevde betaling.

Nå har 16 av 22 selskaper gjort opp for seg. Hurtigruten er blant dem som har gjort opp for seg.

«I går ble regnskapet klart og status er at 16 bedrifter har betalt og gjort opp for seg. Litt over 100.000.— inn på konto.», skriver Davidsen på bloggen.

Anne Brith Davidsen driver en av de mest populære bakebloggene i landet. Bloggen har opp mot 12.000 unike brukere hver dag og har over 42.000 følgere på Instagram. Bloggen har siden mai skiftet navn fra Villa Perlesukker til Anne Brith.

Truet med svartelisting

I etterkant av saken er Davidsen i tvil om det var verdt det. Hun forteller at hun fikk mange ubehagelige samtaler i etterkant av at hun skrev om bildetyveriet på bloggen. Davidsen presiserer at selskapet Hurtigruten, som var en av de 22 bedriftene som brukte bildet uten å spørre, ikke har truet henne.

— Rasende medarbeidere og eiere, ja faktisk en styreleder ringte og skjelte meg ut. Det gikk veldig hardt innpå meg, skriver Davidsen i en e-post til Aftenposten.

Bakebloggeren Anne Brith Davidsen har fått betaling fra 16 av 22 bedrifter som brukte hennes kakebilde uten lov. Foto: Anne Brith Davidsen

Har det vært en vanskelig prosess? - Både og. Jeg har vært heldig som har et nettverk rundt meg og en kjæreste som har støttet meg 100 prosent. Å være en del av United Bloggers har vært betryggende i denne saken. Samtidig som jeg følte jeg tok kampen for journalister, fotografer og alle andre som har vært gjennom lignende saker og ikke nådd frem. Støtten jeg har fått fra lesere har vært overveldende. Og den saklige oppfølgingen fra Facebookgruppen Stort og smått om sosiale medier, gjorde at jeg følte meg mer rustet til kampen. Jeg var liksom ikke alene, sier hun.

- Du skriver at du føler at du har gjort noe galt. På hvilken måte?

— Jeg ble ringt opp av 8-10 stykker som alle skjelte meg ut. Det er klart at man som menneske begynner å føle at man gjør noe galt. Jeg ble kalt stygge ting og truet med å bli svartelistet for all fremtidig samarbeid. Vi snakker om noen av de største kjedene i Norge. Mange mener jeg bør gå ut med navn på disse, men jeg føler ikke for å henge dem ut mer. Jeg er faktisk oppriktig bekymret for hva noen kan finne på å gjøre. Det høres helt vilt ut men jeg ble oppriktig redd etter noen samtaler, sier hun.

- Kan du nevne noen navn?

— Jeg har ikke lyst til å gjøre det. Litt fordi jeg er redd det kan slå tilbake på meg og fordi jeg prøver å leve etter regelen: vær mot andre slik du vil andre skal være mot deg, sier hun.

Etterlyser tydeligere regler

Aftenposten har tidligere skrevet om bloggere som får refs av Forbrukerombudet når det gjelder merking av annonser.

Les også:

Les også

21 toppbloggere får refs for ulovlig reklame

Davidsen mener Forbrukerombudet må komme på banen med et tydeligere regelverk for blogger og bloggere.

— Retningslinjene er klare, men det finnes gråsoner. Blant annet spørsmålet om merking av egne produkter når man for eksempel lager en kleskolleksjon eller brillekolleksjon, eller kaker for den saks skyld, mener jeg er for utydelig. Jeg synes dessuten det er synd at Forbrukerombudet kaller alle bloggere de har sjekket opp rosabloggere. Spesielt fag- og temabloggerne kommer dårlig ut i forhold til reglene, fordi det er vanskelig å skrive om sin egen hverdag og sitt yrke uten å nevne hvem man jobber med - men det er likevel ikke reklame, sier Davidsen.

Les også

  1. - Forbrukerombudet driver heksejakt på bloggerne

  2. Nei, Aftenposten, Forbrukerombudet driver ikke heksejakt mot bloggere