Kultur

Lokkemat for menn

Det tetner til i kampen om de mannlige leserne. Snart lanseres to nye blader. Menn er menn, men ingen er så mann som Vi menn.

  • Forf>
  • <forf>sigmund Sørensen <

Det er iskaldt på Ingierstrand. Den kjente badeplassen innerst i Oslofjorden er forlatt, bortsett fra tre øldrikkende ungdommer med et stort, bærbart stereoanlegg. Vinden kommer i nådeløse byks, det suser i stupetårnet og over Høvik på den andre siden av fjorden er himmelen svart av innestengt storm.

23 år gamle Elin fra Hamar har avsluttende eksamen på BI om ni dager. Hun burde kanskje vært hjemme og lest, men denne dagen har hun ventet på i flere år. Derfor krummer hun den tynne kroppen, sparker av seg skoene og fjerner badekåpen.

Huden hennes nupper seg. Iført en liten badedrakt går hun ut mot bryggekanten hvor Frode Jensen med kunstnernavnet "Willow" står klar med kameraet sitt.— Er dere fra Vi menn? spør ungdommene med musikken.

"Den gode reportasjen."

Bladet Vi menn har kommet ut siden 1951. I fjor kjøpte 100 000 mennesker bladet hver uke, en nedgang på 6,9 prosent. Antall ukentlige lesere var på hele 602 000 i 2. halvår 2004. Det er mye, men 30 000 mindre enn i 1. halvår i fjor. Mye av nedgangen skyldes de to andre bladene i dette segmentet: Mann og FHM (For Him Magazine). Vi menn får det ikke lettere når de to nye bladene Max Power og Max for Menn lanseres 13. juni. Derfor skal bladet revitaliseres. Det skal moderniseres. Både innholdet og presentasjonen skal pusses opp. Vi menn ruster seg for fremtiden. Tidligere har Playboy, Café, Slitz, Men's Health og Basic måttet gi opp kampen mot gode, gamle Vi menn.

Aylar ordner opp.

På Ingierstrand ser fotografen Frode "Willow" Jensen seg nødt til å avlyse fotoseansen. Dette været holder ikke når det nærmer seg sommer. Jensen er frilansfotograf og har levert Vi menn-piken siden 2002. Nå bestemmer Jensen seg for at bildene må tas i studioet han leier ved Akerselva i Oslo.- Hun der er så kul!Elin sitter i baksetet på Jensens store, mørke BMW med beige skinnseter og svarer kjapt på spørsmålet om hva folk hjemme på Hamar kommer til å si når de ser henne nesten helt naken i Vi menn. Elin er ikke nervøs, hun gleder seg til å kaste klærne for "Willow". Hun har allerede vært modell på piken.no, sexy.no, onlinemagasinet.no, hun har vært med i modelljakten på Sone 2, medvirket i videoene til artister som Helene Rask, Rouge og Temmelig hemmelig.- Jeg sa til Aylar at jeg ville være med, så sa Aylar det til Frode. Dette er et høydepunkt i livet mitt.

Galopperende gal.

Noen uker tidligere er vi i Vi menns lokaler i Nydalen i Oslo. Det er torsdag, klokken er 10.00 og det er som vanlig klart for den ukentlige idéutvekslingen. Det er i dette helt alminnelige møterommet de 13 helt alminnelige mannlige reporterne bestemmer hva de 602 000 leserne skal få kose seg med. Sopranos motiverer menn til å gå i terapi, kunne det vært noe? Her kommer det et klipp fra en svensk avis om innsidejobber blant svenske vaktselskaper. Her har vi en pikant krimsak om en fyr i Russland som bodde i en landsby med 14 innbyggere. En dag utryddet han halvparten av landsbyen sin. Her er en om pirater i Sørøst-Asia og ute på Nadderud er det en original type som har funnet opp noe spennende.- Snakker vi overnatting? fleiper en av journalistene. Etter 20 minutter tar de runden, som det heter i aviser og blader. Hva har hver enkelt reporter på blokken?- Sjakk er kjedelig, sier Yan Friis, Vi menns store stjerne og programleder i Herreavdelingen på P1. Så langt har han sittet og bladd i musikkbladet Mojo, men nå har han et forslag til en sak.- Sjakk er kjedelig, men ikke Bobby Fischer. Han er galopperende gal, fortsetter Friis. Skal han skrive om Fischer?

Orker ikke kjendiser.

Sjefredaktør Axel Walø har sittet i stillingen i snart fem måneder. Derfor overlater han jobben med å fortelle om hemmeligheten bak Vi menns suksess til redaktør Reidar Martinsen. Martinsen har 25 års erfaring fra Hjemmet Mortensen, forlaget som gir ut bladet. - Vår målgruppe er folkelige og ujålete mannfolk i alle aldre som er stolte av å være det. Majoriteten av norske menn identifiserer seg ikke med mannsidealet i moderne magasiner. De trenger et friminutt, forklarer Martinsen. Kjapt fortalt er Vi menns gjennomsnittkjøper 37 år. Abonnenten er 48. Bladet står sterkest i distriktene, særlig i Nord-Norge. Det er nesten fritt for kjendiser. Gutta vil ikke ha kjendiseri. De orker ikke flere kjendiser. Det er heller ikke bladets oppgave å sette dagsorden. Et nummer av Vi menn skal inneholde ekstreme opplevelser, action, krim, populærvitenskap, natur, sport, Vi menn-piken og temaer om menn og sex. Bladet skal være et fristed. Vi menn ser heller ikke på de andre bladene som konkurrenter. - Vi er unike, sier Martinsen.

Et kulturelt fenomen.

Det har Martinsen helt rett i, mener Hans Petter Overvoll. Overvoll har nettopp levert sin hovedfagsoppgave i medievitenskap om hvordan menn og maskulinitet blir fremstilt i bladene Mann og Vi menn. - Du finner ikke noe lignende noe annet sted. Vi menn har en bred appell fordi bladet er en kavalkade av alle tradisjonelle hobby-blader. Populariteten handler om at Norge er et veldig lite urbant samfunn. De fleste av oss bor på bygda og er mer opptatt av fiske, jakt og bil enn av den siste kolleksjonen til J. Lindeberg. Vi menn er et kulturelt fenomen, påstår Overvoll."Nå kan jeg endelig skrive om Buck Owens," tenkte Yan Friis da han begynte i Vi menn i 1992. I bladet har han en allround-rolle. Ofte leverer han portrettintervjuer under vignetten "Yan Friis møter".- Hvorfor er Vi menn så populært?- Konkurrentene er ofte urbane, unge menn som skal lage et hipt blad. De synes vi er umoderne og Harry. Men de skjønner ikke at de fleste ikke er så hippe eller er del av en kafé-kultur. - Har du noe imot de lettkledde damene?- Nei, hva skulle det være? De kunne vært mer nakne. Jeg synes det er komisk når de holder hendene foran brystvortene. De gjør ikke sånn på Huk.

Mange gode år.

Hans Petter Overvoll fant også noe artig under arbeidet med sin hovedfagsoppgave "Menn i manneblad": Bladet Vi menn er blottet for ironi. Alt gjøres dønn seriøst. FHM er ifølge Overvoll rølpeutgaven av Vi menn, men FHM er et gjennomført ironisk blad. Bladet vet bedre, men kjører hardt på damer og fotball og flørter med en tradisjonelt undertrykkende maskulinitet. Vi menn er ironifri sone, alt er svært oppriktig. Ett eksempel er alle reportasjene om marinejegere, fremmedlegionen og NATOs vinterøvelser i Nord-Norge, der bladet i fullt alvor skriver at amerikanske marinejegere kommer til Finnmark og ser døden i hvitøyet, mener Overvoll. - Hva med dette mannlige fri-

minuttet de snakker om?- Mange som leser bladet har et veldig lite problematisk forhold til sitt eget kjønn. Er du mann, så er du sånn. Vi menn har også flere av det sosiologene kaller homososiale rom. Dette er reportasjer fra brannvesenet, forsvaret eller politiet hvor det aldri finnes en eneste referanse til kvinner, selv om mange kvinner har slike jobber. Det er et slående, ubesudlet mannsunivers. - Kommer bladet til å holde seg så stort? - Mannsidealet er under press, men det er ikke sånn at den stilsikre, urbane mannen er i ferd med å ta over. Vi må gi redaksjonen rett i at fokuset på den økende urbaniteten er overdrevent i forhold til totaliteten. Dette vil sikkert forandre seg, men foreløpig har Vi menn mange gode år foran seg.

Sjalu kjærester.

I studioet Frode "Willow" Jensen disponerer er Elin klar for opptak.Nå gjelder det å ha "blikket". Elin må virke naturlig. "Willow" leverer 45 Vi menn-piker i året. Maksimalt fem av dem er han fornøyd med. Som regel er han den første som fotograferer jentene. Innimellom trekker de seg i siste liten på grunn av en sjalu kjæreste eller en sint mor. Senest i forrige uke ble Jensen truet på livet, sikkert av en gal kjæreste. Det problemet har ikke Elin. Ikke har hun type, faren er død og moren sier ikke noe om modellkarrièren hennes. Elin satser knallhardt på dette. Aylar er ett forbilde, det samme er Pamela Anderson. Men Elin vil helst bare være Elin. - Jeg er aldri sjenert, men det er slitsomt for eksempel å holde foredrag på skolen, når alle er flinkere enn meg.Nå er hun klar. Frode "Willow" Jensen retter på det lille skjerfet som skjuler de mest private kroppsdelene hennes. En fotoseanse tar opptil seks timer. Elin får 5000 kroner brutto for jobben. Om noen uker er hun "Elin fra Hamar" på forsiden av Vi menn. 100 000 eksemplarer av Ola Nordmann kommer til å kjøpe bladet. Menn i alle aldere over hele landet får seg enda et friminutt.

Elin er 23 år gammel og drømmer om å bli modell. I dag skal hun bli Vi menn-piken og havne på forsiden av landets desidert største manneblad, fotografert av Frode &quot;Willow&quot; Jensen. Foto: TRYGVE INDRELID

Reportasjegruppen i Vi menn har idémøte hver torsdag klokken ti. Fra v.:Nils P. Thuesen (delvis skjult), Yan Friis, Jørgen Kind Johannessen, Torjus Dølo og Ole G. Olsen. Foto: ANDERS KNUDSEN

Christine Hansen er tidenes mest populære Vi menn-pike. Hun er også kjent som Tine, artisten som ikke sang på sin egen plate. Det var det en gospel-artist som gjorde. Foto: LINN CATHRIN OLSEN - SCANPIX

Fagredaktør Morten Munch Eriksen (t.v.) konstaterer sammen med sjefredaktør Axel I. Walø (i midten) og redaktør Reidar Martinsen at bladet Vi menn synker i popularitet, mens bilagene går bra. Foto: ANDERS KNUDSEN

Relevante artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    «Store Vennlige Kjempe»: Skuffende fra Steven Spielberg

  2. KULTUR
    Publisert:

    Stig Sæterbakken sendte manuskriptet på mail samme natt som han døde

  3. KULTUR
    Publisert:

    Gjenreis filosofens norske hus!

  4. KULTUR
    Publisert:

    NRK har fått over 1000 klager på ett døgn: – Latterlig at kristne kors blir nektet, men at hijab skal tillates

  5. KULTUR
    Publisert:

    Bare 1 av 10 norske dansere har fast ansettelse: – Det gjør det vanskelig å si fra om trakassering

  6. KULTUR
    Publisert:

    Terningkast seks: De er fremdeles i en klasse for seg