Kultur

Mona Levin: «Vi som er nede på forfatter-rangstigen er også avhengig av å bli tatt på alvor»

Etter dårlig behandling er det flere forfattere som forlater de store forlagene til fordel for de små.

Forfatter Mona Levin mener de små forlagene gir forfattere bedre oppfølging enn de store. Etter ubehagelige hendelser byttet hun forlag fra Gyldendal Norsk Forlag til Kagge Forlag.
  • Thea Storøy Elnan
    Thea Storøy Elnan
    Journalist

– Oppfølgingen er mye bedre i små forlag enn i store. Det er i hvert fall min personlige erfaring, sier forfatter Mona Levin.

Sist gang hun hadde noe med Gyldendal Norsk Forlag å gjøre, fikk hun beskjed pr. e-post om at avdelingen hun hadde samarbeidet med om en bok skulle legges ned. Bokprosjektet ble det ikke noe mer av. Etter det bestemte hun seg for aldri å ha noe mer med de store forlagene å gjøre.

– De store forlagene har mange forpliktelser, som de små forlagene ikke har. Sistnevnte utgir et mindre antall bøker, og alle bøkene de velger å utgi satser de ordentlig på, sier Levin, som nå er i Kagge Forlag.

Hun tror det er mange forfattere som føler at de får bedre oppfølging hos de mindre forlagene.

– De store forlagene gir god behandling til sine store forfattere fordi de vet hva de risikerer å miste. Vi som er lenger ned på forfatter-rangstigen er også avhengig av å bli tatt på alvor, sier hun.

– Reddet mitt forfatterskap

Også krimforfatter Jørgen Jæger har valgt å hoppe over til et mindre forlag. Han opplevde liten aktivitet rundt sitt forfatterskap i de store forlagene.

– Jeg gikk til Juritzen Forlag fra Cappelen Damm forlag fordi jeg ville prøve et forlag som har mer tid til bøkene mine. Juritzen Forlag reddet mitt forfatterskap, sier Jæger.

Det mindre forlaget fikk forfatterskapet hans på beina igjen. Begge bøkene han har gitt ut på forlaget som ble opprettet i 2006 har solgt bra. Den første boken Juritzen utga, «Stemmen», ble trykket i tilsammen 10.000 innbundet eksemplarer og den andre, «Ridderkorset», ble trykket i 15.000. Det er relativt ekstreme endringer i forhold til nivået i Cappelen Damm, mener Jæger.

– Jeg ser at det er mange forfattere som skifter forlag for tiden. Jeg tror det kan gjenspeile en generell frustrasjon med de store forlagene. De har så mange utgivelser at de har problemer med å se alle, sier Jæger.

Aftenposten har tidligere skrevet om misfornøyde forfattere som ikke får solgt bøker fordi de største forlagene satser på noen få bestselgere.

– Det er trist at bokmarkedet er blitt slik. Vi trenger et mangfold i litteraturen som ikke bare består av kjendiser, sier Jæger.

Blir et fattigere samfunn

Forfatter og tidligere leder i Den norske Forfatterforening, Anne Oterholm, forlot Gyldendal i protest til fordel for Forlaget Oktober. Hun er imidlertid fornøyd med behandlingen hun fikk i forlaget, men kritiserer den manglende synligheten av mangfoldet i litteraturen.

Forfatter Anne Oterholm mener Gyldendal Norsk Forlag bryr seg for lite om litteraturens betydning i samfunnet.

– Jeg synes det er vanskelig å forstå at de største forlagene synes det er en smart strategi å ikke profilere seg mer som forlag som er genuint opptatt av litteraturens betydning for samfunnet. Det blir mye fokus på de tre skjønnlitterære bøkene som er kioskveltere og som skal dra hele salget, sier hun.I et intervju i Dagbladet i dag protesterte hun mot Gyldendals valg av en konsernsjef som fokuserer mer på salg enn litteratur.

– Jeg mener vi blir et fattig samfunn om bokbransjen fortsetter i den retningen det har tatt nå. Jeg er redd for at vi skal få samme situasjon som i Danmark, hvor svært få debutanter får gitt ut bøkene sine på større forlag, men henvises til nisjeforlag, sier Oterholm.

Hovedmål å fremme bredde

Kari Marstein, sjefredaktør for norsk skjønnlitteratur i Gyldendal, påpeker at alle forlag, ikke bare de største, opplever utfordring når det gjelder balansegang mellom bestselgere og bøker som ikke selger så bra.

– Vi arbeider hardt for å snakke om alle bøkene vi utgir, og de er selvsagt ikke flere enn at vi kjenner hver enkelt av dem. Men vi opplever at mediene heller vil snakke om kjente forfattere som for eksempel Knausgård og Roy Jacobsen, og dermed forsterker usynliggjøringen av mindre kjente forfattere. Det er mye mer enn innsatsen fra forlagene det kommer an på, og dette gjelder alle forlag, sier Marstein

Hun kjenner ikke til den konkrete saken forfatter Mona Levin forteller om.

– Det er umulig for meg å kommentere et utsagn om en sak jeg ikke kjenner. Men på generelt grunnlag kan jeg si at jeg skjønner at slikt kan oppfattes ublidt. Jeg håper hun har fått sjansen ved et annet forlag i ettertid.

Elisabeth Steen, forlagsdirektør for norsk skjønnlitteratur og dokumentar i Cappelen Damm, og tidligere markedssjef i Forlaget Oktober sier at Cappelen Damm er et breddeforlag som til daglig jobber med å ivareta hver enkelt utgivelse. Et av hovedmålene til alle forlag, uavhengig av størrelse, er å fremme bredden.

– Også vi i Cappelen Damm kan bli frustrert over at noen bøker forsvinner i mengden, og målt i antall arbeidstimer jobber vi kanskje mer med synliggjøring av ukjente enn kjente forfattere, sier Steen.

Les også:

Les også

  1. «De som kaller disse bøkene "damelitteratur" er snobber»

  2. Hvor er mannen som tør skrive om ensomhet og impotens?

  3. At bokbransjen er brutal og nådeløs, er ingen hemmelighet

  4. «Hverken debutant, bestselger eller høyt respektert? Da må du regne med å gjøre formidlingsjobben selv.»

Les mer om

  1. Bokbransjen
  2. Bøker
  3. Litteratur