Kultur

Dette er sakene mediene ikke legger ut på Facebook

Facebook blir stadig viktigere som medieplattform for å lese nyheter. Men noen saker legges aldri ut der, viser en ringerunde.

Her er eksempler på saker avisene har publisert i sine Facebook-kanaler, men som de har blitt nødt til å fjerne fordi debattene i kommentarfeltene sporet av. Skjermdump fra NRK.no og Aftenposten.no

  • Thea Storøy Elnan
    Journalist

– Vi har ingen nedfelte retningslinjer for hvilke temaer som ikke kan publiseres på Facebook, vi går som regel etter magefølelsen. Saker vi er særlig forsiktige med å legge ut er dem hvor enkeltpersoner blir eksponert på en måte som gjør at de personlig vil oppleve det som belastende å få kommentarer, sier Hege Øygaren, redaksjonssjef for NRK.no.

Årsaken til slik sensur er ønsket om å unngå de skitne debattene som ofte oppstår i kommentarfeltet på Facebook.

– En artikkel vi hadde om jenter som kjøper dyre vesker er et eksempel på en sak som ikke skulle blitt lagt ut på Facebook. Vi ble veldig lei oss for at vi stilte noen uskyldige intervjuobjekter til spott og spe. At sakene blir kommentert er vesentlig for at de skal nå publikum, men jeg tror folk glemmer at det er forskjell på å kommentere på en venns vegg og saker som ligger ute offentlig, sier Øygaren.

Må moderere mer

I Aftenposten og VG er man i tillegg forsiktig med saker som omhandler innvandring og integrering.

Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinnvolvering og sosiale medier i VG, mener dette likevel ikke går ut over medienes samfunnsansvar.

– Det er et mye større demokratisk problem at enkelte aviser ikke gjør jobben sin og modererer kommentarfeltene. Det blir definitivt viktigere med moderatorer i fremtiden, ettersom Facebook stadig blir en viktigere nyhetskanal, sier Solstad.

Ifølge Solstad har VG den siste tiden blitt mindre restriktive i hvilke saker de publiserer på Facebook. En av få saker de derimot måtte fjerne på grunn av kommentarfeltet var en sak om en guttegjeng som slåss på et tog i Oslo. Ofte modererer brukerne kommentarfeltene selv ved å konfrontere nettrollene, men Solstad etterlyser et samarbeid mellom mediehusene for å løsrive kommentarfeltene fra det dårlige stempelet de har fått.

Kristin Grøntoft, ansvarlig for sosiale medier i Aftenposten, forteller at de i likhet med VG legger ut de aller fleste saker på Facebook.

– Men saker som berører enkeltpersoner, grove kriminalsaker eller kontroversielle tema rundt innvandring kan bli valgt bort fra Facebook. I disse tilfellene må vi vurdere om vi klarer å følge opp i kommentarfeltene, sier hun.

Mediehusene har til en viss grad av overordnede retningslinjer, ifølge Grøntoft, men det er alltid enkeltvurderingene som vinner igjennom.

– De fleste av slike saker skal på Facebook fordi de er nyheter og viktige for samfunnsdebatten. Våre følgere forventer å bli opplyst, sier hun.

Er ikke sensur

– Så lenge brukerne av Facebook selv kan dele sakene, så er ikke sensur et gyldig begrep her. Du kan heller kalle den selektive delingen en PR-strategi, sier Arne Krumsvik, professor og leder av Senter for tverrfaglig medieforskning ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Han kaller norske avisers ønske om å kontrollere egne sakers liv på Facebook en håpløs kamp.

– Facebook er bygget på at brukere deler med brukere. At aviser pusher saker er bare kommersielt støy. De vil aldri få lov til å dominere Facebook, sier han.

– Er det nødvendig at avisene er selektive i hva de publiserer på Facebook?

– Jeg tror redaksjonene er nervøse for å medvirke til sjikane. Likevel er det å få oppmerksomhet på Facebook en del av deres distribusjonsstrategi. Selvsensuren oppstår først og fremst i måten de dekker saken på i egne kanaler, for eksempel ved at de er forsiktige i måten de skriver om et tema, sier han.

Vil alltid være skjevt

Robert Wallace Vaagan, førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag ved HiOA, mener det er viktig å følge med på hva mediene velger å legge på Facebook sammenlignet med hva de ellers legger på sine andre elektroniske kanaler.

– Hvis det er slik at det er én type saker som mediene systematisk ikke legger ut på Facebook, så kan det være uheldig. Men det vil alltid være en skjevhet, fordi avisene ikke kan legge ut alt de produserer på sosiale medier, sier han.

Les mer om

  1. Sosiale medier

Relevante artikler

  1. KULTUR

    IKT-Norge: – Vi må ikke glemme at Facebook er en global plattform

  2. KULTUR

    Norske medier ønsker å bli fritatt for Facebooks nakensensur

  3. KULTUR

    Google varsler kamp mot netthets. Slik skal de rydde opp i kommentarfeltet

  4. NORGE

    Dette er ikke lov på Facebook, Snapchat og Instagram

  5. KULTUR

    Twitterkonto la ut samme meldinger som Trump – ble utestengt etter tre dager

  6. KULTUR

    Slik reagerer de på Facebooks sensur