Kultur

... men på Facebook står kampen mellom Ap og Frp

Politikerne er ikke like grønne på sosiale medier som for fire år siden. Velgerne vil helst kikke inn i politikernes privatliv på sosiale medier.

Fremskrittspartiet og Siv Jensen legger stor vekt på Facebook som kanal, og partiet har gått forbi Arbeiderpartiet i antall følgere. Foto: Anette Karlsen

  • Geir Salvesen
  • Kjersti Nipen
    Journalist

— Det er ikke Arbeiderpartiet og Høyre som er størst på Facebook, det er Ap og Frp. Høyre ligger kontinuerlig i midtsjiktet, og det er interessant at de ligger såpass lavt sammenlignet med andre partier, forteller Bente Kalsnes, stipendiat ved Universitetet i Oslo.

Av partilederne er det Siv Jensen som er mest aktiv på Facebook, og Fremskrittspartiet rykket nylig forbi Arbeiderpartiet som størst på Facebook. Til gjengjeld er Siv Jensen minst aktiv på Twitter, som ikke blir prioritert av Frp.

Treffer «folk flest»

Et internasjonal forskningsprosjekt ledet fra Universitetet i Oslo studerer valgkamper på sosiale medier i både USA, Australia og Sverige – i tillegg til Norge.

— TV-mediet er i endring, og er ikke lenger den nasjonale fellesarenaen i valgkampen. Nå er vi inne i en brytningstid med fragmentering av kommunikasjonen, der debattarenaene spres på mange ulike plattformer, oppsummerer prosjektleder Gunn Enli.

Les også

Lille Venstre er Twitters gigant

Da forskerne ved UiO la frem foreløpige funn på Litteraturhuset i Oslo, kom det frem at Facebook er vurdert som den desidert viktigste plattformen av partiene. Det er der partiene treffer «folk flest».

«Hjelp, vi er på Facebook»

— I 2009 var valgkampen i sosiale medier preget av eksperimentering: «Hjelp, vi er på Facebook». I 2013 er sosiale medier blitt en integrert del av miksen, med en betraktelig større grad av profesjonalisering hos partiene, sier Kalsnes.

For eksempel er alle blitt ivrige etter å dele bilder og videoer, siden dette er innhold som lettere når frem i nyhetsstrømmen på Facebook. Mest delt i valgkampen ble statsministerens «taxistunt», som ikke bare ble kommentert, delt og likt tusenvis av ganger.

På Facebook nådde taxi-videoen 850 000 personer. 644 000 av dem var folk som så videoen uten selv å følge Arbeiderpartiet eller Jens Stoltenberg på Facebook.

— I sosiale medier får man en viral effekt der man når ikke bare de som er politisk interessert, men der budskapet blir spredt videre til de politisk interessertes venner på Facebook, sier Kalsnes.

Velgerne vil se privatliv

Førsteamanuensis Gunn Enli mener norske politikere er i front internasjonalt når det gjelder direkte velgerkommunikasjon i sosiale medier. Selv om Obamas valgkamp i sosiale medier er det store forbildet for norske partier, mener Enli at norske politikere utnytter de sosiale medienes fortrinn bedre.

– Team Obama bruker Twitter mer som en markedsføringskanal enn en debattarena. Team Jens Stoltenberg ser nytten av å svare på henvendelser og inngå i dialog, sier Enli.

Forklaringen på at norske politikere behersker den semi-private interaksjonen på sosiale medier er at de forholder seg til en politisk kultur preget av folkelighet, hvor uformell dialog og muntlige formuleringer ikke bryter med imaget de har skapt i andre medier, mener hun.

Les også

Slik følger du Stortingsvalget på Aftenposten.no

Forskernes gjennomgang av funn viste også at det er i tilfellene der politikerne deler bilder fra sine private liv, og viser andre sider av seg selv enn i TV-debattene at de får mest oppmerksomhet i sosiale medier. Eksempler på dette er når Siv Jensen poster bilde av TV-skjermen mens hun ser Melodi Grand Prix, eller når Jens Stoltenberg avbildes mens han klemmer sin far.— Dette er bilder som gir en gjenkjennelseseffekt og en identifikasjon, som ofte appellerer på sosiale medier.

  1. Les også

    Flinkiser på Twitter og FB

  2. Les også

    Ministerposten kan glippe for Høyres favoritt

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Dette skulle bli den store sosiale medier-valgkampen. Men studentene Jørdi og Anders foretrekker fortsatt de vanlige.

  2. KULTUR

    Han er den av Erna Solbergs statsråder som tar desidert flest selfier: – Det har skjedd usedvanlig mye i livet mitt

  3. KULTUR

    Høyre og Ap bruker dine likes for å engasjere deg

  4. POLITIKK

    Listhaug kommer til Stortinget med en «unik» posisjon: – Kan være en rebell i eget parti, sier professor.

  5. KULTUR

    De norske partiene ruster til valgkamp på Facebook - forsker advarer

  6. SID

    – Jeg vil mye heller ha slike videoer fra Sophie Elise enn flere kleine videoer fra partilederne