Kultur

Klar for ny kamp - om seerne

Med sin helnorske «Stjernekamp» innleder NRK1 en fornyet kamp om lørdagsseerne. Det britiske konseptet «Skal vi danse» på TV 2 fikk uventet hard konkurranse i fjor.

Årets Stjernekamp-artister: Atle Pettersen, Vidar Johnsen, Espen Grjotheim, Elisabeth Andreassen, Agnete Johnsen, Mimmi Tamba, Silya Nymoen, Eli Kristin Hanssveen og Helene Bøksle. Hans-Erik Dyvik Husby var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Trygve Indrelid

  • Sturle Scholz Nærø

Sist høst hadde ingen hørt om programmet. Nå er det stor rift om å få delta:

— Tenk bare å få være artist i beste sendetid. Det er helt utrolig! utbryter veteranen Elisabeth Andreassen.

Lattermildt tilføyer sangeren, som har vært norgesberømt siden 1980-tallet:

— Se deg rundt, se på de andre deltagerne. Jeg kunne ha vært mammaen til alle sammen.

Laget i Norge

- Hva får en 55 år gammel, veletablert artist til å kaste seg ut i sesong to av Stjernekamp ?

— Programmet er det kuleste i denne sjangeren. Det er gøy å se på og byr på nok av utfordringer for oss som deltar. Vi får lov til å drive med det vi virkelig kan, nemlig faget vårt. I dag er det ingen selvfølge at man på TV bare får være artist. Ja, opplegget er helt utrolig!

Stjernekamp debuterte i NRK1 i september i fjor. Og i motsetning til så godt som alle andre underholdningsprogrammer på norske skjermer for tiden:

Hele konseptet er norsk. Konkurransen, der ti deltagere kjemper om å bli «Norges ultimate entertainer», er utviklet av Vibeke Sørlie i produksjonsselskapet Monster, i samarbeid med NRK.

Artist-kø

— Visjonen er å sende deltagerne til nye faglige høyder. Jeg har selv en livslang lidenskap for dans, sang, musikk og scenefremtreden generelt. Begrepet "entertainer", som ikke finnes på norsk, rommer alt dette. Stjernekamp belyser: Hva er en entertainer? Tittelen betinger at man behersker et helt spekter av ferdigheter, fastslår Vibeke Sørlie.

Etter seersuksessen i fjor, samt artistenes oppriktige begeistring for konkurransen, sto stjernene nærmest i kø under utvelgelsen i vår:

— Det har vært stor pågang, ja. Vi måtte si nei til en del artister som ønsket å være med. Ideen er at hver sesong også byr på en uslepen diamant, et ungt, lovende talent, ikke bare kjente navn. Kun de modigste våger å stille opp i en så utfordrende konkurranse, fremholder produsent Sørlie.

Direkte fra en hangar

Denne sesongen er samtlige sendinger flyttet fra Chateau Neuf i Oslo til en tidligere flyhangar på Fornebu i Bærum.

Under et skrålende blikktak har de ti deltagerne hele uken forberedt kveldens première, der alle skal fremføre hver sin rockelåt.

Helene Bøksle, særlig kjent for julesang og folketoner, vedgår uten videre:

- Skremmende

— En så stor overgang er både skremmende og utfordrende. Jeg håper at publikum oppdager nye sider av meg, samtidig som de kjenner meg igjen. Hele tanken er å ha det gøy og formidle hver låt best mulig. Konkurranseelementet, dette at deltagerne stemmes ut, tenker jeg lite på. I hvert fall foreløpig.

- «Rocke-Helene» er ikke redd?

— Nei, jeg har noen små horn i pannen. Du ser dem bare ikke så godt.

Leste i tre dager

"Norges ultimate entertainer": Rita Eriksen seiret i 2012.

Rita Eriksen, som vant tidenes første Stjernekamp , sier at seieren har "utrolig stor betydning": — Å konkurrere ti lørdager på rad, i beste sendetid, hjelper skikkelig på karrieren: Veldig mange flere mennesker vet hvem jeg er. Samtidig ga selve seieren en anerkjennelse av uvurderlig verdi. Responsen har vært overveldende. Å lese alle gratulasjonsmeldingene på Facebook, tok tre dager!

- Ganske voldsom vekst

NRK er meget fornøyd med mottagelsen som Stjernekamp fikk i fjor. TV 2, på sin side, har høye forventninger til årets dansesesong.

Økte andeler

Som det fremgår av oversikten over de offisielle seertallene: Oppslutningen rundt NRKs egen underholdningskonkurranse begynte labert.

Statskringkasterens analysesjef, Kristian Tolonen, konstaterer:

- Stjernekamp startet med 400 000 seere og en markedsandel på 30 prosent. Derfra var det en kontinuerlig vekst, og programmet endte opp med over 700 000 seere. Det er ganske voldsomt.

Tolonen mener at økningen ikke bare kan forklares med at seervanene endrer seg utover høsten:

— Markedsandelen i fjor vokste fra 30 til over 40 prosent. Det er en stor økning. Stjernekamp ble mer populært etter hvert som konseptet ble mer kjent, fremholder analysesjefen.

— Forventer gode tall

Kommunikasjonssjef i TV 2 Jan-Petter Dahl er ikke opptatt av at lørdagsutfordreren til NRK klarte å slå seertallene til nest siste runde av Skal vi danse.

- Forrige sesong var dette lørdagskveldens absolutte vinner. Skal vi danse har hatt høye seertall i alle år, og vi forventer at programmet også vil levere gode tall i høst. I fjor hadde programmet et snitt på 680 000 seere. Finalen fikk 776 000 seere, påpeker Dahl.

Skal vi danse er utviklet av det britiske kringkastingsselskapet BBC. Programmet vises i 30 land. I Norge starter sesong nr. ni lørdag 14.9.

0709Lørdagskamp.pdf

Relevante artikler

  1. SPORT

    Flere så Blink enn Champions League-finalen: — Det er helt rått

  2. KULTUR

    Seerne flykter fra «Lykkeland»

  3. LANGRENN

    Flere så Bjørgens parademarsj enn Sundbys duell med Northug

  4. KULTUR

    Her er årets Stjernekamp-deltakere

  5. KULTUR

    20 år med reality-TV: «Det var mye sex i huset, fordi folk kjedet seg. Til slutt måtte jeg sove i badstuen»

  6. KULTUR

    Seerne svikter Skam-oppfølger