Kultur

Google åpner e-bokhandel i Norge

Google starter onsdag kveld egen e-bokhandel i Norge, men foreløpig uten en eneste norsk bok i hyllene.

Google Play tilbyr i dag over fem millioner internasjonale e-boktitler for norske lesere. Men selskapets krav til andel av omsetningen gjør at det trolig vil gå tregt å få mange norske titler inn på e-bokplattformen. Lefteris Pitarakis

  • Ahmed Fawad Ashraf

Søkemotorgigantens krav om over 50 prosent av omsetningen av e-boksalget kan bli en solid blokkering. Samtidig nekter Google å benytte metadata fra forlagenes felles bokdatabase i markedsføring av norske bøker.

Norge blir ved 21-tiden onsdag det 45. landet i verden der den digitale plattformen Google Play tilbyr bøker som en del av vareutvalget, bekrefter Santiago de la Mora, Googles e-bokansvarlige i Europa i et ennå ikke publisert blogginnlegg Aftenposten har fått tilgang til fra selskapet.

Ifølge de la Mora blir over fem millioner utenlandske titler dermed tilgjengelig på plattformen for norske lesere.

— Vi jobber hardt med å få med lokale forleggere og få norske bøker i Google Play. Foreløpig lanserer vi med hundretusenvis av titler på engelsk og andre språk. Vi imøtekommer samarbeid med alle forleggere, og inviterer alle forlag til å bli med og gjøre sitt innhold tilgjengelig gjennom Google Play, skriver de la Mora i blogginnlegget.

Les:

Les også

Lesing natt og dag i Beijing

Men store aktører som Gyldendal, Cappelen Damm og Aschehoug sitter foreløpig på gjerdet.

Forlagene Juritzen og Kagge er imidlertid svært interessert i å bruke den nye kanalen.

— Ring oss

— Vi har ikke hørt noe fra Google ennå, og aner egentlig ikke hva dette innebærer av muligheter. Men jeg vil oppfordre dem til å ringe oss. Vi er interessert i å bruke alle fornuftige og gode plattformer til å selge bøkene våre, sier forlegger Erling Kagge.

Hittil har ingen i Norge gjort avtaler om leveranser av norske bøker til Google, viser en ringerunde Aftenposten har foretatt.

Les:

Les også

Visjonært – i hvert fall på papiret

Ikke gunstig

— Vi har vært i kontakt med Google, men opplevde ikke forretningsmodellen deres som så veldig gunstig for oss. Dessuten er Google Play hittil en helt marginal plattform for salg av e-bøker, sier Harald Ofstad Fougner, redaksjonssjef for digitale utgivelser i Gyldendal forlag.

- Det er likevel spennende at Google etablerer seg med e-boksalg i Norge, og vi vil absolutt følge med. Dersom dette tar av kan det bli aktuelt at vi ser på denne muligheten igjen, sier han.

- Hvilke betingelser er det Google sier de kan gi dere på salg av e-bøker?

— Det kan vi av hensyn til en konfidensialitetsavtale med selskapet ikke gå inn på, svarer han.

Vil ikke bruke bokdatabase

Også Aschehoug bekrefter at de har vært i dialog med Google.

— Det er spennende og bra at det kommer nye aktører som vil formidle e-bøker. Vi har så langt ikke kunnet inngå noen avtale med dem, og det er knyttet til at vi ønsker at e-bøkene vi utgir blir lagret og fulgt opp i Den Norske Bokdatabasen, sier forlagsdirektør Kari J. Spjeldnæs.

— Vi forutsetter at forhandlere som selger våre e-bøker har en avtale med Den Norske Bokdatabasen, legger hun til.

Les:

Les også

Lydboksalget på CD stuper

Bokdatabasen inneholder metadata og beskrivelser av alle norske bokutgivelser. Når Google nekter å knytte seg opp mot dette systemet, må norske forlag eventuelt legge inn alle opplysninger om verkene manuelt. Det blir både tungvint og dyrt, ifølge bransjefolk Aftenposten har snakket med.

— Hvorvidt Google Play lykkes vil handle om hvorvidt de klarer å fremstå som et godt alternativ for norske lesere, og det er jeg usikker på. Vår erfaring er at det krever både kunnskap og dedikasjon for å lykkes med å selge bøker. Da må man ville og vise at man er i stand til å gjøre det over tid, sier Spjeldnæs.

Forlegger Arve Juritzen bekrefter at han har fått en forespørsel om Google Play via den norske e-bokdistributøren EBokNorden.

— Alle våre romaner blir parallelt utgitt som e-bøker, og det er interessant for oss å finne nye salgskanaler, om forretningsmodellen er god nok, sier han.

Norske bøker innen kort tid

Daglig leder i EBokNorden, Sjur Mossige, opplyser at han har en generell distribusjonsavtale med 25 mindre norske forlag, men ingen av de tre største forlagene.

- Google Play er en veldig interessant, ny plattform for oss, og vi vil begynne å teste ut dette om kort tid. Hvis forlagene vil, kan de første norske e-bøkene være tilgjengelig hos Google innen bare et par dager, sier Mossige.

Les:

Les også

Bransjen om ny bokavtale: - Skuffet

— Vil den norske bokbransjens krav om minstepris for nye bøker være et hinder for å selge e-bøker via Google?

- Nei. Forlagene vil fritt kunne sette den prisen de ønsker på sine bøker, svarer Mossige.

Høye krav til andel

Søkemotorselskapets krav om andel av boksalget ligger etter det Aftenposten forstår vesentlig over det som for eksempel er vanlig hos Apples iBooks. Mens Apple tar 30 prosent av omsetningen, skal kravet fra Google ligger over 50 prosent, opplyser en velinformert norsk kilde.

Ifølge et blogginnlegg fra februar i år av grunderhjelperen Breda Trott i Texas lå Googles royaltykrav da på hele 52 prosent.

Amazon er til sammenligning svært nær Apples modell på alle bøker som koster under 10 amerikansk dollar, eller noe over 60 norske kroner. For beløp som overstiger dette stiger selskapets andel drastisk, og skal gå helt opp til 70 prosent.

Omsatte e-bøker for 19 millioner kroner i fjor

Salget av e-bøker på norsk er hittil helt minimalt sammenlignet med omsetningen av papirbøker.

Fersk statistikk fra Den norske forleggerforeningen viser at deres medlemsbedrifter i 2013 solgte e-bøker for 19 millioner kroner.

Les:

Les også

For hver krone som brukes på ebok brukes det 288 kroner på vanlige bøker

Det tilsvarer en økning på hele 70 prosent fra året før, men de elektroniske bøkene utgjør likevel en liten dråpe i det store, norske bokhavet. Til sammenligning var totalomsetningen av alle typer bøker i fjor på 5,6 milliarder kroner.

Hittil er det utgitt ca. 5000 norske titler som e-bok. 1400 nyutgivelser kom i fjor.

— Vi vil se flere internasjonale aktører på det norske bokmarkedet i årene framover. Dette er bare begynnelsen. Vi er også allerede vant til sterk internasjonal konkurranse på e-bøker, sier administrerende direktør Elizabeth Sellevold i den Schibsted-eide e-bokhandelen Ebok.no.

Tror mest på Apple

— I dag konkurrerer vi med både Apple og Amazon. Apple blir nok foreløpig en mye tøffere konkurrent enn Google. iPad og App Store er mer utbredt i Norge enn nettbrett med Google Play, og vi vet at Apple-brukere generelt kjøper mer, sier hun.

Sellevold avviser å opplyse hvor mye hennes e-bokhandel omsetter for årlig.

Prisnivået på nye, norske e-bøker ligger generelt 20 til 25 prosent under bransjens fastpris på nyutgitte papirbøker.

Fastprisen er regulert gjennom den norske bransjeavtalen, og gjelder for nye bøker i utgiveråret og frem til 1. mai neste kalenderår.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Forlagene klarer ikke lage én felles strømmetjeneste for lydbøker

  2. KULTUR

    Med denne boksen vil Apple styre hjemmet ditt

  3. DEBATT

    Kort sagt, tirsdag 4. september

  4. ØKONOMI

    Sentralbanksjefen sier at vi har fått full effekt av Google og Facebooks teknologi i sofakroken. Men at effekten på jobbene våre kommer i årene fremover.

  5. ØKONOMI

    Kina-milliardær: Mitt norske selskap skal bli Afrikas svar på Amazon og Alibaba

  6. VERDEN

    Dyp konflikt før avstemning om nye internettregler i EU