Kultur

Operaen vs. Nationaltheatret: 189.000 - 0

Mens Operaen nærmer seg 200.000 besøkende hittil i juli, møter skuffede turister et sommerstengt nasjonalteater.

Lene Skalleberg tar med seg engelsktalende turister bak fasaden i Operahuset tre ganger om dagen. Foto: Paal Audestad, Paal Audestad

  • Anders R. Christensen
  • Ragnhild Aarø Njie

- Vi går glipp av en mulighet til å bringe Ibsen ut i verden. Det aller beste hadde vært om Nationaltheatret holdt åpent med forestillinger på engelsk, sier reiselivs­direktør Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

- Dette er det eneste stedet i verden der du kan gå operaen. Andre steder går du i eller til operaen. Her kan du gjøre alt sammen, sier Lene Skalleberg på engelsk med norsk aksent, før hun smiler til et tredvetalls oppmøtte turister som hun om få strakser skal ta med på en omvisning.

Imponert over Operaen

Amerikanske Lawrence og Susan Amaturo er blant de 189.000 som har besøkt operaen så langt i juli. Foran f.v.: Lily Christine Amaturo (11), Nora Kristine Sandvik (12) og Lauren Rebbeca Amaturo (11).

Blant turister fra Sveits, Frankrike, USA, Nederland, Canada og Irland treffer vi det amerikanske ekteparet Susan og Lawrence Amaturo. De er tydelig imponert over Operahuset.

-  Det er vakkert. Praktfullt. Huset stimulerer alle sansene, inkludert intellektet, sier Susan.

Da Thomas og Helene Crosby, og deres sønner Theo (4) og Alexander (2), var innom Nationaltheatret i går formiddag, ble de møtt av en låst dør.

-  Theo hadde lyst til å se en barneforestilling, men her var det visst stengt, sier pappa Thomas.

-  Hva synes dere om at en del av kulturinstitusjonene stenger om sommeren?

-  Det er nå man har tid til å bruke kulturtilbudene, så det er synd at det ikke er mulig, sier Helene Crosby.

-  Dessuten kommer det mange turister fra andre steder i landet til Oslo. De er jo med på å betale for Nationaltheatret gjennom skattekronene sine, men så er det stengt når de faktisk har mulighet til å bruke tilbudene. Det er dumt, sier Thomas Crosby.

Peer Gynt i august

- Vi holder stengt stengt fordi det tradisjonelt har vært lavere publikumstilstrømning om sommeren. De ansatte på teatret jobber også i ferier og helger ellers i året, og også teaterarbeidere har behov for ferie. Men vi har absolutt et ønske om å åpne teatret, også om sommeren. Derfor har vi premiere på Peer Gynt allerede 9. august, med sesongåpning, aktiviteter og omvisninger på huset, sier Marte Eielsen, informasjonssjef ved Nationaltheatret.

- Vi er jo det ledende Ibsenteateret og viktig for kulturnasjonen Norge, men det er ikke alle steder det bare er å sette inn sommervikarer. Det er også et ressursspørsmål. Salene skal fylles og ansatte fra mange faggrupper må jobbe for å gi et godt tilbud, sier hun.

- Turistene vil ha teater

- Jeg har en forståelse for at skuespillerne må ha ferie. Men det er litt dumt. Mange utenlandske turister etterspør teater. Det aller beste hadde vært et åpent teater med forestillinger på engelsk, sier reiselivsdirektør Per Arne Tuftin.

Han forteller mange turoperatører i utlandet melder om turister som ønsker å reise til Norge for å se stykker av Ibsen.

- De er spesielt opptatt av om vi kan tilby teater på engelsk. Når Nationaltheatret er stengt, så går en glipp av en mulighet til å bringe Ibsen ut i verden, sier Tuftin.

Heidi Thon er salgs— og markedssjef i Oslos offisielle destinasjonsselskap, Visit OSLO. Hun tror det å sette opp teaterstykker og daglige omvisninger på engelsk kunne trukket flere turister til Norge.

- Ibsen er den forfatteren som har blitt satt opp på flest teaterscener i verden, med unntak av Shakespeare. En temapakke med Nationaltheatret, Ibsenmuseet og Grand Café hadde gjort seg godt, mener Thon.

- Gjør Oslo mindre attraktivt

- Er det at mange steder er sommerstengt med på å gjøre Oslo mindre attraktiv som kulturdestinasjon?

- Ja, helt definitivt. Skal Oslo tjene penger på tilreisende turister, er det klart at åpningstider og tilgjengelighet er av betydning, sier sier Hilde Marie Solheim, direktør for reiseliv og kultur i hovedorganisasjonen Virke.

- Nationaltheatret har som kjerneoppgave å lage teateroppsetninger, så da blir nok for eksempel omvisninger en mindre prioritert oppgave. Men jeg mener man må øke kompetansen om denne typen forretningsutvikling. Det kan ligge gode inntektsmuligheter i andre ting enn kun kjerneoppgavene.

Sommertilbudet på Operaen

- Når jeg reiser til London eller andre storbyer syns jeg det er naturlig å kunne gå på konsert og teater, og slik syns jeg også det burde være her, sier Sigmund Jaang, spesialrådgiver ved den Norske Opera & Ballett.

Han forteller at de hverken har kapasitet eller ressurser til å holde konserter på hovedscenen om sommeren, men at de tilbyr omvisninger på norsk og engelsk flere ganger daglig, samt balkongkonserter.

-  Nettopp fordi det er en av Norges fremste turistattraksjoner er det viktig at vi bruker de ressursene vi har.

De jobber mye med å tilpasse programmet etter turistene.

- Vi presenterer ikke provoserende, vanskelig musikk, men klassisk romantisk musikk og et tilgjengelig program. Vi har for eksempel mye Edvard Grieg. Det synes turistene er stas. Vi må smi og smigre. Hvis de trives, kommer de tilbake.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Årets Ibsenfestival er inspirert av Panama Papers

  2. KULTUR

    Over 1000 permitteres på Operaen og i de største teatrene

  3. DEBATT

    Ole Bulls hjem Lysøen forfaller

  4. KULTUR

    Mari Maurstad: – Dette er mitt bidrag til alle som er redde for korona

  5. KULTUR

    Fransk stjerneregissør setter opp Ibsen i Oslo: – Det norske språket inneholder fabelaktige ord

  6. DEBATT

    Ibsenfestivalen i endring: Lukk øya og tenk hardt på 1800-tallet | Hanne Tømta