Knausgård avslører en gåtefull, rotete og utforskende Munch

I den nye Munch-utstillingen, som åpner fredag 6. mai, viser Karl Ove Knausgård oss en mer eksperimenterende og uferdig Munch enn det vi har sett før.

Karl Ove Knausgård tar oppgaven med å kuratere Munch med største alvor, mener vår anmelder. Ifølge Knausgård er Munch en merkevare, som forhindrer oss å se kunsten.
  • Kjetil Røed

Det er ikke så ofte å se norske forfattere kuratere utstillinger, men kjendisfaktoren etter Karl Ove Knausgårds internasjonale suksess har nok vært utslagsgivende da Munch-museet inviterte ham til å lage en egen Munch-utstilling.
Men det er lite store fakter her, tvert imot. Knausgård er dempet, ydmyk og tar åpenbart oppgaven med det største alvor.

Utstillingen er blitt riktig interessant, særlig siden han, med unntak av Solen (1910-13), ikke tar med noen av Munchs ikoniske verker. Det vi får se er uferdige, skisseaktige, og flere regelrett svake malerier. Hvorfor har Knausgård valgt disse ukjente verkene?

Les hele saken med abonnement