Kultur

Denne mannen slåss for Kon-Tiki

Harvey Weinstein er én av flere som nå skal jobbe for Kon-Tiki frem mot Oscar.

Et stjernelag av filmindustriens mektigste skal fra i dag jobbe knallhardt for at<i> Kon-Tiki </i>sikrer seg Oscar-statuetten.

  • Robert Hoftun Gjestad
    Robert Hoftun Gjestad
    journalist

Aller fremst i rekken står det amerikanske produsentselskapet The Weinstein Company, som for en god stund siden kjøpte rettighetene til å vise filmen i USA. To dager før selve Oscar-utdelingen i L.A. søndag 24. februar, får Kon-Tiki première på amerikanske kinoer.

— For oss er dette helt gull. Hadde du spurt meg om hvem jeg drømte om som distributør i USA før avtalen ble signert, hadde jeg helt klart svart The Weinstein Company. Hvis det er noen som kjenner og kan "spillet" videre mot selve utdelingen, så er det dem, sier produsent Aage Aaberge i Nordisk Film.

Omstridt

Sjefen for The Weinstein Company er amerikanske Harvey Weinstein, tidligere sjef for Miramax. I april i fjor var 60-åringen inne på Time magazines liste over de 100 mest innflytelsesrike menneskene i verden.

Samtidig er han en omstridt person, og det er skrevet bøker om hans salgsstrategier og til dels skruppelløse kampanjer for å få sitt selskaps filmer til å vinne frem i det berømte Oscar-racet, samt å lage svertekampanjer mot de andre.

I hovedsak handler det om å gå direkte på hver enkelt av de ca. 6000 stemmeberettigede i det avgjørende Akademiet.

— Det eneste vi gjorde var at vi ikke satt på hendene våre og ventet på å bli slått, fordi noen andre hadde mer penger, makt og innflytelse. Vi gjennomførte i stedet en geriljakampanje, sier Harvey Weinstein selv i boken Down and Dirty Pictures: Miramax, Sundance and the Rise of Independent Film av Peter Biskinds.

Dobbeltløp

Vekket halve hotellet

Norsk produsent Aage Aaberge har ansvaret og legger nå opp et nytt tosidig løp de neste seks ukene.

— Den første delen handler om å skape generell blest i offentligheten om filmen frem mot den amerikanske premièren. Her skal vi ikke underslå hvilken utrolig sterk merkevare Kon-Tiki og Thor Heyerdahl allerede er i USA, sier Aaberge.

Flere sentrale personer i filmindustrien jobbe også med denne biten:

Norsk filminstitutt har støttet Oscar-kampanjen med 250.000 kroner så langt, og vil nå høyst sannsynlig bidra med 200.000 kroner til.

Regissørene Espen Sandberg og Joachim Rønning og deres agenter har allerede jobbet mye og hardt i L.A. frem mot nominasjonen, og vil fortsette med dette frem mot Oscar-utdelingen.

Den britiske co-produsenten Jeremy Thomas og selskapet Hanway er også erfarne i filmindustrien, og kjenner Harvey Weinstein godt.

Dessuten jobber filmens amerikanske publisist Tatiana Detlofson med aktiv markedsføring fra L.A.

Leier egne saler

Enda viktigere i ukene frem mot Oscar-utdelingen er det likevel å sørge for at flest mulig av Akademiets medlemmer faktisk får sett Kon-Tiki . Ingen kan stemme hvis de ikke har sett filmen.

Dette gjøres blant annet via en rekke private filmvisninger i leide kinosaler landet rundt.

— Jeg vet ikke her og nå hvor omfattende og hvilke byer det blir i. Vi starter nå jobben med å kartlegge medlemmene, men jeg regner vel med at The Weinstein Company har en plan for dette allerede, for å si det slik, sier Aage Aaberge.

Ikke så rart, kanskje, med tanke på at Harvey Weinstein ifølge den norske filmbloggen Comoyo har omtrent 300 nominasjoner til Oscar på samvittigheten siden 1990.

Og til slutt, det kanskje viktigste av absolutt alt:

— Harvey Weinstein skal selv ha lest boken om Thor Heyerdahl da han var ung, og det gjorde visstnok uslettelig inntrykk, sier Aage Aaberge.