Kultur

Den fremmede moskusen - en «innvandrer» i norsk natur

Stiftelsen Haugar Kunstmuseums Samling har nå kjøpt Sverre Mallings store moskus-tegning. Verket kan sees i Tønsberg fremt il 17.april.

Sverre Mallings moskus-tegning kan nå sees på utstillingen i Haugar Kunstmuseum i Tønsberg. Foto: Herman Dreyer

  • Heidi Borud
    Heidi Borud
    Kulturjournalist

KUNSTNEREN

Han er kjent for sin møysommelige teknikk og detaljrikdom, og sin selvstendige posisjon som billedkunstner. Nå er han aktuell som kurator for vårens mye omtalte utstilling på Haugar Kunstmuseum i Tønsberg, hvor han bidrar med en dominerende tegning av en moskus på Dovrefjell. Bildet er nylig innkjøpt av Stiftelsen Haugar Kunstmuseums Samling.

EPOKEN

Malling debuterte på Høstutstillingen 17 år gammel, og er nå en av landets ledende samtidskunstnere. Han er utdannet fra Einar Granums kunstskole, Statens Kunst og Håndtverkskole SHKS og Statens Kunstakademi (2000–2004). Ofte ser man klare referanser til botanikken og kunsthistorien i hans verker, og Haugar-direktør Jan Åke Pettersson spår ham en internasjonal karrière.

Sverre Mallings moskus-tegning kan nå sees på utstillingen i Haugar Kunstmuseum i Tønsberg. Foto: Herman Dreyer

HISTORIEN BAK VERKET

Sverre Malling under arbeid med moskus-tegningen som nå kan sees på utstillingen i Haugar Kunstmuseum. Foto: Herman Dreyer

Malling forteller at ideen til tegningen «Norwegian Muskox, 2015/2016 » oppsto etter en bilreise på Dovrefjell hvor han fikk en guidet moskussafari i Nasjonalparken. Der så han for første gang en moskus. Med sin kolossale, hårete kropp og imponerende horn ser moskusen ut som en lys levende fortidslevning. Som et prehistorisk dyr. Moskusen er unik i norsk natur og har etablert seg som nasjonalparkens «flaggskip».

Ifølge Malling er «Det interessante, og paradoksale, at moskusen egentlig er en fremmed, en «innvandrer» i norsk natur. Arkeologer har funnet frem til at den levde her for titusener av år siden, men døde ut. Siden har den blitt plassert ut her i moderne tid og bidrar i til et ønskebilde av oss nordmenn, om røtter og opphav. En romantisk forestilling om noe evig, som er upåvirket av vår akselererende tidsånd. Men moskusen er truet og har store vanskeligheter med å tilpasse seg et naturområde med stadig høyere grad av menneskelig aktivitet. Moskusens standhaftighet går ut på å forbli den samme, i sterk kontrast til vår rastløse samtidskultur hvor det er påkrevet å være nytenkende, fleksible og grenseoverskridende»

Med bildet vil han vise oss hva som utspiller seg i outsiderens ubehag i møte med samfunnet. Malling tar tak i temaer som omhandler rotløshet og utenforskap, og det grunnleggende behovet alle har for å tilhøre fellesskapet. Det handler om å bli løftet ut av ensomheten.

Moskus på Dovrefjell. Foto: Privat

Han brukte et halvt år på denne detaljerte tegningen, gjorde grundig research og bodde periodevis på Dombås for å nærme seg moskusen. Kunstverket kan sees i Tønsberg frem til 17. april.

  • Spalten Kunstverket trykkes på kultursidene hver lørdag. Flere artikler kan du lese her:
  1. Les også

    Ikke Skagen, men Jæren

  2. Les også

    Kunstneren Xan Krohn frem fra glemselen

  3. Les også

    Kunstverket: Når masken faller

  4. Les også

    Kunstverket: Strikker videre på andres historier

  5. Les også

    Det ukjente Astrup-motivet

Les mer om

  1. Kunst

Flere artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    Sverre Mallings familie snakket aldri høyt om det: – For meg var det en velsignelse å få vite om mine samiske røtter

  2. KULTUR
    Publisert:

    Hvilke kunstutstillinger bør du se i sommer?

  3. KULTUR
    Publisert:

    Christen Sveaas gir nye kunstgaver til New York. Det er ikke tilfeldig.

  4. KULTUR
    Publisert:

    Fem høydepunkter på kunstfronten: Det er mye å glede seg til i høst

  5. KULTUR
    Publisert:

    Guide: Fem kunstutflukter du bør unne deg i sommer

  6. KULTUR
    Publisert:

    Etterlyser Svein Bolling-bilde til utstilling i Tønsberg