Kultur

Torry Pedersen: - Dette handler om å gå fra hest til bil

VG-redaktør Torry Pedersen depper overhodet ikke etter at VG fikk smekk for samarbeidet med Rema 1000.

Torry Pedersen ble ikke overrasket over at VG ble felt i PFU. Her leser han den fellende PFU-kjennelsen, gjengitt i egen avis. Robert Gjerde

  • Robert Gjerde

VGs samarbeid med Rema 1000 om «VG Familieliv» visker ut skillet mellom reklame og journalistikk og truer journalistikkens integritet, ifølge PFU.

Toppsjefen i VG, Torry Pedersen, mener derimot at VG driver nybrottsarbeid og pløyer ny mark, og han får faktisk også en viss anerkjennelse fra PFU for akkurat det – fellelsen til tross.

— Hvordan oppleves det å få ros av PFU for å forsøke å finne nye finansieringskilder, samtidig som dere ble felt for budd på god presseskikk?

— Det er et uttrykk for at det er i ferd å sige inn en erkjennelse av at de etablerte forretningsmodellene for mediebransjen er under sterkt press. Og at det haster med å finne nye former for finansiering av journalistikk som samtidig kan ivareta medienes integritet og troverdighet. Så mente PFU at vi gikk for langt. Men det vi forsøker å gjøre, er å skape en debatt, svarer Pedersen.

Tre PFU-saker

Pedersen sier VG nå har vært involvert i tre saker i PFU som dreier seg om dette temaet (VGs samarbeid med minmote.no og Norsk Tipping var de to første).

Les også:

Les også

VG felt i PFU

— Vi har forsøkt å få i gang en debatt om dette i lys av hva som foregår internasjonalt. Etter hver kjennelse når debatten et nytt og høyere nivå. Det er bra.

Fra hest til bil

- Det har ikke vært mye omfavnelse fra andre medier for det du mener er nybrottsarbeid. Savner du støtte eller anerkjennelse fra resten av mediebransjen for det dere har gjort?

— Dette handler om å gå fra hest til bil. Mens fokuset burde vært på hvordan vi skal kjøre bilen, helt opp mot fartsgrensen og uten å havne utenfor veien, bruker mange tid og ressurser på hvordan vi skal sko hesten bedre. Dessverre er store deler av mediebransjen fremdeles bakoverskuende.

- Du og VG ønsket at PFU skulle avgrense og definere begrepene «innflytelse» og «aktualitet» i i pressens Vær Varsom-plakat slik at for eksempel kommersielle interesser kan være med på å bestemme tema og innhold i journalistikken. Det gjorde ikke PFU. Vil VG fortsette med å «pløye ny mark», slik at det blir flere PFU-saker om sponset journalistikk?

— Nei, PFU var tydelig i kjennelsen på de ikke ønsker endringer her. Da er det heller aktuelt å reise en debatt i Presseforbundet om dette. Vi se på ordlyden i Vær Varsom-plakaten her.

Systematisk testing av retningslinjene

- Du sier VG systematisk vil teste retningslinjene i et medielandskap som er i dramatisk endring. Hva kan vi vente oss fremover?

— Det er flere ting, men ta for eksempel podkasting, som er et voksende fenomen. Internasjonalt er den kommersielle linken akseptert og vanlig, for eksempel gjennom at den som leder et podkast-program gjør oppmerksom på sponsorrelasjonen. Det vil det være krevende å gjøre i en norsk virkelighet.

- Tror du norske podkastlyttere vil synes det er en god idé at VGs podkaster er finansiert av kommersielle aktører?

Jeg hører ikke forskjell på podkaster som er kommersielt finansiert og dem som ikke er det. Jeg får ikke mindre tiltro til det som blir presentert i en podkast fordi det er en sponsor med i bildet. Det viktige er at dette er klart og tydelig opplyst.

  1. Les også

    VG kutter 40 årsverk og legger ned de tre siste lokalkontorene

  2. Les også

    Schibsted deles i fire verdensdeler

  3. Les også

    PFU felte VG for «Bølgen»-reklame

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Presseetikken er god nok, praksis må skjerpes

  2. KRONIKK

    Mediene snakker helst om presseetikk med seg selv. Jeg savner publikums perspektiv.

  3. KRONIKK

    Journalistikken vil slå tilbake | Bernt Olufsen

  4. DEBATT

    NRK sikrer mangfoldet

  5. KOMMENTAR

    Skal kulturanmelderiet overleve, må det få samme digitale omsorg som resten av journalistikken

  6. KRONIKK

    Mediemangfoldet må styrkes! Her er de viktigste punktene i den nye utredningen