Kultur

Torill Kove og Leonard Rickhard får Anders Jahres kulturpris

  • Heidi Borud
    Heidi Borud
    Kulturjournalist

Filmskaperen Torill Kove og billedkunstneren Leonard Rickhard hedres med Anders Jahres kulturpris.-De er blant de aller fremste innenfor sitt område, sier juryleder Åse Kleveland. Foto: Tor G. Stenersen

  • De er blant de aller fremste innenfor sitt område, sier juryleder Åse Kleveland.

De setter spor etter seg, de to kunstnerne som nå hedres av Anders Jahres Humanitære stiftelse. De setter spor med sitt alvor og sin underfundighet. Aftenposten møter de to prisvinnerne på Hotel Continental. Prisutdelingen finner sted i Universitetets aula i Oslo først til høsten, men styret i stiftelsen har akkurat offentliggjort navnene. Prisen har eksistert i 25 år og er den største æresbelønning for kulturell innsats i Norge, på tilsammen 1,2 millioner kroner.

Prisutvalgets legger vekt på kunstnernes store arbeidskapasitet og produksjon, og at de har skapt særegne kunstverk av internasjonal klasse.

«Med streken som et viktig verktøy, har de to prisvinnerne utviklet en personlig form for visuell fortellerkunst innenfor sine respektive kunstuttrykk. For denne fremragende innsats tildeles de Anders Jahres kulturpris 2015», heter det i begrunnelsen.

Filmskaperen Torill Kove og billedkunstneren Leonard Rickhard hedres med Anders Jahres kulturpris. Foto: Tor G. Stenersen

— Rett og slett veldig stort

Om betydningen av å få kulturprisen, sier de:

— Det er en stor anerkjennelse, –rett og slett veldig stort. Det er sjelden at filmskapere blir nominert så jeg oppfatter det som en anerkjennelse til animert kortfilm i Norge. Jeg er stolt på vegne av dem som har støttet opp under meg, sier Torill Kove.

Leonard Rickhard sier prisen er en stor inspirasjon og forteller om gleden han følte da juryleder Åse Kleveland ringte.

— Det er en stor inspirasjon til å stå på videre, og jeg håper jeg er en verdig representant for maleriet som kunstart. Maleriet er utsatt for mye spekulasjon angående kjøp, salg og priser, så jeg håper jeg kan stå som en representant for maleriets autonomi.

— Når man får en slik telefon, så er det jo også slik at man kjenner på vekten av sitt egen kunstnerskap. Tvilen kan et øyeblikk kjennes ubehagelig. Jeg er rett og slett veldig ydmyk og glad. Jeg ber ofte en stille bønn om at jeg må lage noe av betydning, sier Rickhard.

Teamwork

Mens maleren står alene i sitt atelier store deler av tiden, er filmskaperen omgitt av et stort apparat i filmbransjen. Det har da også Kove reflektert over.

— Å motta en slik pris innenfor en kunstform som er et utpreget teamwork, gjør at jeg kjenner på stor takknemlighet overfor dem som står rundt meg, sier hun.

Det største lotteriet

Og selv om Kove har gått til topps i den internasjonale filmbransjen og vunnet flere priser, så er hun mer opptatt av det hun kaller det største lotteriet.

— Det største lotteriet er joat vi er så heldige å ha vokst opp i en del av verden som har råd til å verdsette det vi holder på med på en måte som tillater at vi har kunnet gjøre det til vårt virke, og i tillegg har hatt en familie som støtter det. Det er jo ikke en selvfølge, sier Kove og bifalles av Rickhard.

Et dypt alvor

Begge kunstnerne gir til kjenne et dypt alvor i det de skaper, og debruker eget liv og egne erfaringer. Hos begge er alvoret nært beslektet med det underfundige og litt gåtefulle.

— Er det noen fellesnevnere her?

— Det kan nesten se litt ut som det er en felles streng her. Den klare streken og tegneserieuttrykket. I Den danske dikteren , kan man se spor fra kunsthistorien – fra analytikerne og kubistene, sier Rickhard.

Juryen fremhever at de to kunstnerne med streken som viktigste verktøy har utviklet en personlig form for visuell fortellerkunst.

— I mitt tilfelle er det personlige uttrykket farget av at jeg er oppvokst etter krigen. Etter hvert som årene gikk, ble foreldregenerasjonens historie veldig viktig for meg, sier Rickhard.

— I manges øyne maler jeg jo de «gale» bildene –jeg har holdt på de klassiske idealene, de sitterså dypt i meg.

Menneskelige relasjoner

Torill Kove er opptatt av de mellommenneskelige relasjoner i sine bøker og filmer.

— Det er en voksen stemme som snakker, men jeg har gjennom det arbeidet jeg gjør, et blikk på noen av de tingene som handler om å være menneske og forholdet mellom foreldre og barn.

— Min sfære nå for tiden har det til felles at den handler om beslektede temaer om livet i familien og om det å være barn.

Jeg opptatt av hvordan barndommen og det vi lærer om nære forhold som barn, påvirker oss resten av livet.

Nye prosjekter

Nå er begge klare for nye prosjekter. Kove har skrevet manus og akkurat fått klarsignal om finansiering av et nytt filmprosjekt, og denne gangen handler det om tilknytningsproblematikk og adopsjon.

Leonard Rickhard er klar for internasjonal lansering ved kunstmuseet i Aarhus (ArOS) neste år. – Prisen er en stor inspirasjon, sier de begge to.

Tre om prisvinnerne

Juryleder Åse Kleveland

Juryleder Åse Kleveland.Foto: Signe Dons Foto: Roald, Berit

— Det er to kunstnere i særklasse. Hver og en især har ett utrolig sterkt kunstnerskap bak seg, og jeg tror også foran seg. De er blant de aller fremste innenfor sitt område. Streken er i øyenfallende, om enn på forskjellige måter. De har både et stort alvor og en underfundighet som skaper gjenkjennelse. Samtidig er det mye under overflaten – og det er opp til hver og en av oss å fortolke. De er hardt arbeidende kunstnere som har utviklet sitt helt særegne formspråk. Jeg er begeistret og glad over å kunne offentliggjøre navnene, sier Åse Kleveland.

  • Filmprodusent Lise Fearnley

om Torill Kove

Filmprodusent Lise Fearnley.Foto: Privat Foto: LISE FEARNLEY

— Hun er en av Norges viktigste filmkunstnere, med en særegen strek og uttrykksform. Hun har en spesiell sans for humor, som treffer veldig bredt, også utenfor Norges grenser.Torill har en utpreget sans for timing og mye av humoren ligger her. Det som karakteriserer henne spesielt er kanskje det jeg vil kalle det dype i det morsomme . Altså at hun klarer å formidle med humor noe som egentlig lodder veldig dypt. Jeg tror det er her hun treffer publikum, for de gjenkjenner noe fra eget liv i det hun lager. Historiene hennes er allmenngyldige. Hun er en fantastisk ambassadør for Norge og for det vi har å tilby som filmnasjon.

Direktør Erlend Høyersten.Foto: Thomas Petri. Foto: Photographer Thomas Petri

Direktør Erlend Høyersten

om Leonard Rickhard:

— Han appellerer til alle aldersgrupper, hans melankoli og skyggeside treffer vår tid. Han formidler en tomhet mange kjenner seg igjen i, så dette er en flott anerkjennelse av en kunstner som har et langt kunstnerskap bak seg, men som også har mye som ligger foran seg.

— Mange kunstnere på hans alder har en tendens til å gjenta seg selv, men det gjør ikke Rickhard. Han bearbeider og utvikler seg selv, sier Høyersten som neste år skal vise Rickhard for et internasjonalt publikumi Aarhus.

  1. Les også

    Nytt liv i Munchs atelier på Ekely

Les mer om

  1. Kunst