Kultur

- Det er gøy å være slem

Ane Dahl Torp spiller Leni, som har tilbrakt hele livet inne i en leilighet på Majorstuen sammen med faren sin.

Eva Sørhaug ville lage en film som var så slem at ingen ville be henne lage barnefilm etterpå. Fredag har hennes debutfilm "Lønsj" première med et stjernelag norske skuespillere i rollene.

  • Marie Aubert

Jeg har sett så mange filmer der alt går opp til slutt og alt ender bare deilig. På meg virker det ofte veldig konstruert. Jeg vil heller at en film skal føles sann. Det er morsommere å være slem og røske litt tak i folk. Da er du i hvert fall ikke forutsigbar, sier regissør Eva Sørhaug.Om fem dager debuterer hun som spillefilmregissør. Da har filmen "Lønsj" norgespremière, og her skal ting ende alt annet enn "bare deilig".— Jeg ville lage en film som var så slem at ingen ville komme på å be meg lage barnefilm etterpå, sier Sørhaug og ler godt.

Deilig.

Rollelisten i "Lønsj" kan høres ut som en eneste lang kjendisfest. Det er Aksel Hennie, Ane Dahl Torp, Pia Tjelta, Bjørn Floberg, Nicolai Cleve Broch, Jan Gunnar Røise og Ingar Helge Gimle. Sørhaug mener Per Schreiners filmmanus har æren for det. Han sto også bak manuset til "Den brysomme mannen", og har samarbeidet med Sørhaug om flere kortfilmer.- Jeg tror det er vanskelig for gode skuespillere å gå fra gode tekster som utfordrer dem. Det var utrolig deilig da det ene store navnet etter det andre begynte å tikke inn, sier regissøren.

Forspilte liv.

"Lønsj" er en film om forspilte liv og tapte sjanser, der seks ensomme menneskers liv flettes inn i hverandre. Vakre Heidi (Pia Tjelta) lever med en mann som mishandler henne. Aksel Hennies karakter Christer har brukt opp både pengene og velviljen til vennene sine. Leni (Ane Dahl Torp) har tilbrakt hele livet inne i en leilighet på Majorstuen sammen med faren sin, og herr Kildahl (Bjørn Floberg) spiser hver dag stivpyntet middag med en multihandicappet kone.Men Sørhaug håper at de publikummerne som drømmer om å dra på jordomseiling, skal bli inspirert til å si opp leiligheten sin og hoppe i det etter å ha sett filmen.- For karakterene i filmen kunne ting vært mye bedre hvis de turte å ta sjansene som bød seg, men de ser rett og slett ikke mønstrene de er oppi. Små valg kan ofte kjennes veldig store, men man har jo bare ett skudd i børsa!

Få scener.

I en vanlig norsk spillefilm er det lagt inn omkring 120 scener. I "Lønsj" er det 40.- Noen scener varer i over tre minutter. Det krever veldig mye av skuespillerne, sier Sørhaug.- Hvordan var det for en debutant å sjefe over så erfarne skuespillere?- Det har gått veldig bra, selv om jeg måtte si "husk at du er sjefen, nå da" til meg selv i begynnelsen. Vi har jobbet tett sammen med å bygge opp karakterene. Jeg ville at de skulle vite mer om rollene sine enn det jeg visste – hvordan karakteren deres ville oppført seg på fest, for eksempel.

Mishandlet.

Å jobbe frem de ulike rollefigurene har gitt ulike utfordringer. Ane Dahl Torp og Eva Sørhaug brukte lang tid på å jobbe frem kroppsspråket til einstøingen Leni.- Leni kunne fort blitt for offeraktig, forkvaklet og nervøs fordi hun har vært innestengt hele livet. Jeg ville at hun også skulle ha en styrke, sier Sørhaug.Pia Tjelta besøkte krisesentere og snakket med kvinner der under arbeidet med rollen som Heidi.- Jeg har fått reaksjoner på at Pia er for "pen" til å være mishandlet, at hun ikke er sliten og dratt. Men pene damer blir jo også slått. For meg er Heidi en som har sklidd på utseendet for lenge, og endt med å bli litt forelsket i sin egen offerrolle, sier regissøren.

Kvinner.

Kvinnelige regissører og hovedroller blir stadig etterlyst i norsk film. Eva Sørhaug skulle ønske hun slapp å forholde seg til hele problematikken. Selv har hun de mannlige regissørene Tarantino, Scorsese, Todd Solondz, Cronenberg og Kubrick som forbilder.- På en måte kjennes det urettferdig å absolutt måtte mene noe om det. Men samtidig er det jo ikke vanskelig å se at kvinner er undertallig i denne bransjen, selv om det gjelder mange andre steder også, sier Sørhaug. Ane Dahl Torps karakter i "Lønsj" var opprinnelig påtenkt som en mannlig rolle, men skiftet kjønn og alder underveis. Det er et triks flere manusforfattere burde prøve, mener regissøren. Det hadde blitt litt av noen filmer hvis man satte en kvinnelig hovedrolle i "Collateral" eller "Bad Lieutant", for eksempel. Det finnes kvinnelige bankranere som er noe annet enn bare elskerinner, og det finnes kvinnelige narkosmuglere med en annen motivasjon enn å glede kjæresten sin. Jeg savner gode kvinneroller jeg også, men som regissør tenker jeg at det bare er å brette opp armene og gå i gang med å lage film.

Regissør Eva Sørhaug er klar med «Lønsj». ¿ Jeg ville gjøre filmen så slem at ingen ville drømme om å be meg lage barnefilm etterpå, sier hun.