Kultur

Kulturministerens nestkommanderende: - Særlig stolt av Bjørvika

I det første intervjuet etter tiltredelsen: Bård Folke Fredriksen, Oslo Høyres tidligere byråd for byutvikling, sier seg glisende fornøyd med utsikten fra Kulturdepartementet.

  • Sturle Scholz Nærø

— Bjørvika er med på å gi hovedstaden en «kultur-mil» av internasjonale dimensjoner. Kreative næringer har i det hele tatt et ekstremt potensial her i landet, sier statssekretæren i Kulturdepartementet.

Varmt smilende, i sval sommerskjorte og med dressjakken avslappet over en stol:

Fem måneder etter utnevnelsen ønsker Bård Folke Fredriksen vennlig velkommen til selve maktetasjen. Det forbløffende lille kontoret ligger få meter fra kulturministerens, med direkte-utsikt mot Akersgaten :

Fra pengespill til livssyn

Det var her, i vinter, at 48-åringen fra Oslo debuterte som rikspolitiker.

For nøyaktig fem måneder siden ble Bård Folke Fredriksen (H), av Kongen i statsråd, utnevnt til statssekretær i Kulturdepartementet. Bildet er tatt i den nokså luftige resepsjonen i Akersgata 59 i Oslo.

— Starten ble kjempespennende. Og ekstra hektisk. Vi har arbeidet med en rekke store saker, blant annet skillet stat - kirke og ny åndsverklov. Departementets portefølje er svær, fra pengespill og livssyn til idrett og mediepolitikk. Tidligere var det kanskje kulturdelen som sto mest i fokus. For tiden får hele saksfeltet mye oppmerksomhet. Min jobb er desto mer utfordrende, interessant og morsom.

  • Les også: Forgjengeren overrakte en tre meter lang saksliste
    - Etter 20 år som heltidspolitiker i hovedstaden: Hvordan er overgangen fra byutviklingsbyråd til embetet som Kultur-Norges kanskje mektigste mann?

— Den beskrivelsen har jeg ikke engang tenkt på. Den høres ut som et typisk journalistpåfunn. Det er statsråd Linda Hofstad Hellelandsom leder departementet, og i bredt fellesskap arbeider vi alle med å realisere Regjeringens politikk. Uavhengig av saksfelt: Politikk er alltid lagarbeid. Generelt vil jeg si at det politiske systemet i Oslo har satt seg så mye at mye i denne jobben, i prinsippet, er lik den forrige.

- Å? På hvilken måte?

Gleder seg til Peer Gynt

— Dimensjonene, og saksfeltene, er selvfølgelig annerledes. Samtidig fungerer forholdet mellom regjering og storting på samme måte som forholdet mellom byråd og bystyre.

Den gang da: I år 2000 feiret Oslo sitt tusenårsjubileum. Daværende kulturbyråd åpnet Middelalderparken i Gamlebyen – ved å helle de siste dråpene ned i det nye vannspeilet. Henrykt til høyre: Prosjektleder Øystein Linderud.

Tidligere reiste jeg til Røa og Holmlia; nå er det reisevirksomhet Norge rundt. Staten driver eller støtter jo viktige kulturinstitusjoner over hele landet. Festspillene i Bergen og Peer Gynt på Gålå er to av de mange arrangementene som jeg gleder meg til fremover.

— Bortsett fra ett år som byråd for kultur og utdannelse: Hvilken kulturell erfaring har den tidligere leder av kommunens finanskomité?

  • Det unike er at i 19 av mine 20 år i kommunen satt Høyre i posisjon. Da lærte jeg også mye om kulturpolitikk. Bred politisk erfaring er verdifull, på alle saksfelt, og det finnes mange paralleller mellom byutvikling og kultur, særlig i en hovedstad. Fra Ekeberg skulpturpark via Bjørvika til det kommende Nasjonalmuseet og Astrup Fearnley på Tjuvholmen: Oslo holder på å få en «kultur-mil» av internasjonale dimensjoner. Fjordbyen har jeg arbeidet med siden Unge Høyre-tiden på tidlig 1990-tall. Særlig er jeg stolt av Bjørvika.

- Selv om det ikke ser ut der?

- Fjordbyen langt fra ferdig

- Du skal ikke dømme et område som ikke engang er halvveis utbygget. Rett før jeg gikk av som byutviklingsbyråd, i oktober, ble fem store reguleringsplaner behandlet. Grunnsteinen til Nasjonalmuseet i Vika er nettopp lagt ned, og arbeidet med det nye hovedbiblioteket er så vidt i gang. Nei, Fjordbyen er langt fra ferdig.

- Herr Folke Fredriksen har bare satt kraftig preg på den?

Omskiftelig hverdag: Sommeren 2010 var byråden, iført vindjakke og ryggsekk, på befaring på Tryvann sammen med blant andre miljø- og utviklingsminister Erik Solheim fra SV (t.v.) og Rune Gerhardsen fra Arbeiderpartiet.

— Byutvikling er ikke, skal ikke, kan ikke være et «one-man-show». I politikk er hensikten, overbygningen, begrunnelsen, ofte vel så viktig som selve standpunktet. Jeg har fått være med på å legge planer for Oslo langt inn i fremtiden. Da er ikke alltid enkeltstandpunkt det viktigste. Du nevnte kritikk. Se på Ekeberg skulpturpark. Mye av kritikken underveis, typisk nok, forstummet da den sto ferdig.

Skisser av nakne damer

— Bestefar var billedhugger og min far arkitekt. I familien har nok de kunstneriske talentene hoppet over en generasjon, i hvert fall i utøvende forstand. Jeg vokste opp i et hus fylt av skulpturer, former, farger. I barndomshjemmet hang det skisser av nakne damer overalt, og jeg husker godt at jeg som liten gutt besøkte bestefar under restaureringsarbeidene i Nidarosdomen. Mine første kunstopplevelser var visuelle. I dag gir ulike former for musikk også store gleder, også rent faglig.

- Hvilket betyr?

— Det er fantastisk at så mange unge norske musikere gjør det så bra internasjonalt. Kreative næringer har i det hele tatt et ekstremt potensial her i landet. Jeg føler meg sikker på at vi ikke har tatt ut hele dette potensialet. Med norsk base, norske agenter, norsk apparat blir verdiskapningen enda større. Se på svenskene. I Sverige er musikk og annen kultur blitt en internasjonal industri.

- Norge har et stort fortrinn

- Den slags suksess lar seg ikke vedta politisk, akkurat.

— Nei, vår oppgave er å legge forholdene best mulig til rette. Nylig fremmet departementet forslag til ny åndsverklov, nettopp for å sikre kunstnernes rettigheter i en global, digital tidsalder. At den som skaper et åndsverk skal ha rimelig vederlag, er et viktig prinsipp. Immaterielle verdier er også eiendom. Lovverk som sikrer verdiene bidrar til at kulturen når ut til et enda større publikum. Særlig innen kultur på digitale plattformer har Norge et stort konkurransefortrinn.

- Å?

— Bruken av digital formidlingsteknologi er kommet lenger hos oss enn noe annet sted, med mulig unntak av Sverige. Du skal ikke reise langt for å finne markeder der musikk og film i fysiske formater fortsatt er vanlig. For få dager siden stengte den siste butikken i Oslosom drev med filmutleie. Endringene er så enorme. Datteren min på 17 år ser ikke på TV, hun, ikke andre steder enn på egne skjermer. Hvorfor far har kjøpt større og større TV, skjønner jeg ikke. Eksemplene på hvor viktig mediepolitikken er blitt, er så mange. Lenge var den nesten sovende.

- Nettopp. Hovedbudskapet, her og nå?

Advarer mot egen sang

— At det er helt nødvendig å tenke gjennom hele saksfeltet på nytt. Denne regjeringen er godt i gang. Og den er offensiv. Tidligere i måneden inviterte kulturministeren sine nordiske kolleger til felles kartlegging: Hva gjør globale aktører som Facebook og Google med mediemangfoldet? Hvordan kan myndighetene bidra til å sikre en vital, bærekraftig mediebransje? Først trenger vi kunnskap, så tiltak. Dette arbeidet er nå intensivert.

- Tilbake til det kunstneriske: Kulturdepartementets forrige nestleder pleide å underholde med sang på interne arrangementer. Noe å følge opp?

— Nei. En sånn idé vil jeg på det sterkeste advare mot.

Les også

  1. Dette skal byrådene gjøre når de går av

  2. - Filmselskapene vil droppe Norge om ikke pengestøtten økes

  3. Her rykker sentrum nærmere skogen

Sentralt plassert: 2. mai i år la kronprinsesse Mette-Marit og dronning Sonja ned grunnsteinen til det nye Nasjonalmuseet. Til høyre statsminister Erna Solberg - og statssekretær Bård Folke Fredriksen.