Kultur

«Orange is the new black» er Netflix største suksess

Jason Biggs, seriens største mannlige skuespiller, sier han tror samspillet mellom de mange komplekse kvinnekarakterene er en av seriens største suksessfaktorer. Han beskriver lattermildt seg selv som seriens minst spennende karakter.

LONDON (Aftenposten): «Orange Is The New Black» har gjort suksess med TV-skjermens minst strømlinjeformede kvinnefigurer.

  • Helle Skjervold
    Helle Skjervold

Tatoverte, tykke, tynne, transseksuelle, kristne, rusavhengige, pene, svarte, hvite, latinamerikanske, tenåringer, gravide, kriminelle, uskyldige, lesbiske, iskalde mødre.

Netflixs suksesserie Orange Is The New Black rollegalleri består nesten utelukkende av kvinner, og de kommer i alle verdens former, farger, aldere og seksuelle legninger. Det er ikke hverdagskost på skjermen.

— Da jeg første gang leste manuset ble jeg helt satt ut av at noen hadde hatt mot til å skrive en kvinnerolle som dette, sier hovedrolleinnehaver Taylor Schilling til Aftenposten.

Hun spiller den ressurssterke og tilsynelatende besteborgerlige karakteren Piper Chapman, som havner i fengsel for å ha smuglet narkotikapenger flere år tidligere, en fortelling bygget på en sann historie. Skuespillerne som er i London er en mangfoldig gjeng. Danielle Brooks, som spiller humørsprederen Taystee i serien, gikk rett fra teaterskole til stjernestatus i løpet av seriens første sesong.

— Det finnes ingen små roller her, dette er virkelig en ensemble-serie, sier Brooks, der hun er omgitt av langt mer kjente og etablerte skuespillernavn.

— Jeg kan ikke komme på en eneste serie i dag som har så mange ulike og spennende kvinneskikkelser det er mulig å relatere seg til. Og som kvinnelig skuespiller er dessverre fortsatt veldig vanskelig å finne spennende roller, sier Laura Papon, som spiller Schillers lesbiske ekskjæreste i serien.

ANMELDELES:

Les også

Orange is the new black: Mørkere, tristere og bedre.

Serieskolen: Når ble damene så tøffe i trynet? Dette er TV-seriene med de kuleste damene:

God butikk

Netflix går ikke ut med seertall, men sier serien er strømmetjenestens største egenproduserte publikumssuksess. Allerede før annensesongen slippes førstkommende fredag har serieskaperne fått grønt lys for å produsere enda en sesong.

— Jeg håper denne serien vil skape et større spillerom for å skrive denne typen kvinneroller, dette viser jo at det finnes et stort publikum. Man hører jo stadig at serier og filmer drevet av kvinneroller ikke appellerer til et bredt publikum. Men dette beviser at også menn vil se sterke kvinneroller, det er et marked her, sier Schiller.

De innsatte i kvinnefengselet Litchfield, med moroklumpen Taystee (Danielle Brooks) og transseksuelle Sophia (Laverne Cox) på hver sin ytterkant, har kledd seg opp for å øve på jobbintervju i en av de nye episodene fra sesong to av Orange Is The New Black.

Serien har ikke bare mange og sterke kvinnekarakterer, men skiller seg ut med et flertall ikke-hvite skuespillere og dessuten gjennombruddet for den første fargede transseksuelle skuespilleren på TV. At seriens protagonist og hovedkarakterer er den blendahvite og privilegerte Chapman får så være, mener Brooks.— Jeg tror dessverre ikke verden ville vært like interessert i denne historien dersom Piper hadde vært afroamerikansk. Men hun brukes tross alt som et vindu for å utforske de andre karakterene. Og jeg er glad for at denne historien blir fortalt, fordi dette gir en anledning til å snakke om rase, seksuell orientering, misbruk og dagens amerikanske fengselsvesen.

LES OGSÅ:

Les også

- Handler om livet i et fengsel, ikke bare en serie om lesber

Kvinneinntog

TV-ekspert Maragret Lyons i Vulture, New York Magazines kulturnettside, er blant dem som mener vi er inne i det beste året for kvinner på TV-skjermen.

— Hvor enn jeg ser, er det interessante kvinneskikkelser med uvanlige historier og stiler, ideer og perspektiver, sier Lyons.

Taylor Schilling sier hun ble satt ut av hvor modig hennes karakter Piper Chapman er skrevet.

Og Netflix' fengselsserie er langt fra den eneste som satser på uortodokse kvinneskikkelser, påpeker Lyons, også Orphan Black, Veep, Scandal, Girls er blant spydspissene på kvinnerollefronten.— Men vi har fortsatt en lang vei å gå. Det er langt flere interessante og komplekse hovedroller for menn enn det er for kvinner, og et overveldende flertall av roller for kvinner er navnløse offerroller eller sjelløse biroller.