Kultur

Snikreklame

I Karsten og Petra på vinterferie er det ikke snakk om betalt produktplassering. Men den tydelige dvelingen ved barns merkeklær utløser den samme mekanismen.

Vennskapet til Karsten og Petra blir satt på prøve når de reiser på vinterferie. Foto: Cinenord Kidstory Foto: JON-ARE BERG-JACOBSEN

  • Torstein Hvattum
    Torstein Hvattum
    Kommentator

Produktplassering er en finurlig måte å få deg interessert uten at du er klar over det.

Enklere tross alt å forholde seg til den høyrøstede merkevarereklamen fra Elkjøp som er så rå i formen at du enten switcher til en annen kanal, eller tar en kjapp tur på do mens merkevareannonsørens angrep pågår på skjermen.

Irriterer

SIFO-rapporten «Noen reklamer ergrer mer enn andre» (2009) viser at TV-reklame er den formen for reklame som irriterer oss forbrukere mest. Mange forbrukere ønsker å unngå reklame.

Frem til forrige årsskifte kunne vi til en viss grad gjøre det ved å ta opp programmene og spole over reklamen. Eller koble ut lyden og hente oss en kopp kaffe.

Den nye loven som trådte i kraft for et drøyt år siden, åpner for snikreklame. Jeg kaller det snikreklame, fordi produktplassering er OK så lenge seerne gjøres oppmerksom på at programmet inneholder eksponering av merkevarer. Men hvem legger merke til merkingen?

En undersøkelse Medietilsynet gjennomførte for et halvt år siden, avslørte at produktplassering tydeligvis fungerer utmerket etter merkevareleverandørenes hensikt. Budskapet om jakkens fortreffelighet glir ubemerket inn fordi de færreste av oss er bevisst at vi er utsatt for produktplassering.

Bare 13 prosent av de spurte hadde festet seg ved merkingen "P inneholder produktplassering", og kun 40 prosent av dem som hadde sett merkingen, visste hva den betyr.

Integrert reklame

Annonsørene definerer produktplassering som integrert reklame, og gnir seg i hendene. Det samme gjør formodentlig de kommersielle kanalene. Produktplassering er mer effektiv som påvirkning enn den åpne reklamen.

TV3 er i gang med en ny sesong Top Model , en realityserie som følger unge jenter på jakt etter en modellkarrière. Programmet er gjennomsyret av produktplassert kosmetikk, og er forskriftsmessig merket med en P.

For mange unge jenter som følger serien, er kosmetikken idolene bruker, et must. Et hjelpemiddel på veien til lykke, til popularitet.

I Karsten og Petra på vinterferie er det ikke snakk om betalt produktplassering. Men den tydelige dvelingen ved barns merkeklær utløser den samme mekanismen.

Jeg etterlyser en større etisk vurdering hos dem som sitter med makt og penger, og som samtidig vet at barn og unge i dag sliter med at de ikke er fornøyd med seg selv.

Les også

  1. Barneheltene fronter klesmerke

  2. «Karsten og Petra» skjemmes av produktplassering