Kultur

Orange is the new black slår House of Cards

Kvinnene bak lås og slå i Litchfield Penitentiary har fått det til å koke på sosiale medier denne helgen. Mye kan tyde på at Orange is the new black er blitt Netflix mest populære egenproduksjon. Her en diskjusjon mellom av-og-på-kjæresteparet Alex Vause (Laura Prepon) og Piper Chapman (Taylor Schilling).

Premiereaktuelle Orange is the new black seiler opp til å bli strømmegiganten Netflix nye flaggskip.

  • Cecilie Asker
    Cecilie Asker
    Avdelingsleder

I pinsehelgen hadde Orange is the new black premiere på sin andre sesong. Serien, som følger en hvit middelklassekvinne som må sone 15 måneder i et kvinnefengsel, ble for første gang vist i fjor sommer.

Akkurat som i fjor valgte strømmegiganten Netflix å gjøre samtlige tretten epsioder i sesongen tilgjengelig på en gang. Dermed var det fritt frem for Netflix' 40 millioner abonnenter globalt å seriefråtse gjennom helgen.

Oppgir ikke seertall

Netflix er kjent for å holde kortene tett til brystet når det gjelder seertall. De går prinsipielt ikke ut med opplysninger om hvor mange seere som strømmer de ulike seriene de tilbyr.

Frem til nå har de likevel latt det skinne igjennom i pressemeldinger og medieuttalelser at den egenproduserte dramaserien House of Cards , med Kevin Spacey i spissen, har vært deres flaggskip.

Men etter de siste dagene er det mye som tyder på Orange is the new black er i ferd med å ta den posisjonen.

Les også

Dette er fortsatt tabu når sola skinner

Sammenlignet seriesnakk

I følge magasinet Variety har det amerikanske analysebyåret Listen First sammenlignet forhåndsomtalen av House of cards sesong 2 og Orange is the new black sesong 2 i sosiale medier, og kommet frem til at sistnevnte hadde størst digital buzz.

Tre dager før premieren hadde Orange is the new black mer enn tre ganger så mange omtaler med sin emneknagg på Twitter, som det House of Cards .

I tillegg hadde dramaserien også langt flere likerklikk og delinger på Facebook.

Les også

Her er sommerens serie-premièrer

Har gått forbi

Etter premierehelgen har Orange is the new black gått forbi House of cards på samtlige av de største sosiale medie-arenaene. På Facebook har de nå 1,4 millioner følgere på siden sin, hvorav 1,2 millioner av dem snakker om dem.

Til sammenligning har House of Cards , 1,1 millioner følgere, og rundt 40 tusen som snakker om dem. Sistnevnte tall er naturlig nok mye lavere da serien hadde sesongpremiere i midten av februar.

Også på Twitter har Orange is the new black passert House of cards den siste tiden. For øyeblikket har serien rundet 283.000 følgere, mens konkurrenten har nesten 253.000 følgere.

Den største forskjellen finner man likevel på Instagram, hvor Orange is the new black har mer enn 211.000 følgere, mens House of cards har rundt 25.000.

Les også

Orange is the new black: Mørkere, tristere og bedre.

Klar for prisdryss

Orange is the new black har fått strålende kritikker i amerikanske medier for sin andre sesong, og flere av dem har påpekt at det ikke er innholdet som gjør at serien har brukt tid på å vokse, men heller at store deler av rollegalleriet består av forholdsvis ukjente skuespillere.

Det siste kan riktignok snart endre seg når årets Emmy-nominasjoner slippes 10. juli.

Første sesong hadde nemlig premiere etter at fristen for Emmy-påmeldinger var gått ut, så serien har ikke hatt mulighet til å konkurrere i noen kategorier.

Men i år er serien storfavoritt til å hente hjem flere statuetter. For ikke snakke om å stjele showet.

Les også

  1. Synding i sommersolen

  2. Orange is the new black: Mørkere bak murene

  3. Her er sommerens TV-premièrer

  4. «Orange is the new black» er Netflix største suksess

  5. TV-suksessen som gjør lesbisk kjærlighet ordinært