Kultur

Ny vekst i ruinene av Funcom

Kollapsen i spillselskapet Funcom har skapt en økonomisk nedtur for norsk spillutvikling helt siden 2008. Men minst seks selskaper er siden etablert av tidligere ansatte etter grunnstøtingen.

funcom2-c2iG_ClJkd.jpg

  • Per Kristian Bjørkeng

Nå er Funcoms børsverdi fire ganger høyere enn for et par måneder siden.

Spillutviklerne i kjempen Funcom i Oslo var lenge flere enn hele resten av den norske spillutviklingsbransjen tilsammen. Nå viser en bransjeanalyse at den negative utviklingen i selskapet siden lanseringen av Age of Conani 2008 har ført til en kontinuerlig ørkenvandring med underskudd for bransjen som helhet. Men i 2012 sluttet bransjens underskudd å øke (se grafikk), og spillutviklerne nærmet seg balanse. Når tallene for 2013 kommer, kan det hende overskuddet er tilbake.

I 2014 står en lang rekke spennende utgivelser for tur.

Knapper og glansbilder

Christoffer Hernæs har kartlagt økonomien i hele den norske spillbransjen.

Partner Christoffer Hernæs i Core Group har kartlagt økonomien i den norske spillbransjen.

– Jeg tror på en lys fremtid for norsk spillbransje, også økonomisk sett. Men til nå har ikke bransjen viet nok krefter til å utvikle den kommersielle siden av spillutvikling. Mange av spillutviklerne jeg snakker med er utrolig kreative, men de jobber for knapper og glansbilder. 2014 kan bli året da det tar av, tror Hernæs.

Han har utført kartleggingen på oppdrag fra et investeringsselskap som ikke vil navngis offentlig. Aftenposten kjenner navnet og vet at selskapet ikke har Funcom eller andre spillselskaper i porteføljen.

I 2012 var underskuddet til Funcom fortsatt omtrent like stort som overskuddet til bittelille Bertheussen IT (28 millioner kroner), som står bak app-suksessen Wordfeud. Men reduksjonen hos kjempen har også ført til en voldsom etablering av mindre selskaper basert på kompetansen til de ansatte derfra.

Klare for lansering

Jørgen Tharaldsen jobbet tidligere i Funcom. Han er nå daglig leder i Megapop, som om noen uker skal prøve seg i ilden for første gang og slipper sitt Ipad/Iphone-spill Trolls vs. Vikings . Han påpeker at det har kommet mye godt ut av kollapsen i kjempeselskapet – i form av nyetableringer.

– Ser du den norske spillutviklingsbransjen i et femårsperspektiv, har det vært en fantastisk positiv omveltning. Jeg kjenner alle dem som sluttet i Funcom. De er alle sammen veldig fornøyd med å jobbe i små selskaper. Etter å ha jobbet med svære ting over fire år, er det morsomt å kunne jobbe på prosjekter i mindre skala, synes Tharaldsen.

100 ansatte?

Han tror at mellom fem og ti av dagens norske spillutviklere har potensial til å etablere seg kraftig.

– Kanskje kommer de ikke opp i Funcoms størrelse, men de kan sikkert ha opptil 100 mennesker ansatt. Men dette er en vanskelig bransje. Det vil alltid være avskalling, tror han. S elskapet hans har nå fem fast ansatte som alle er med på eiersiden, med ytterligere ti som leies inn når det trengs.

Funcoms administrerende direktør Ole Schreiner er bare glad for konkurransen fra tidligere kolleger, og svært fornøyd med at de som gikk ut av Funcom nå er i full gang andre steder. Enkelte har også gått inn i skoleverket.

– Om vi nå klarer å etablere oss igjen, vil det alltid være et normalt frafall av ansatte som vil kunne bidra ellers i bransjen, tror Schreiner.

Satser på Lego

Lego Minifigures er Funcoms neste storsatsing.

Funcom satser på at fremtiden ligger i digitaliserte legofigurer.Funcom dominerte med sine rundt 300 ansatte i 2008 norsk spillutviklingsbransje totalt. Etter at hverken kjempespillene Age of Conan (2008) eller Secret World (2012) ga inntekter som forventet, sitter det nå bare 45 ansatte igjen i Oslo. De er 130 på verdensbasis, mot 550 i 2012.

Selskapet er nå kraftig omstrukturert og satser på å utgi ett mindre spill hvert år, i stedet for å jobbe 4–5 år med svære og kostbare megaproduksjoner. Utviklingskostnadene har gått fra 40–50 millioner dollar pr. spill til 3–5 millioner dollar, forteller selskapets administrerende direktør Ole Schreiner.

Satser på gjenkjenning

– I stedet for å utvikle spill med en helt ny setting som spillerne ikke kjenner, satser vi nå på en setting som spillerne allerede kjenner. Det er mye rimeligere å utvikle, sier Schreiner.

Aksjen til selskapet, som han tok over ledelsen av i 2012, har vært gjennom en forferdelig utvikling med reduksjon på godt over 90 prosent siden toppen. Men de siste ukene har det snudd. Selskapets nye spill Lego Minifigures skal utgis i andre halvdel av 2014. Nå er aksjen nesten fire ganger så mye verdt som i starten av november.

Selskapets nye spill er laget på lisens fra Lego, som har hatt svær suksess de siste årene. Lego Minifigures – the online game blir et nettrollespill rettet mot barn, med de velkjente minifigurene i hovedrollene. Spillet lar tusenvis av spillere møte hverandre, og henter inspirasjon fra både eventyrspill og kjente nettrollespill som for eksempel World of Warcraft .

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Sterk vekst for norske dataspill

  2. ØKONOMI

    Morten Klein har i snart 20 år utfordret det norske spillmonopolet. Det har gjort ham til milliardær.

  3. KRONIKK

    På tide å gjøre noe med dekningen av spill

  4. FOTBALL

    Brandsdal: – Jeg måtte kjenne etter om dette faktisk var mulig

  5. FOTBALL

    Start-investorenes styreleder starter nytt spillselskap

  6. NORGE

    Spillbyråkrat har meldt overgang til «fienden».