Kultur

Ny TV-måling skaper splid

Fra årsskiftet endres målingene av nordmenns TV-vaner. Flere av de mindre aktørene på TV-markedet er lite fornøyde med endringene.

Til neste år endres målingen av TV-vanene våre. Illustrasjonsfoto: Tore Meek / NTB scanpix

  • og NTB

Hittil har analysebyrået Kantar TNS bare sett på tallene for tradisjonell TV-titting, også kjent som lineær-TV, men fra nyttår skal også strømming og annen nettvideo inkluderes, skriver Dagens Næringsliv.

TV 2, TVNorge-eier Discovery, TV3-eier MTG og NRK har bestilt den nye målingen og sitter i en styringsgruppe som definerer oppdraget til Kantar TNS. Bare to uker før omleggingen er det usikkert om mindre aktører i det norske markedet – som Fox, Disney, Turner-gruppen (CNN, Cartoon Network med flere) og BBC – blir med på ordningen. De har innvendinger mot både prisen og prosessen.

Les hele saken med abonnement