Kultur

Munch-samler Petter Olsen: Utstillingen fungerer kanskje best som promotering av Melgaard

Munch-samler Petter Olsen synes utstillingen med Munch og Melgaard er både fargerik og imponerende. Her fra pressekonferansen etter at han hadde solgt «Skrik» på auksjon i New York for tre år siden.

Munch-samler Petter Olsen synes det er mye Melgaard og lite Munch i utstillingen på Munchmuseet. Galleriet Fineart merker at interessen for Bjarne Melgaard er større enn noen gang.

  • Øystein Aldridge

— Munch blir litt borte i sammenhengen, og utstillingen fungerer kanskje best som en promotering av samtidskunsternen Melgaard, med Munch som en effekt eller kulisse, sier Olsen, som eier en rekke Munch-bilder.

— Det er en fargerik og imponerende utstilling med mange sterke og kule virkemidler. Melgaards mor har ment at han er den nye Munch, og det har hun på en måte nå fått rett i, ved at Melgaard har fått lov til å overta Munchs museum, sier Olsen.

Han trekker også inn Bjarne Melgaards ønske om å oppføre A house to Die in , en kombinert bolig/atelier/kunstprosjekt like ved Edvard Munchs vinteratelier på Ekely.

Boligprosjektet har ført til store protester fra nabolaget.

— En fullføring av denne utviklingen ville være at Melgaards hus tegnet av Snøhetta skulle få reise seg på Ekely istedenfor en rekonstruksjon av Munchs hus der det sto, noe som hadde vært en hyllest til Munch, og som er mulig å gjennomføre, sier Olsen.

Grunnleggende spekulativ?

Torsdag skrev Aftenposten om Munch-arving Elisabeth Munch-Ellingsen, som er sterkt kritisk til Melgaard+Munch-utstillingen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

- Jeg synes det de har gjort med «Pubertet» er uverdig. Det er ikke et hyggelig bilde, sier Elisabeth Munch-Ellingsen.

Hun reagerer blant annet på at et av Munchs mest kjente malerier, Pubertet , i utstillingskatalogen er utstyrt med en penis. Munch-Ellingsen mener dette er uverdig. Petter Olsen har følgende å si om sammenblandingen av Melgaard og Munch:

— Det er helt sikkert veldig fint for Melgaard. Jeg er usikker på hva Munch selv hadde følt eller ment om at en annen kunstner overtar og viderefører hans livsverk i en såpass pervertert retning, sier Olsen og stiller noen spørsmål:

— Hvilken hensikt tjener denne utstillingen? Bygger den opp om samfunnets verdier, eller skal vår kultur og sivilisasjon helst brytes ned og selges bit for bit? Er dagens utstilling på Munchmuseet grunnleggende spekulativ? Man kan spørre seg på hvilken måte denne utstillingen fremmer Munchs kunst, sier Olsen.

— Eller er det stengningen av de kommunale pissoarer som gjør at Oslo kommune nå åpner sitt Munchmuseum for denne kunsten, spør han.

Melgaard for millioner

Galleriet Fineart på Tjuvholmen åpnet 10. februar utstillingen This is what I do to make money med Bjarne Melgaard. De melder om rekordsalg.

- Vi solgte for et par millioner på ni dager. Det er uvanlig til oss å være. Det henger sammen med at det er en voldsom interesse for Melgaard, forteller daglig leder Rolf Stavnem.

På åpningsdagen var det mellom 1500 og 2000 besøkende innom, noe som er det blant de høyeste besøkstallene galleriet kan skilte med.

Utstillingen viser 30–40 ulike motiver i forskjellige opplag. Det er Melgaard selv som har prissatt dem til 4–5000 kroner.

— Det har aldri vært så stor interesse for Melgaard, og årsakene til det forstår man jo. Det har nettopp åpnet en fantastisk utstilling på Munchmuseet som har skapt voldsomt debatt. Det skrives spaltemeter på spaltemeter om ham, da blir det interesse og salg. Sånn er nordmenn, sier Stavnem.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bjarne Melgaard på Munchmuseet.

Lav etterspørsel overraskerBlomqvist kunsthandel har merket noe økt interesse for Bjarne Melgaard i vinter. Årlig selger de 15–20 verk av Melgaard.

— Folk ringer og spør om vi har noe for salg. Vi har ikke solgt mer Melgaard enn vanlig i vinter, men vi har heller ikke hatt så mye av ham, sier daglig leder Knut Forsberg i Blomqvist Kunsthandel.

Kunstverket Galleri i Oslo selger Melgaard-grafikk. Daglig leder Petter Morken stusser over at ikke etterspørselen etter Melgaard har vært større.

- Vi merker en veldig økning i salget når det er utstillinger med for eksempel Sverre Bjertnes, Inger Sitter og Kjell Nupen. Det samme har ikke skjedd med Melgaard, sier han.

— Melgaard er en snakkis. Det tar ofte litt tid før det synker inn for folk. Motivene hans kan være litt vanskelige, men jeg er overrasket over at ikke flere samlere melder seg, sier Morken.

Les også: