Facebook størst i Norge
Facebook har for første gang rykket opp til å bli landets største mediekanal.
Ferske tall fra TNS Gallup, som Kampanje publiserer i dag, viser at Facebook nå er den mediekanalen her til lands med høyest daglig dekning. Tallene viser at 63 prosent av den norske befolkningen brukte Facebook i siste kvartal i 2013. Det er historisk. For første gang er ikke NRK det automatiske førstevalget. NRK1 ender opp med 62 prosent, mens TV 2 oppnår 55 prosent.
— Dette er en eksplosiv vekst som vi aldri tidligere har opplevd i den norske medieverden, og viser hvor rask folks mediebruk har endret seg de siste årene, sier forskningsleder for medier i TNS Gallup, Knut-Arne Futsæter, til Kampanje.
Mangedoblet
Utviklingen for den amerikanske giganten har vært eksplosiv de siste åtte årene. I 2006 hadde Facebook en ukentlig oppslutning på én prosent. Den har nå steget til 75 prosent.
— For mange er Facebook blitt en sentral og startside hvor man kobler seg på for å bli informert om hva som skjer rundt seg på blant venner, familie, lokalt, nasjonalt og globalt. Videre er Facebook blitt et verktøy for å organisere hverdagen og bli informert om tema og interesser som man er spesielt i. Facebook er for mange unge den viktigste kommunikasjonskanalen for å kommunisere med venner og familie på, og er for noen blitt viktigere enn vennekontakt ansikt til ansikt, mobilsamtaler og SMS, forteller Futsæter til Kampanje.
Les også:
Captain Amerika-fans raser mot Oslo Kino
Konkurranseløst
Selv om Facebook etter hvert har fått mange konkurrenter, som Snapchat, Instagram og Twitter, er det ingen som er i nærheten av populariteten til Mark Zuckerbergs univers.
Nylig publiserte nettsiden ebizmba.com en liste over verdens 15 mest brukte sosiale nettverk basert på både antall unike bruker pr. måned og popularitet i forhold til konkurrenten. Ikke overraskende er det fortsatt Facebook som er størst i verden med sine svimlende 900.000.000 unike brukere månedlige. På annenplass ligger Twitter med en månedlig brukerbase på 310.000.000.
Norge er ikke noe unntak. Tallene fra TNS Gallups InterBuss-undersøkelse viste at Snapchat hadde en oppslutning på 17 prosent, mens Instagram og Twitter hadde en oppslutning på henholdsvis 16 prosent og åtte prosent.
Som ventet
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen i NRK er ikke overrasket over økningen til Facebook.
Les også:
— De nye tallene viser først og fremst at konkurransebildet er blitt mye mer komplisert. Vi utsettes for en stadig tøffere global konkurranse. I noen år lød klisjeen at «utviklingen skjer fort», nå er den klisjeen blitt virkelighet. Vi konkurrerer om folks oppmerksomhet og vi konkurrerer om folks tid. Den tiden de bruker på Facbook skjer på bekostning av TV, nett, radio og aviser. Vi betrakter Facebook som en konkurrent om nordmenns tid, sier Eriksen til Kampanje.
Ungdom er det uten tvil største brukergrupper av Facebook, med en daglig dekning på 82 prosent i aldersgruppen 15–29 år.