Kultur

- Eurovision er en politisk vits

  • Arve Henriksen
    Arve Henriksen
    Journalist
Frankrike stiller i år med artisten Amir, en av favorittene til å vinne årets Eurovision Song Contest.Han fikk raskt fra anarkister og franskpalestinere på nakken, som mente en tidligere israelsk soldat ikke burde få delta for Frankrike.
  • Påstanden om at Eurovision Song Contest er en apolitisk konkurranse er en av de største vitsene som jevnlig fortelles på internasjonalt fjernsyn, mener Eurovisionblogger.

Det skriver Guri Idsø Idsø Viken, skribent og initiativtager til Norges største fansted for Eurovision, Good Evening Europe, i en kronikk i dagens Aftenposten.

Les kronikken her:

Les også

Den politiske vitsen om Eurovision | Guri Idsø Viken

Hun har latt seg provosere over at den Europeiske kringkastingsunionen alltid legger vekt på at verdens største direktesendte tv-program, skal være upolitisk arena.

Les også

Justin Timberlake til Eurovision-finalen

Enhver form for politiske innslag i tekstene eller på scenen skal etter regelverket slås hardt ned på. Det er en tapt kamp, mener Idsø Viken.

— Det er alltid masse politikk knyttet til Eurovision Song Contest, enten i form av ytringer i tekstene, holdningen til fans og publikum under sendingen og eller på ulike arrangement. Det at Eurovision ikke er en politisk arena er en stor vits, sier Idsø Viken.

Guri Idsø Viken, her sammen med medskribent Astrid Folldal i «Good Evening Europe», mener Eurovision Song Contest har langt igjen før de kan kalle seg en upolitisk arena.

Alltid undertoner

Hun mener det alltid vil ligge politiske undertoner i et arrangement som samler 42 nasjoner fra hele Europa. I forkant av årets konkurranse skapte det blant annet storm da det ble kjent at EBU hadde en liste over ulike flagg de ikke ville tillate inne på arenaen, blant annet det palestinske og det baskiske flagget. Dermed blusset det opp en voldsom politisk debatt.

Les også

- Aldri vært aktuelt for Agnete å trekke seg , sier manager

— Europa er i en urolig situasjon og EBU bør derfor passe seg for ikke å bygge opp under disse konfliktene. EBU bør heller være opptatt av ytringsfrihet, det handler om folks behov for å vise sin identitet. Dette grenser mer til sensur, sier hun.

Den ukrainske artisten Jamala synger om krimtatarene. Hun håper derfor at fans kan vifte med deres eget flagg i Globen, men det sier EBU nei til.

Elsker Israel

Mandag kveld var det fest i Stockholm i regi av den israelske delegasjonen.

— Her sto en representant fra delegasjonen på scenen og ba alle som elsket Israel rekke hånden i været. Det synes jeg var direkte ubehagelig. Å si at Eurovision ikke er politisk er veldig spesielt, sier Idsø Viken.

Senest i pausenummeret i tirsdagens semifinale hadde arrangerene valgt et dansenummer som tok utgangspunkt i flyktningestrømmen i Europa.

— Allerede i første semifinale så vi flere eksempler på konkurransens politiske uttrykk. For eksempel hadde Armenia med seg flagget til

et av Europas mest politisk betente områder, Nagorno-Karabakh i Green Room, hvor hun viste det rett i kamera, sier Idsø Viken.

Hun bet seg også merke i pausenummeret.

— Pausenummeret var også en flott påminnelse om Europas største utfordring akkurat nå, flyktningekrisen. Jeg er glad for det, sier Viken.

Morten Thomassen har vært leder for OGAE Norway (Organisation Générale des Amateurs d’Eurovision) i elleve år, han mener det alltid vil være artister som vil fremføre låter som kan tolkes som et politisk budskap.

— Det er alltid noen skjulte budskap som mange vil tolke på forskjellig vis. Ukraina kan godt fremføre en låt som handler om fred, uten at de nevner konflikten med naboen i øst med ett ord. For min del må de gjerne ha fått lov til å si ting med rene ord, fremfor å måtte slenge ut et skjult budskap. Så får heller publikum tolke det som de vil, sier han.

Les også

«Musikalsk masekopp.» «Fengende soulpop.» «Bare kjedelig, egentlig.» «Ballkjole og dryppende pyro.» «Denne vil skape allsang.»

Altavassdraget

Thomassen viser blant annet til det norske bidraget «Sami Ædnan» i 1980, som også hadde et klart politisk budskap.

— Den låten handlet jo om motstanden mot utbyggingen av Altavassdraget. Hellas har også hatt med en låt som handlet om okkupasjonen av Kypros. Nå er det ikke tillatt med tekster som kan støte andre nasjoner. Resultatet er at det blir en del rare utfall når du hele tiden må passe deg for ikke å støte noen grupper i samfunnet, sier han.

Jon Ola Sand, sjefprodusent i den europeiske kringkastingsunionen, EBU, mener Idsø Viken bommer.

— Vi har klart å bevare Eurovision Song Contest som et upolitisk sted, alle våre medlemmer ønsker å holde politikk utenfor, sier han.

Sand mener bloggeren Guri Idsø Viken bommer grovt når hun mener Eurovision Song Contest er en politisk arena.

God balanse

— Jeg synes vi greier å balansere dette veldig bra. Alle kringkastere, fans og TV-seere ønsker at dette skal være en festkveld, fri for politikk og uenighet. Våre medlemsland har ingen interesse av å bringe inn et sterkt politisk bidrag inn i denne konkurransen, og det synes jeg vi klarer, sier Sand.

Hvert eneste år blir alle låttekstene i konkurransen gjennomgått av EBU. Er det tvil om innholdet blir kringkasterne bedt om å endre. EBU legger ned forbud mot tekster som har kommersielle føringer, inneholder banneord eller har et klart politisk budskap. I 2012 kom San Marino med låten «Facebook UH, Oh, Oh». Da satte EBU foten ned og låttittelen måtte endres til «The Social Network Song».

Uten uniformer

— I 2012 deltok noen soldater fra Frelsesarmeen for Sveits, men de fikk ikke stille i Frelsesarmeuniformer.

Les også

Emil (95) setter oldisrekord i Eurovision

I fjor ba vi Armenia endre tittelen på sin låt, «Don´t Deny». Dette var et slagord på en kampanje som omhandlet 100-årsmarkeringen for folkemordet mot armenerne. Så det er noen slike tilfeller, men dette er ikke sensur, sier Sand.

At EBU også legger føringer for hvilke flagg som er tillatt inne i arenaen, er helt vanlig også innen sportsverden, skal vi tro sjefprodusenten. I år har det blant annet vært mye diskusjon rundt hvorvidt det ville bli tillatt å bruke det samiske flagget inne i arenaen, på grunn av Agnete Johnsens samiske bakgrunn.

— Alle flagg som er anerkjent av FN er hjertelig velkommen inn i arenaen. Men vi må ha noen regler. Vi ønsker blant annet ikke at noen skal dele ut tusen palestinske flagg, som publikum blir bedt om å vifte med når Israel står på scenen. Det er en form for politisk markering ingen ønsker, sier Sand.

Ingen talerstol

EBU ønsker heller ikke politikere, statsministeren eller presidenter som ser sitt snitt til å bruke Eurovision Song Contest-scenen som en politisk talerstol.

Les også

Agnete Johnsen skrev slagerhistorie

— Vi har klart å bevare denne konkurransen som et ikke-politisk arrangement i tider hvor Europa har hatt sterkere konflikter enn det er i dag.

Sand avviser påstanden fra Guri Idsø Viken at den ukrainske artisten Jamala er en politisk tekst, basert på Stalins deportering av Krim-halvøyas tyrkisk-etniske gruppe, krimtatarene.

Viste flagg

— Dette er en historisk hendelse og sangen handler om hennes bestemor, som opplevde denne deputasjonen. For denne artisten er det derfor en sterk personlig historie. Hvis hun hadde brukt mye av teksten til å snakke om Krim og situasjonen der nå, så hadde dette vært et tydelig politisk budskap. Men det gjør hun ikke, sier Sand. til et av Europas mest politiske betente områder, Nagorna-Karabakh i Green Room, hvor hun viste det til kamera, sier Viken.