Kultur

Oppoverbakke for Xbox One

Etter mye rot, endringer og utsettelser lanserer Microsoft endelig Xbox One i Norge - litt for sent til å gjøre skikkelig inntrykk.

  • Jon Cato Lorentzen
    spillanmelder

De gjorde det ikke enkelt for seg, Microsoft, da de våren 2013 presenterte Xbox One som en underholdningsboks for digital TV-titting som også kunne spille spill.

Den opprinnelige Xbox One skulle kvitte seg med fysiske spill ved å gjøre platene man kjøpte i butikken verdiløse fordi eierskapet skulle verifiseres på nett hver gang du startet et spill. Bruktspillmarkedet skulle dø og rettighetene til spillprodusentene skulle ivaretas.

Helomvending

Etter måneder med hets fra presse og potensielle kunder gjorde Microsoft en helomvending. Borte var onlinekravene og de digitale rettighetskontrollene. Etter hvert forsvant også Kinect, den obligatoriske bevegelsessensoren til maskinen.

Kritikken har likevel gjort uopprettelig skade for Xbox One.

Sony har utnyttet Microsofts fadese og kjørt en sjarmoffensiv ovenfor spillmiljøet. Playstation 4 er nå spillernes førstevalg mens ryktet til Xbox One forblir grumsete.

Helomvendingen til Microsoft og fjerningen av funksjoner har ført til at Xbox One som lanseres i norske butikker i dag er så å si identisk med Playstation 4. Det gavner ikke Microsoft, ettersom tekniske prøver viser at Playstation 4 målt i rå kraft er et hestehode foran Xbox One.

Mangler visjon

Vinglingen til Microsoft har ført til at kunder har mistet troen på at Microsoft har en helhetlig plan for spillkonsollen.

Mens Sony åpent har omfavnet uavhengige utviklere og presentert en genuin visjon for hva de ønsker å oppnå med Playstation 4 har Microsoft byttet ut og endret visjonene sine flere ganger de siste månedene.

Det gjør kundene usikre og fører også til tapte salg. I april meddelte Microsoft at de så langt har sendt fem millioner Xbox One-konsoller til forhandlere. Sony, på sin side, kunne i august slå seg på brystet med at over ti millioner Playstation 4-maskiner er blitt solgt til sluttbrukere siden lanseringen i november i fjor.

Når Microsoft denne uken lanserer Xbox One i flere land som Playstation 4 har vært tilgjengelig i siden i fjor, befinner de seg i bunnen av en bratt oppoverbakke.

Solid forsprang

Playstation 4 har fått et solid fotfeste i Norge, mange av Xbox-entusiastene har allerede importert sin egen Xbox One fra utlandet, og spenningen og mediedekningen som var knyttet til Playstation 4-lanseringen i fjor høst er helt fraværende.

Om Microsoft skal ha noen som helst sjanse til å ta igjen Sony må de gire opp spillfokuset og vise kundene at de har en sterk og helhetlig visjon om hvorfor Xbox One bør være spillernes førstevalg.


ANMELDELSE:

  1. Les også

    Biler, zombier og gladiatorkamper

  2. Les også

    Oppoverbakke for Xbox One

Xbox One ble lansert med brask og bram i november i fjor. Her er lanseringsfesten i Los Angeles. I Norge har lanseringen latt vente på seg. GUS RUELAS, REUTERS

Les mer om

  1. Spill

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Google lanserer «Netflix for spill»

  2. DIGITAL

    Test av Playstation Now: Netflix for dataspill er her – og det virker

  3. NYHETSANALYSE

    5 grunner til at den tidligere monopolisten Microsoft gir opp

  4. KULTUR

    Her er denne og ni andre teknonyheter vi forventer i 2020.

  5. DIGITAL

    Nintendo har skapt den beste mobile konsollen

  6. KULTUR

    For to år siden knuste spillet alle rekorder. Nå er Pokémon Go tilbake.