Kultur

Norske Theodor (30) var med på å gjøre Gravity vektløs

LONDON (AFTENPOSTEN): I natt kan filmen Gravity vinne 10 Oscar-statuetter. Norske Theodor Groeneboom var med på laget som skapte storfilmen.

Theodor Groeneboom var med på settet da Gravity ble spilt inn i London, og han sier hovedrolleinnehaver Sandra Bullock var ekstremt proff og veldig hyggelig å jobbe med. HELLE SKJERVOLD

  • Helle Skjervold

— Jeg vet det er en klisje at alle filmskapere sier at "dette ikke har vært gjort på film før", men dette har virkelig ikje vært gjort før, ler Theodor Groeneboom når han skal forklare de mange tekniske nyvinningene som måtte til for å gjøre scenene i Gravity troverdig.

Filmen utspiller seg i verdensrommet, med kun to skuespillere, og jobben Groeneboom og de andre spesialeffektmakerne måtte løse var mildt sagt komplisert.

— Regissøren ønsket seg to ting: veldig lange tagninger og vektløshet. Hver for seg er det to store utfordringer, og slår man dem sammen mer enn dobler de vanskelighetsgraden.

Noe må de ha gjort riktig, for i kveld er Gravity en av de største Oscar-favorittene.

Enkelt og vanskelig

Nordmannen er selvlært i faget, og har jobbet seks år i London. Den første storfilmen han fikk jobbe med var James Camerons Avatar . Kort tid etter fikk han spørsmål om han ville jobbr med ny film ved navn Gravity, og han falt for filmens minimalistiske handling og visuelle uttrykk. Det er ingen typisk popcornfilm.

Les også

30 år siden første trådløse tur i rommet

— På det tidspunktet var hverken finansieringen av filmen eller skuespillerlisten klart. Men så fort jeg leste Gravity-manuset tenkte jeg at dette måtte jeg være en del av. Det var så enkelt skrevet.

Men om handlingen var enkel var jobben som sto forran spesialeffektmakerne alt annet enn lett.

Bygget lysboks

De neste ni månedene gikk med til research, testing av løsninger og bygging av prototyper.

Nordmannens store rolle på settet var å bygge lysboksen som Bullock gjorde ca 60 prosent av scenene i. De prøvde først å skape svære bevegelige seil som kunne reflektere lyset fra alle vinkler, men det ble både komplisert, svinedyrt og en smule utrygt.

Til slutt slo det dem at de kunnebygge en sylinderformet lyssatt boks, som Bullock fysisk hang, satt og sto inni mens hun spilte. Slik kunne de på sofostikert og trygt vis lyssette henne fra alle vinkler samtidig.

Og blir det Oscar-statuett i kveld for arbeidet feirer Groeneboom og kollegaene i London, med overføring av seremonien på storskjerm.

— Oscar handler om prestisje, og dersom vi vinner er det den høyeste utmerkelsen vi kan motta for denne typen arbeid, sier han og legger til:

— Men Oscar er politisk spill, mer enn noe annet.

Kunstnerisk korrekt

Storfilmen ble umiddelbart møtt med en hel rekke kritiske gjennomganger fra eksperter som påpekte små og store unøyaktigheter ved måten livet og fysikken i rommet ble fremstilt.

— Vi har virkelig prøvd å gjøre alt så realistisk som mulig. Alle stjernene i verdensrommet i filmen er eksempelvis farget og plassert etter riktig data. Skruer og muttere er modellert etter NASAs egne, sier Groeneboom.

Likevel, filmen inneholder flere snarveier han mener er helt nødvendig for å få miljøet i verdensrommet til å fungere i en spillefilm.

— For eksempel vil prosessen når Sandra Bullock tar seg inn gjennom luftslusen og ut av romdrakten i virkeligheten ta tre personer og 50 minutter å få til. Det ville i så fall blitt en veldig kjedelig film å se på. Noen kreative friheter er en nødt til å ta seg for at filmen skal se pen ut og for å få fortalt en historie.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Kristoffer Joner har rolle i «Mission: Impossible 6»

  2. KULTUR

    «Bernardo Bertolucci er en legende. Men han begikk også overtramp, og han opererte i psykologiske og politiske randsoner.»

  3. KULTUR

    Roma: Denne filmen er et episk og intimt mesterverk

  4. KULTUR

    «Deadwood»-filmen: Sterk avrunding av klassiker

  5. KULTUR

    Filmanmeldelse: «Midsommar» er fascinerende, ubehagelig, makaber, forførende og morsom

  6. KULTUR

    «Om kropp og sjel:» Romantikk i slaktehuset