Kultur

Tre og et halvt år med kontrollfrik Pushwagner

Regissør Even Benestad vedgår at det var svært krevende å lage dokumentarfilm om Hariton Pushwagner. Lenge var det tvil om det i det hele tatt ble film.

¿ Jeg er veldig fornøyd og stolt. Etter Haugesund er jeg klar for å dra til Hollywood, sier Pushwagner, og gliser bredt. Foto: Jan Gunnar Furuly

  • Jan Gunnar Furuly

– Han er en kontrollfrik, og prøvde hele tiden å fortelle oss i detalj hvordan vi skulle lage ulike scener, forteller Benestad.

Sammen med kamerat og medregissør August B. Hanssen hadde han mandag kveld verdenspremière på Pushwagner på rød løper under Den norske filmfestivalen i Haugesund.

Avdekket kunstvegg

Under lanseringen showet kunstneren i kjent stil, med et til tider lattermildt og lamslått pressekorps på slep.

Ved festivalhotellet Maritim avduket han en enorm utgave av kunstverket ”Up”, som han har donert som gave til filmbyen.

– Dere skal lage en jævlig god løgn, instruerer Pushwagner, eller Terje Brofoss som han er døpt, de to filmmakerne i begynnelsen av filmen. I gjentatte klipp får vi se ham dirigere og forklare hvordan alt bør konstrueres. Han tar også symbolsk plass i kontrollrommet, hvor blir sittende gjennom filmen og trykke på knappene.

– Vi hadde absolutt regien og kontrollen. Scenene med Pushwagner i kontrollrommet er en filmatisk effekt. Han var ikke der da vi klippet filmen, smiler Benestad og Hanssen.

Inn i kunsten via 3D

Arbeidet med å lage den ambisiøse dokumentaren, hvor kinogjengerne får et svært tett møte med Pushwagner og bokstavelig blir tatt med inn i hans kunst gjennom avansert 3D-effekt, tok tre og et halvt år.

Filmen mer enn antyder at det var en komplisert å komme gjennom «Pushwall» – muren av myter og ville historier som Pushwagner omgir seg med. Kinogjengere som venter en biografisk fremstilling av mannen, må gå skuffet hjem.

– Jeg føler absolutt at vi klarte å komme gjennom muren til Pushwagner, og at vi får vist nye sider ved ham, sier Benestad. Han gjør det klart at det aldri var intensjonen å lage en klassisk «slik-er-kunstneren-og-slik-arbeider-han-film».

– Du får se hvordan Pushwagner arbeider helt i starten på filmen, når han tegner oss på filmsettet. Vi syntes det holdt, og valgte bort det som er typiske scener i filmer om kunstnere. Filmen som er full av ekspertuttalelser og analyser får andre lage. Hvis jeg fikk muligheten til å følge Munch i tre og et halvt år eller lage tradisjonell kunstnerfilm om ham, ville jeg selvfølgelig valgt det første, sier Benestad.

Hariton Pushwagner, eller Terje Brofos som han er døpt, avdekket mandag sitt kunstverk "Up" utenfor Maritim Hotel i Haugesund. Kunstverket er en gave til filmfestivalbyen i forbindelse med verdenspremieren på dokumentaren Pushwagner. FOTO: JAN GUNNAR FURULY Foto: Jan Gunnar Furuly

Klar for Hollywood

Pushwagner har aldri lagt skjul på at han har levd en heller utsvevende livsstil, med tungt konsum av ulike former for rusfremkallende materiale. I går fremsto den syltynne kunstneren likevel som svært striglet, i svart dress, hvit skjorte og rød sløyfe med svarte bomber, pluss karakteristiske svarte solbriller.

– Jeg er veldig fornøyd og stolt. Etter Haugesund er jeg klar for å dra til Hollywood, sier han og gliser bredt.

– Kunne filmen blitt enda bedre hvis det var du som hadde full regi og kontroll på den?

– Nei. Benestad er en dyktig mann og han har gjort en god jobb.

– Men filmen antyder klart at du virkelig hadde en del av kontrollen?

–Hvis du sier det slik, er det vel noe i det, svarer han noe gåtefullt tilbake.

Avhengig av rampelyset

Under pressekonferansen ga han uttrykk for å være sliten etter å ha blitt fotfulgt av filmmakerne så lenge.

– De har skapt en avhengighet i meg av å være berømt. Jeg er jo blitt så berømt at jeg nesten ikke kjenner meg selv igjen. Det som plager meg nå er tanken på å leve uten dem. Jeg er redd for hva som skal skje når applausen stilner, sa han.

Da en journalist ville vite om Pushwagner kjente seg igjen i det portrettet filmmakerne har laget av ham, ble han tydelig irritert.

– Selvfølgelig. Det var da et veldig dumt spørsmål! Hvis noen hadde laget en film om deg, og du så den, ville du kjent deg igjen? Eller ville du trodd at du var bin Laden, spurte han til latter fra pressekorpset.

Filmen har kinopremiere 2. september.

  1. Les også

    En drømmerolle fra Helvete

Regissørene Even Benestad og August B. Hanssen har fulgt Pushwagner i tre og et halvt år. Foto: Jan Gunnar Furuly

Relevante artikler

  1. VIDEO
    Publisert:

    Pushwagner

  2. A-MAGASINET
    Publisert:

    Historien bak fenomenet Pushwagner: Kunsten, rusproblemer og livet på gaten

  3. KULTUR
    Publisert:

    Pushwagner bisettes fra Kunstnernes Hus

  4. KULTUR
    Publisert:

    Disse kan vinne Amanda-priser

  5. KULTUR
    Publisert:

    Filmanmeldelse: «Astrup – Flammen over Jølsterer» en fascinerende film som gir god kunnskap om et altfor kort kunstnerliv

  6. KULTUR
    Publisert:

    Roma: Denne filmen er et episk og intimt mesterverk