Kultur

Oslo-Filharmonien har nådd ut til 54 millioner

Pandemien stengte konsertsalen. Likevel har Oslo-Filharmonien nådd publikum over hele verden.

Musikkelskere over hele verden har fulgt Oslo-Filharmonien under pandemien. Via digitale kanaler klikker folk seg inn for å høre orkesteret spille.
  • Hilde Bjørhovde
    Hilde Bjørhovde
    Journalist
Nyhetsbrev Vil du ha film- og serietips rett i innboksen?

Viruset fikk orkesteret til å hive seg rundt. Gjennom egen Youtube-kanal og sosiale medier har musikerne nådd ut til 54 millioner musikkelskere. Derfor har Oslo-Filharmonien (OFO) nå fått Norsk Publikumsutviklings (NPU) Fornyer-pris for den digitale satsingen i 2020.

OFO har lykkes særdeles godt med å utforske nye muligheter for å nå publikum, mener juryen.

– Det er eventyrlig hvor mange som har fulgt med. Vi har vekket fanskarer til live i hele verden. Vi har hatt jevnlige publiseringer med både sjefdirigent og gjestedirigenter, sier direktør Ingrid Røynesdal.

NPU arbeider med å gi kulturinstitusjoner økt innsikt i egen publikumsutvikling. Blant 110 medlemmer er teatre, kulturhus, museer og orkestre. Også OFO er medlem.

Live-konsertene «Mellomspill» med enkeltmusikere og små kammerensembler var OFOs første grep for å nå publikum da alt stengte ned i fjor. Her direktør Ingrid Røynesdal og prosjektleder Lars Petter Hagen med fløytist Helen Benson.

Bryter barrierer

Juryen fremhever økning i følgere på sosiale medier, der snittalderen er lavere enn blant de vante konsertgjengerne.

– Vi har sans for dem som jobber strategisk med publikum. OFO tok et godt strategisk grep. De kastet seg rundt og har åpnet en ny kanal, sier Ingrid Handeland, direktør i NPU.

Fra Brasil til Venezuela, Europa og USA har folk klikket seg inn på orkesterets hjemmeside og sosiale medier for å høre orkesteret spille. Beethovens symfoni nr. 9 med sjefdirigent Klaus Mäkelä er eksempelvis en pandemivinner. Hittil har konserten 3,7 millioner visninger på Youtube.

Hør Klaus Mäkelä dirigere OFO her:

Mest populære er musikkvideoene som publiseres hver torsdag. Der har folk klikket seg inn 1,3 millioner ganger, ifølge OFO. Podkasten Lytteren med Kristopher Schau har nådd 130.000 lyttere med 20 episoder. I podkasten snakker Schau med kjente og ukjente mennesker om deres forhold til klassisk musikk og spiller deres favorittstykker. Podkasten fortsetter til høsten.

– Et lite eventyr av en suksess, mener Røynesdal.

Hun sier OFO alltid er opptatt av publikumsutvikling. Forskjellen nå er at alt har skjedd digitalt. Hun håper digitale følgere også skal finne veien til den fysiske konsertsalen når alt åpner igjen.

– Da vi kunne ha 200 publikummere i salen nå i juni, føltes det som et folkehav, ler hun.

Les mer om

  1. Oslo-Filharmonien
  2. Klassisk musikk