Kultur

Google endrer sitt annonsesystem

Google skal ikke lenger selge annonser basert på teknologi som sporer brukernes nettbruk, opplyser selskapet.

Google endrer annonsebruken i et forsøk på å forbedre brukernes personvern, ifølge selskapet.
  • NTB-AFP

De planlegger isteden å ta i bruk et nytt system for målrettede annonser uten bruk av såkalte «cookies».

Målet er å forbedre personvernet, samtidig som annonsørene skal nå ut med sine budskap, opplyser selskapet.

Det nye systemet vil bli testet på nettleseren Chrome i løpet av mars.

– Dersom digital annonsering ikke utvikler seg i tråd med brukernes stadig økte bekymringer over deres personvern og hvordan deres personlige identitet blir forvaltet, risikerer vi det frie og åpne internettets fremtid, sier produktleder David Temkin, ifølge The Wall Street Journal.

Les også

  1. Ny rapport: Vi må ikke overvåkes for at annonser på nett skal være lønnsomme

Les mer om

  1. Google
  2. Chrome
  3. Cookies
  4. Annonser
  5. Personvern
  6. Annonsering