Kultur

Hva gjør at vi som er rike, hvite og mette elsker det politiske teatret? Kanskje ligger svaret i vår dårlige samvittighet.

TEATERESSAY: Hva gjør at vi som er rike, hvite og mette elsker det politiske teatret? Kanskje ligger svaret i vår dårlige samvittighet.

Jaamil Olawale Kosoko er mannen bak #Negrophobia, en sterk forestilling om kunstnerens avdøde lillebror. Vi i salen er forestillingens skurk. Foto: Scott Shaw

  • Per Christian Selmer-Anderssen
    Per Christian Selmer-Anderssen

Mandag forrige uke, på Black Box Teater i Oslo. Køen strekker seg helt til inngangen. Vi står sultent ved billettluken for å få restplass, drikker Sagene-øl og mingler forventningsfullt i tykke retroullgensere.

Alle er her for å se #Negrophobia med den amerikanske slampoeten og performancekunstneren Jaamil Olawale Kosoko. Like før premieren ble lillebroren til Kosoko skutt og drept på gaten i Detroit i USA.

Les hele saken med abonnement