Kultur

5 ting vi vet om Apples nye strømmetjeneste for musikk

Apple Music lanseres sannsynligvis mandag kveld.

Nå skal det også strømmes musikk fra Apples univers, ikke bare kjøpes fra iTunes Store. Foto: Apple Music

  • Robert Hoftun Gjestad
    Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

1. Apple Music

Alle rykter sier at Apple under sin store utviklerkonferanse i San Francisco mandag kveld vil lansere en ny strømmetjeneste for musikk. Åpningstalen der borte skjer fra 19. til 21. norsk tid.

Målet med den nye strømmetjenesten er at Apple skal ta opp kampen om de attraktive strømmekundene med markedsleder Spotify, Jay-Z' langt mindre Tidal, og den digitale radiotjenesten Pandora.

Navnet på den nye tjenesten er ikke kjent, men mange analytikere peker mot Apple Music. Et navn som i så fall følger naturlig etter for eksempel Apple Watch.

2. Betalt tjeneste

Apples nye strømmetjeneste er en videreutvikling av Beats Music, tjenesten som ble kjøpt av bransjemogulene Dr. Dre og Jimmy Iovine for 3 milliarder dollar for ganske nøyaktig ett år siden.

Den vil utelukkende bli en betalt abonnementstjeneste, som norskutviklede Tidal, og ikke tilby en gratisløsning med reklame som Spotify. En gratis prøveperiode på én eller tre måneder skal lokke folk inn.

En egen gratistjeneste kan bli lansert ved siden av, bygd på eksisterende iTunes Radio. Denne vil fungere som en kuratert, digital radiokanal, muligens med kjente artister som DJs. Navn som Pharell og Drake er nevnt.

3. 9,99 dollar

Apple har i flere måneder forhandlet med verdens plateselskap, og spesielt de tre største Universal, Warner og Sony, om prisingen av sin nye strømmetjeneste. Selskapet skal ha prøvd seg på både 5.99 og 7.99 dollar pr. måned, men har kommet til kort i forhandlingene, som pågår til det siste.

Dermed blir prisen den samme som for den betalte delen av Spotify, eller Tidals normalløsning. Ikke overraskende, siden de store plateselskapene er inne på eiersiden i Spotify, og ikke kunne godta lavere pris for en konkurrerende tjeneste.

Som hos de andre, vil den nye tjenesten gi tilgang til låter, album, spillelister, videoer og muligheter for personalisert innhold.

4. App på mobilen

Den nye tjenesten kan bli lansert som en oppgradering av musikkbutikken iTunes og Apples operativsystem iOS. Det betyr at strømmetjenesten blir automatisk tilgjengelig for Apples flere hundre millioner av brukere, og at en app blir liggende fast på mobilen eller iPaden.

Kundegrunnlaget er dermed ekstremt mye større enn hos andre. Spotify har i dag 60 millioner brukere, Tidal under én million.

Betaling av det månedlige abonnementet vil knyttes til kunde— og kortinformasjon som allerede er lagt inn. Med andre ord vil tilgangen til den nye tjenesten kun være et par touch og et passord unna.

5. Hvorfor nå?

Mange mener Apple er sent ute, men selskapet har tjent gode penger på salg av musikk gjennom sin iTunes Store, og har derfor holdt på denne så lenge som mulig.

Men i løpet av fjoråret sank salget av musikk der for andre år på rad siden lanseringen i 2003. Salget gikk ned med 13-14 prosent, mens pilene for strømming peker mot himmelen. Derfor kommer den nye strømmetjenesten akkurat nå. Kanskje tilgjengelig allerede fra i kveld, kanskje om noen måneder.

Blir dette tjenesten som er Spotify, Pandora og YouTube i ett?

  1. Les også

    - Norge har vært et test-marked for hele verden

  2. Les også

    Denne mannen selger millioner av plater i Asia

Les mer om

  1. Apple
  2. Strømming

Relevante artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    Spotify får ny strømmekonkurrent i år

  2. KULTUR
    Publisert:

    Strømmetjenester som Apple Music, Tidal og Spotify taper milliarder hvert år. Hvem dør først?

  3. KULTUR
    Publisert:

    Youtube lanserer strømmetjeneste for musikk

  4. KULTUR
    Publisert:

    Jay Z selger en tredjedel av Tidal

  5. KULTUR
    Publisert:

    Spotify har passert 100 millioner aktive brukere

  6. KULTUR
    Publisert:

    Marcus & Martinus bidrar til nye plusstall i platebransjen