Kultur

Apple Music kommer 30. juni

Som ventet, Apples nye strømmetjeneste for musikk er snart klar til kamp mot Spotify og Tidal.

Apple-sjef Tim Cook på scenen i San Francisco mandag. Jeff Chiu

  • Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

Alle visste, selv om Apple selv ikke har bekreftet det før nå.

Foran tusenvis av utviklere på WWDC-konferansen i San Francisco, og en hel verden via livestrøm av konferansens åpningstale, lanserte selskapet mandag kveld norsk tid sin nye musikalske strømmetjeneste.

Navnet er, som ryktene også fortalte, Apple Music.

Les mer:

Les også

5 ting vi vet om Apples nye strømmetjeneste for musikk

— Dagens musikkverden er utrolig fragmentert, og forvirrende. Vi ønsker å bygge et bedre økosystem for bransjen, et komplett sted for musikk. Et sted, en app, en tanke om musikk, sa bransjemogul Jimmy Iovine da han presenterte Apple Music mandag kveld.

Kamp om kundene

Strømmetjenesten blir tilgjengelig over hele verden, over 100 land, 30. juni.

Da går den i direkte kamp med blant annet svenske Spotify og Jay-Z' nykjøpte Tidal om de stadig mer attraktive strømmekundene i verdens musikkmarked.

Ifølge insidere som det amerikanske bransjebladet Billboard har snakket med, er målet at Apple Music kjapt skal skaffe seg over 100 millioner brukere.

Til sammenligning har Spotify nå 60 millioner brukere, én fjerdedel av dem betalende, mens siste offisielle tall fra Tidal var på omtrent 700.000 abonnenter.

Apples fordel er at over 800 millioner mennesker allerede har lagt inn sine kredittkortopplysninger hos selskapet, noe som gjør det potensielle kundegrunnlaget større enn alle andres.

Betalingstjeneste + radio

Apple Music blir en betalingstjeneste som vil koste 9,99 dollar i måneden. Norsk pris blir nok dermed 99 kroner, det samme som Spotify Premium eller Tidals normaltilbud.

Tjenesten gir tilgang til alle låter som er tilgjengelig i musikkbiblioteket iTunes, som pr. nå er omtrent 37 millioner låter.

Samtidig lanseres den globale radiokanalen Beats1, som skal kurateres av kjente programledere, artister og DJs, og sendes døgnet rundt fra L.A., New York og London.

Radiokanalen vil også tilby spillelister basert på hvilke artister brukerne har lagt inn i Apple Music at man liker.

Den siste musikkbiten Apple satser på kalles «connect», som har som mål å skape en sterkere direkte tilknytning mellom artister og deres fans.

Sviktende låtsalg

Den nye strømmetjenesten blir lansert nå, ett drøyt år etter at man kjøpte Beats Music fra bransjemogulene Dr. Dre og Jimmi Iovine for tre milliarder kroner, fordi salget av låter og album i selskapets iTunes Store raste med 13-14 prosent i fjor.

Brukerne, spesielt i Amerika, er altså klare for strømming av musikk.

Pr. i dag er Spotify den klart største tilbyderen i det amerikanske markedet, slik de også er i det norske.

Frykter ikke konkurransen

Norske Beat er en liten strømmetjeneste for musikk, etablert på Mjømna i Sogn og Fjordane i 2009. Beat har 12.000 abonnenter i Norge, og 30.000 totalt.

Selskapet får nå en ny og stor konkurrent i Apple Music, men bekymrer seg ikke.

— Beat skal vokse som eneste norske musikktjeneste. Vi har eksklusivt innhold og legger vekt på norsk innhold i spillelister og i innhold som profileres i applikasjonene våre. Siden vi startet har vi vært i konkurranse med Spotify, så det er ikke nytt at det er dyktige selskap i markedet, sier daglig leder Njål Hansen Wilberg.

Aftenposten har også bedt svenske Spotify om en kommentar til den nye konkurrenten fra Apple, men de har ikke ønsket å svare. Men ifølge den svenske nettsiden Breakit twitret Spotify-sjef Daniel Ek umiddelbart «Oh ok» etter presentasjonen.

Det understreker nok at de store nyhetene uteble, for Apple Music ser ut til å tilby lite nytt og mer enn for eksempel Spotify gjør.

  1. Les også

    - Norge har vært et test-marked for hele verden

Les mer om

  1. Apple
  2. Strømming

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Spotify har passert 100 millioner aktive brukere

  2. KULTUR

    Slik skal Youtube «plage» brukerne til å betale for seg

  3. KULTUR

    Strømmetjenester som Apple Music, Tidal og Spotify taper milliarder hvert år. Hvem dør først?

  4. KULTUR

    Spotify får ny strømmekonkurrent i år

  5. KULTUR

    Jay Z selger en tredjedel av Tidal

  6. KULTUR

    Ny sjef for Jay-Z’ Tidal