Kultur

Voksne er blitt attraktive

30-60-åringer er kommersielle TV-selskapers nye kjærlighet.

TVNorge-sjef Harald Strømme vil gi NRK kampom de mer modne leserne
  • Kjersti Nipen
    Kjersti Nipen
    Journalist
Nyhetsbrev Vil du ha film- og serietips rett i innboksen?

Voksne folk er ikke hva de en gang var. Det har markedsførerne fått øynene opp for. Snart kommer den første, norske kommersielle kanalen rettet direkte mot voksne seere. På nyåret planlegger TVNorge-eier SBS en ny kanal for 30— til 60-åringer,"Vox, der TVNorge-direktør Harald Strømme lover "fjortisfri" sone.

– Dette er en målgruppe som tradisjonelt ikke har vært prioritert så høyt i en ungdomsfiksert bransje. Annonsørene har primært vært opptatt av den yngste delen av befolkningen, sier Strømme, som selv kom fra reklamebransjen til jobben som TVNorge-sjef i 2009.

50 prosent opp

Siden den gang har TVNorge, med sine sidekanaler Fem og Max, vokst sesong for sesong. – TVNorge-familien over 50 prosent flere seere nå enn for to år siden, sier Strømme.

Snart kommer den første, norske kommersielle kanalen rettet direkte mot voksne seere. På nyåret planlegger TVNorge-eier SBS en ny kanal for 30- til 60-åringer,"Vox, der TVNorge-direktør Harald Strømme lover "fjortisfri" sone.

– Dette er en målgruppe som tradisjonelt ikke har vært prioritert så høyt i en ungdomsfiksert bransje. Annonsørene har primært vært opptatt av den yngste delen av befolkningen, sier Strømme, som selv kom fra reklamebransjen til jobben som TVNorge-sjef i 2009. Siden den gang har TVNorge, med sine sidekanaler Fem og Max, vokst sesong for sesong.

Vokser kraftig

– TVNorge-familien over 50 prosent flere seere nå enn for to år siden, sier Strømme.

Les også

Smalt blir det nye bredt

Etableringen av mer målgrupperettede nisjekanaler har vært viktig for fremgangen. Mannekanalen Max tjener allerede penger, mindre enn ett år etter etableringen.

Den raske veksten har overgått våre villeste fantasier, sier Strømme.

Nå rettes oppmerksomheten mot voksne, kvalitetsbevisste publikummere.

– Det ligger et stort, uutnyttet potensial i TV-markedet for seere mellom 30 og 60 år. Samtidig ser vi en tendens til at også annonsørene vrir kikkertsiktet. De er mer opptatt av å treffe denne målgruppen enn tidligere, sier Strømme.

Har kjøpekraft

Folk over 30 år har stor kjøpekraft. Samtidig ser de mer på TV enn 25-åringene. En utbredt oppfatning har imidlertid vært at voksne allerede har valgt sitt merke tannkrem og sitt oppvaskmiddel. Dermed er de vanskeligere å påvirke for annonsørene.

– Det er en kjerne av sannhet i dette. Men samtidig ser vi i økende grad at denne målgruppen er mer åpen, og har mindre sementerte forbruksmønstre, enn tidligere. Det er også mange produkter som er aktuelle først når man når en viss alder. Det selges ikke mange Mercedeser til 25-åringer, illustrerer TV-sjefen. Han påpeker at jo senere folk nå etablerer seg med familie og barn, jo senere etablerer de også sine "voksne" forbruksmønstre.

– Hvordan skal dere nå dem?

– Kvalitet er nøkkelordet.

Smalt er godt

Vox blir basert på innkjøpte programmer. David Lettermans talkshow skal vises hver kveld, i tillegg til utvalgte serier i høykvalitetssjiktet, som BBC-serien The Hour med Dominic West (The Wire), det historiske dramaet The Borgias med Jeremy Irons, westernserien Hell on Wheels og Shameless. Madamen blir også flyttet til Vox.

– Dette er serier av veldig høy kvalitet, men som treffer relativt smalt. Heller ikke NRK sender høykvalitetsserier fra HBO i primetime, de sender dem på sidekanalene. Og dette er et marked vi vil inn i, sier Strømme.

I tillegg lover han britisk krim og humor, samt filmklassikere

– NRK lykkes hos voksne med nyheter og debatt, mens TVNorge la ned nyhetene i 2009. Er det aktuelt å ta dem tilbake?

– Nei, det var en beslutning som viste seg å være veldig riktig. Voksne TV-seere ser på mye annet enn nyheter og debatt, og NRK ivaretar dette området på en fremragende måte.

Når kanaletableringen blir formelt styrevedtatt i eierselskapet, lanseres Vox i januar. Anslått distribusjon blir til 60 – 65 prosent av befolkningen.

Les også

  1. De gamle blir yngre