Kultur

Forlater en digital avissuksess

– Aftenposten er blant de mediebedriftene i verden som har klart en grunnleggende digital transformasjon raskest. Det er jeg stolt av, sier avtroppende sjefredaktør Espen Egil Hansen.

På et allmøte mandag morgen kunne Espen Egil Hansen avsløre at han gir seg som sjefredaktør i Aftenposten etter seks år. Stein J. Bjørge

  • Arve Henriksen
  • Sveinung Berg Bentzrød
  • Camilla Heiervang

Etter seks år ved roret som sjefredaktør, de siste fire også som administrerende direktør for hele mediehuset Aftenposten, velger Espen Egil Hansen å gi seg. I en følelsesladet tale til de ansatte la 54-åringen vekt på at tiden nå var moden for å overlate stafettpinnen til andre.

– Selv om hjertet hele tiden har sagt nei, så sier hodet at det er riktig å gi seg. Jeg tror ikke det er bra hverken for Aftenposten eller meg selv at jeg fortsetter til jeg er 62 eller lenger, sier han.

Før han kom til Aftenposten, var han redaktør og senere sjefredaktør for VG Nett. Da han overtok som ansvarlig redaktør i Aftenposten i 2013, møtte han en avisorganisasjon som var for svakt rigget for en digital fremtid.

– Langtidsutsiktene var mørkere enn jeg trodde, jeg ble overrasket selv. Da jeg så prognosene, var jeg faktisk ikke sikker på om dette var mulig å snu, sier han.

Seks år senere har Aftenposten gått fra å være en annonsedrevet avis til hovedsakelig å være finansiert av avisens abonnenter. Legger man sammen papirabonnenter og digitale abonnenter, får man tall som fra tiden da papiravisen var på sitt største.

Den gangen viste langtidsprognosen at Aftenposten styrte mot et underskudd i størrelsesorden minus 50 millioner kroner i 2019. Nå er fasiten at avisen i stedet vil få et solid overskudd, ifølge Hansen. Pr. tredje kvartal var resultatet på 101 millioner kroner.

– Kun et par mediehus i Europa har større inntekter fra digitalabonnement enn Aftenposten i dag. Det har gitt oss rom til å investere i flere journalister i år, sier han.

Les også

Ny bok: Kraftig oppgjør med jødehatet i Aftenposten og norsk presse

Blitt relevant

Avtroppende sjefredaktør i Aftenposten Espen Egil Hansen sammen med styreleder i Aftenposten, Siv Juvik Tveitnes og konsernsjef Kristin Skogen Lund. Bjørge, Stein

En viktig grunn til at han velger å gi seg nå, er ifølge Hansen nettopp at avisen går bra.

– Grunnen til at vi har klart denne digitale transformasjonen er at hele staben skjønte at vi måtte gjøre noe. Vi måtte fortsette å lage en god papiravis, men vi måtte også bli relevante for de yngre. De yngre er digitale, og den overgangen er vi godt i gang med å få til, sier Hansen.

Han innrømmer at det har vært noen tøffe runder underveis.

– Jeg tror jeg har stått foran de ansatte fem ganger og sagt ordene kostnadskutt og nedbemanning. Det har vært vanskelig. Samtidig har vi måttet få med staben på å endre og utvikle seg.

Nå er situasjonen en annen. Aftenposten er blitt en digital opplagsvinner. Nye journalister ansettes, og en rekke større satsinger har kommet i kjølvannet av satsingen på journalistikk. Selv trekker han frem podkastene Forklart og Aftenpodden, satsingen på digital historiefortelling og analytisk journalistikk, utviklingen av Junior Skole og eventer rundt byutvikling, klima og teknologi som eksempler på dette.

Espen Egil Hansen mottok mange godord fra de ansatte for sin innsats som sjefredaktør i Aftenposten. Stein J. Bjørge

– Noe av det viktigste når man skal gjøre endringer, er å bestemme seg for hva man ikke skal endre. Det meste skal fortsette. Og det har vi klart. Journalistikken vår skal hele tiden bli bedre, men det er måten vi lager den på og måten folk leser den, som endrer seg. Tross alt er 90 prosent av det vi holder på med, det samme, sier han.

Selv fikk han mye oppmerksomhet, også internasjonalt, da han i 2016 skrev et personlig brev til Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg i kjølvannet av at nettstedet sensurerte et meget berømt pressefotografi fra krigen i Vietnam, av en jente som flykter fra et napalmangrep.

– Hva blir din arvtagers største utfordring?

– Det blir å fortsette den gode utviklingen av vår journalistikk og få enda flere yngre til å bruke den. I tillegg må han eller hun sørge for at den farten vi har, nå må fortsette. Den som står stille nå, er i trøbbel.

Espen Egil Hansen forteller de ansatte om sin beslutning mandag morgen. Stein Bjørge

Nye muligheter

Selv om Hansen nå forlater Aftenposten, så blir han i Schibsted-systemet.

– Til våren skal jeg lede et strategiarbeid som skal se på nye muligheter innen digitale medier. Jeg skal tenke langt og fritt. Jeg vet ikke hva som kommer ut av dette, men det er litt typisk Schibsted. Når det er stor negativitet rundt medier over hele verden, ser vi etter muligheter, sier han.

54-åringen har vært en populær sjef. Da han i 2013 ble presentert som sjefredaktør, ble han møtt av spontan applaus av de ansatte på allmøtet allerede før styreleder rakk å presentere ham ved navn. I går vanket det både klemmer og godord fra de ansatte.

– Dette er en trist dag for Aftenposten. Espen Egil Hansen har vært avgjørende for at Aftenposten har lykkes med omstillingen til en digital medievirkelighet. Espen har en unik kompetanse om den internasjonale medieutviklingen, og det har Aftenposten hatt stor nytte av, sier mangeårig leder for redaksjonsklubben, Gunnar Kagge.

Les også

Slik har vi jobbet med sykehjemsvolden

Han legger vekt på at Hansen har endret Aftenposten fra å være en bedrift som levde av annonser, til å bli et mediehus som lever av journalistikken og abonnementsinntekter.

– Dermed har vi nå håp om at Aftenposten skal klare seg gjennom mediekrisen, sier Kagge.

Tveitnes: – Ser etter intern arvtager

Styreleder i Aftenposten Siv Juvik Tveitnes sier at styret vil se etter interne kandidater til stillingen i første omgang.

– Fundamentet her er journalistikken. Det blir viktig å rekruttere en tydelig redaksjonell leder for Aftenposten, som kan styrke den digitale utviklingen.

– Har dere noen tanker om hvor dere ønsker at Aftenposten skal være om fem år?

– Papiravisen vil fortsatt være viktig for oss fremover. Men målet er å få en økonomisk bærekraftig digital avis. Aftenposten er en organisasjon som fortsatt har store omstillingsbehov foran seg.

– Er det et mål å nå ut til andre lesere enn i dag?

– Aftenposten har gjort en god jobb på å nå yngre lesere. Mange av de nye tingene vi gjør, har et yngre og mer feminint publikum enn papiravisen. Fremover skal vi fortsette å jobbe med å nå ut til yngre målgrupper, sier Tveitnes.

Les mer om

  1. Espen Egil Hansen
  2. Aftenposten
  3. Mobil

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Aftenpostens sjefredaktør går av fra nyttår

  2. KOMMENTAR

    Aftenposten ble født i en tid med for lite informasjon. Nå gjenskapes den i en tid med for mye.

  3. KULTUR

    Trine Eilertsen blir ny sjefredaktør i Aftenposten

  4. KULTUR

    Dette skal Trine Eilertsen ikke gjøre som ansvarlig redaktør

  5. KULTUR

    Større optimisme i Medie-Norge: Over 100 journalister blir ansatt

  6. KULTUR

    Zuckerberg lanserer egen nyhetskanal og samarbeider med kontroversielt nettsted. Det vekker oppsikt.