Kultur

TV 2 skal kutte 350 millioner og rigger om kraftig digitalt

Tilbyr alle ansatte sluttpakker

Henrikke Helland er leder i Klubb2. Journalistenes tillitsvalgte i TV2 er både lettet og bekymret etter tirsdagens møte. Foto: ØRJAN DEISZ

  • Thomas Olsen
    Journalist

TV 2 varsler kutt på 350 millioner kroner innen 2020 . Konkrete tiltak vil bli varslet i midten av september.

Alleansatte vil få tilbud om å søke om sluttpakker.

— Vi vet ikke hvor kuttene vil finne sted. Men ledelse og administrasjon var tydelig på at det ville bli nedbemanninger i denne prosessen, men at man ønsket å finne frivillige løsninger. Så det første vi nå må gjøre, er å få forhandlet frem så gode sluttpakker at de fremstår som attraktive, sier leder i redaksjonsklubben i TV2, Henrikke Helland til Aftenposten.

Hvis for få takker ja til sluttpakker, vil det trolig bli oppsigelser når TV2 skal spare inn 350 millioner kroner frem til 2020.

Tirsdag ble strategiplanen for «TV 2 frem mot 2020» lagt frem for TV 2s ansatte på et allmøte i kantinen i Bergen. Planen innebærer store kutt og betydelig nedbemanning, skriver medier24.com

Tjener ikke penger

I en melding fra kanalen, kommenterer TV 2-sjefOlav Sandnesden fremtidige strategien slik:

–Tiden for gradvise endringer i bransjen er over og tiden for gradvise endringer i TV 2 er ved veis ende. Nå handler det om å ruste oss best mulig for videre vekst, sier Sandnes.

— Det var et halvannen times møte. Det var todelt. Bare innledningen tok tre kvarter. Der presenterte man ambisiøse visjoner og en strategien om å være ledende på nyheter og konkurrere med NRK om aktualitetsinnhold og relevans. Det var positivt at man satser på det redaksjonelle. Deretter tok man for seg utfordringene i annonsemarkedet og synkende seertall. Vi fikk en realitetssjekk, forteller Henrikke Helland i redaksjonsklubben.

Etter overskudd på 719 millioner i 2014 og 382 millioner kroner i fjor, ble de ansatte presentert en økonomisk værmelding for 2016 med lavtrykk og tunge regnbyger.

- Vi går i år nærmest i null på driftsresultatet.

Det er ikke bare reklameinntektene som synker, men også distribusjonsinntektene. Som TV-hus få vi en dobbel smell av synkende seertall. Situasjonen ble godt dokumentet og fremsto som troverdig.

- Må effektivisere hele TV2

Sjefredaktør og administrerende direktør Olav Sandnes bekrefter planene om kostnadskutt og en såkalt «lønnsomhetsforbedring» på 350 millioner kroner frem mot 2020.

– Vi har identifisert et behov for en lønnsomhetsforbedring i TV 2 på 350 millioner kronerfrem mot 2020. TV 2 er akkurat nå i for høy grad satt opp for det TV-markedet vi har vært en del av, ikke det TV-markedet vi skal gå inn i.

TV 2-sjef Olav Sandnes. Foto: AMUNDSEN, PAUL SIGVE

Sandnes presiserer at de blir nødt til å øke effektiviteten for hele virksomheten.

– Vi må kutte kostnader for å investere i godt innhold og kritisk journalistikk og fortsette den digitale ekspansjonen vi er i gang med. Hvordan en omorganisering vil se ut og selve omfanget av bemanningsreduksjoner er ikke identifisert enda, men vi velger allerede i dag å informere om at de som ønsker en sluttpakke vil få mulighet til å søke om dette, sier Sandnes.

Rigger om digitalt

TV 2-sjefenpeker på at grunnlaget for suksess handler om«evnen til å skape eller sikre innhold som norske forbruker opplever som unikt».

– Vi må sikre at vi er drivende i den raske utviklingen av både kundeadferd, teknologi og nye digitale produkter. For å klare det må vi være tydelige i våre prioriteringer og ta noen tøffe valg, sier Sandnes.

Streaming, effektivisering og outsourcing

«TV 2 i 2020» er en modernisert strategi for hele TV-huset. Den skisserer teknologiomlegging, effektivisering og store endringer i organisasjonen.

Ny internett-teknologi skal ta over mye av arbeid, noe som kan få konsekvenser både for programplanlegging, reklamesalg og distribusjon, skriver Bergens Tidende.

Outsourcing skal være et sentralt punkt i 2020-rapporten. Det betyr at mye av TV 2s virksomhet blir satt ut, også programmer som nå produseres av TV 2 selv.

Et av de store satsingsområdene vil være streaming av levende bilder gjennom TV 2 Sumo.

I meldingen bekrefter Sandnes planene om å løfte fremTV 2 Sumosom et stadig viktigere produkt:

–Vi må styre transformasjonen mot en fullverdig digital TV-virksomhet der TV 2 Sumo tar en langt større plass enn i dag.

— Frykter ikke hodekutting

I september vil det bli fremlagt en detaljert kuttplan. Klubbleder Helland tror redaksjonen i det lengste vil skjermes.

— Det settes ikke likhetstrekk mellom summen som skal spares og antall hoder. I denne prosessen også se på andre områder å kutte driftskostnader på. En annen driftsmodell, ny teknologi, endring i arbeidsflyt og organisering.

— Dette skal skje på en ryddig måte, og de ansatte må være med og finne de løsningene som må til, sier hun.

Les andre aktuelle saker fra medier24.com her:

  1. Les også

    Underslagsmistenkt Skup-ansatt trekker oppsigelsen

  2. Les også

    En måned med Panama papers-rystelser verden rundt

Les mer om

  1. Medier24
  2. Medier

Relevante artikler

  1. KULTUR

    63 tar sluttpakke i TV 2

  2. KULTUR

    Alle i Dagens Næringslivs redaksjon tilbys sluttpakker

  3. KULTUR

    NRK må spare nye millioner – varsler nedbemanning av 50 årsverk

  4. KULTUR

    TV 2 må kutte 177 stillinger

  5. KULTUR

    TV 2 vil si opp Parats klubbleder: Tillitsvalgte ser svært alvorlig på saken

  6. KULTUR

    Store kutt i Adresseavisen