Kultur

Bankkort-informasjon kan være stjålet fra ukjent antall Ticketmaster-kunder

Torsdag har norske kunder hos Ticketmaster fått epost fra selskapet om hendelsen.

Person- og bankkortinformasjon fra kunder i Europa kan være på avveie. Foto: Paul Sakuma, AP

  • Christian Sørgjerd
    Christian Sørgjerd
    Journalist

Person- og betalingkortinformasjon fra kunder hos Ticketmaster som har kjøpt eller forsøkt å kjøpe billetter i perioden september 2017 - juni 2018, kan ha kommet på avveie.

Det opplyser selskapet i en epost sendt til berørte norske kunder.

Ticketmaster er den største aktøren for billettsalg til kultur- og idrettsarrangementer i Norge. Selskapet ber kundene det gjelder, om å endre passordet sitt på nettsiden. Hvis man ikke har fått e-post, er man ikke rammet.

I fjor solgte Ticketmaster en halv milliard billetter, ifølge Billboard.

Oppdaget i Storbritannia

Sikkerhetshullet ble oppdaget av Ticketmasters britiske avdeling, og ifølge selskapet er de kjent med at britiske kunder er rammet.

En feil i programvaren fra en underleverandør gjorde at en ukjent tredjepart med uærlige hensikter kan ha fått tilgang til informasjon om kunder. Programvaren er felles for hele Europa, og derfor informerer de kunder også i andre land, opplyser selskapet selv.

Selskapet oppfordrer kunder til å følge med på kontoutskriftene sine hos banken i tilfelle svindel.

Aftenposten har foreløpig ikke fått kontakt med selskapets representanter i Norge.