Kultur

Mange vil lese, men få vil skrive chick-lit

Selv om chick-lit'en sies å være forbi sin storhetstid, selger de rosa pastellomslagene fra internasjonale forfattere fortsatt godt i norske bokhandler.

Jojo Moyes har skrevet en bok som ser ut som chick-lit, men som bryter med forventningene. - Jeg tenker at det er bedre å ha et lettere omslag, og overraske leserne positivt, enn å late som om man er veldig litterær, og så er man ikke det, sier hun. Vegard Grøtt

  • Maren Ørstavik

Jojo Moyes er ett av de nye internasjonale navnene som er i ferd med å gjøre det stort innen underholdningslitteratur for kvinner. Hennes bok Et helt halvt år har solgt to millioner eksemplarer på verdensbasis og er nå ute i Norge, hvor den har solgt ut tre opplag på en knapp måned. Heller ikke hun vil vedkjenne seg merkelappen chick-lit.

— Jeg skriver definitivt ikke chick-lit, sier Moyes.

Men omslaget er uenig med henne. Pakket pent i hvitt og rødt med silhuetten av en blomstereng, en slank kvinne i skjørt som slipper en due mot himmelen, og dalende røde blomster over det hele, ser det ut som klassisk chick-lit. Men innholdet er tyngre enn hva omslaget legger opp til. Hun tar for seg arbeidsledighet, ryggmargsskade og aktiv dødshjelp.

— Det finnes mye lat litteratur der ute, der du vet alt som skjer i en bok innen du er på side 40, sier hun.

Utvidet chick-lit

Boken handler om Louisa – riktig nok ung, kjærlighetssøkende og karrièrebekymret, men på den måten at hun er Nav-klient, bor hjemme hos mor og far, og den mannlige helten er den ryggmargsskadede Will, som er låst til rullestolen, og mest av alt vil ende sitt eget liv.

Ida Helene Korsvold, redaktør i Cappelen Damm tror at chick-lit sjangeren har utvidet seg de senere årene, og at sjangeren på ingen måte kan erklæres død.

- Chick-lit er ikke lenger bare retail therapy og dysfunksjonelle forhold. Det er mer bredde. Før var det nok mer for et yngre publikum, med mye dating, men både forfatterne og leserne er blitt eldre. Det handler om å se verden med skråblikk, selvironi og humor, og fortelle historier om mennesker som leserne kan identifisere seg med.

Ifølge Korsvold, har den utvidede chick-lit'en, feelgood som hun kaller det, en etablert leserskare, selv om både kritikere og bokhandlere har spådd chick-lit'ens undergang i flere år.

— Vi kaller det Feelgood-litteratur, en litt bredere term, og den har overlevd. Det er særlig noen spydspisser, som Marian Keyes, som selger mer og mer.

- Hvorfor har så få norske forfattere slått gjennom med denne sjangeren?

- Vi har en tradisjon i Norge på at om man vil bli forfatter, så skal det helst være med såkalt seriøs litteratur, eller krim, ikke med chick-lit eller feelgood. Men det er et marked for norske chick-lit-forfattere, og det burde være plass til fler, sier Korsvold.

afp000613434.jpg Bastion Forlag

— Vi har Siri Østli som er en av veldig få, ellers er de beste forfatterne britiske eller irske, sier hun.

Glir over i andre sjangre

Redaktør i Gyldendal, Bernhard Mohr ser imidlertid annerledes på det.

— Vi har gitt ut mye chick-lit tidligere, men vi ser at det er en fallende trend. Vi fortsetter med noen av de beste forfatterne i sjangeren, for eksempel Sophie Kinsella, men vi tror ikke det er marked for like mange chick-lit-forfattere nå som før. Leserne gikk kanskje litt lei, sier han.

- Chick-lit har blandet seg med andre sjangre og blitt en del av et stort og mer udefinerbart felt av kommersiell kvalitetslitteratur for et kvinnelig publikum. Hovedpersonene er gjerne er eldre og tematikken bredere.

Bryter forventningene

Trass den alvorlige undertonen i Moyes roman er det fortsatt relasjonen mellom hovedpersonene som er den drivende faktoren. Hun tror boken overrasker leserne på en god måte, nettopp fordi den går ut over forventningene til chick-lit.

- Men jeg tenker at det er bedre å ha et lettere omslag, og overraske leserne positivt, enn å late som om man er veldig litterær, og så er man ikke det, sier hun.

Renee Zellweger i filmen basert på den første chick lit-romanen, Bridget Jones’ dagbok. Laurie Sparham/Universal Studios

— Undervurdert sjangerKaroline Flaata har skrevet masteroppgave om chick-lit, og er manuskonsulent for Gyldendal innen populærlitteratur. Hun peker på at begrepet og sjangeren har utviklet seg i forskjellige retninger.

- Chick-lit kan også ha alvorlig tematikk, sier hun.

— Men man forventer at det bare skal være lett underholdning med pastellcover. Begrepet ble tatt i bruk nesten med en gang de aller første bøkene kom på nittitallet, før litteraturen egentlig hadde hatt tid til å etablere seg, sier hun.

- Dermed er det mange som har et klart bilde av hvordan chick-lit skal være, uten at det nødvendigvis stemmer overens med sjangeren i seg selv, sier hun.

Hun forteller at chick-lit har to grunnleggende temaer: kjærlighet og selvutvikling, og at de ikke nødvendigvis bare er shoppingforherligende prinsessefortellinger.

— På mange måter er sjangeren undervurdert, det ser man når for eksempel anmeldere blir overrasket over alvorlig tematikk og gode karakterbeskrivelser. Men chick-lit kan ta mange former. Handler det om selvutvikling kan det også ha feministisk verdi og kommentere hverdagen til kvinner i dag med hensyn til for eksempel kroppsfokus og forbrukermentalitet, sier hun.

- Men hvorfor har det aldri tatt av blant norske forfattere?

— Det er vanskeligå si. Det finnes veldig myegod internasjonal chick-lit, så det kan være så enkelt som at de fånorskechick-lit-romaneneikke har vært bra nok.

  1. Les også

    Nå er Bridget Jones blitt enke og 51 år

  2. Les også

    «Jeg tenkte ikke på meg selv som svart før jeg kom til USA»

  3. Les også

    - Jeg er ingen Afghanistan-ambassadør

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    – Jeg husker propaganda og kommunisme. Den tankegangen er på vei tilbake til Polen.

  2. KRONIKK

    Nei, jeg skammer meg ikke. Jeg skriver serieromaner – og er stolt av det.

  3. KULTUR

    Forfatter Siri Hustvedt til Finn Skårderud: – For meg har psykoterapi sterkt bidratt til et friere liv

  4. KULTUR

    Som tenåring følte Gunnhild Øyehaug seg veldig rar. Så begynte hun å skrive.

  5. KULTUR

    Agnes Henningsen var en pioner i erotikk og litteratur. Hun bør få en renessanse. Les Ingunn Økland

  6. KULTUR

    Hun ble hyllet av Oprah Winfrey og solgte bøker i bøtter og spann. Så kom rasismeanklagene.