Kultur

Utstyrte Munch-bilde med penis. - Uverdig, sier arving.

Munch-arving Elisabeth Munch-Ellingsen er sterkt kritisk til Munch-museets utstilling Melgaard + Munch. Nå vil hun møte direktøren og stille dem to konkrete spørsmål.

I utstillingskatalogen er Munchs bilde utstyrt med en penis. Nå reagerer arving Elisabeth Munch-Ellingsen.
  • Mala Wang-naveen

— Jeg synes det de har gjort med Pubertet er uverdig. Det er ikke et hyggelig bilde, sier Elisabeth Munch-Ellingsen.

Arvingen etter Edvard Munch sikter til et av sistnevntes mest kjente malerier, Pubertet som i gjengivelsen i katalogen er utstyrt med en penis. I utstillingen på Munch-museet er flere av Munchs mest kjente malerier stilt ut ved siden av arbeider av samtidskunstner Bjarne Melgaard. Flere av dem inneholder referanser til pornografi og pedofili.

Bevare verdigheten til Munch

For noen år siden fikk Munch-familien og museet en forespørsel av noen som ville lage en dildo av Skrik . Den gangen var svaret nei.

— Jeg ser ikke helt hvilken forskjell det da er å utstille Pubertet med penisen? spør Munch-Ellingsen.

— Jeg liker at kunst provoserer og tenker at vi må tåle ulike perspektiver og tolkninger. I denne saken er jeg er opptatt av at vi som arvinger sammen med Oslo kommune bevarer verdighet til Munch og hans verker, sier arvingen.

Reagerer på pedofili

— Jeg hørte en kunstner som støtter utstillingen si at vi må slutte å forherlige Munch. Men hvorfor skal vi slutt med det? Hvorfor skal vi slutte å forherlige Ibsen? Jeg har jo sett Et dukkehjem i en moderne innpakning, og jeg synes det er veldig kult å se det fortsatt er aktuelt i vår tid. Men verdigheten må ivaretas, sier Munch-Ellingsen.

Derfor har hun bedt om et møte med museet.

— Jeg er ikke kunsthistoriker, men jeg har stilt museet to spørsmål. Det ene er om det å lage collager av Munchs bilder sammen med Melgaards verker er greit. Det andre jeg har stilt spørsmål ved er Melgaards tilnærming til pedofili, og om det er greit at Munch museet fronter det som vi ser på denne utstillingen, sier Munch-Ellingsen.

Det har vært mange sterke reaksjoner på Melgaards behandling av temaet pedofili. Munch-Ellingsen er ikke overbevist om at utstillingen bidrar til å få pedofili frem i lyset. Det samme gjelder tematiseringen av barn som er utsatt for vold og overgrep.

— Er dette Munch-museets oppgave? spør Munch-Ellingsen, og legger til at Munch er blitt veggtapet for Melgaard der Munchs følsomhet viker for Melgaards brutalitet.

- Vil bare provosere

Utstillingen har fått flere positive anmeldelser, men også sterk kritikk. I Aftenposten 15. februar skrev kunsthistoriker Hilde M.J. Rognerud at hele utstillingen utøver vold mot publikum og Munchs kunst og derfor bør stenges, mens kunsthistoriker Karin Hellandsjø har uttalt til NRK at utstillingen er spekulativ.

Kunsthistoriker Tommy Sørbø har foreløpig bare sett deler av utstillingen på nett. Han mener det er visse stilistiske likheter mellom Munch og Melgaard, men har inntrykk av at utstillingen først og fremst er et forsøk på å provosere.

— Det er fortsatt noen hellige områder igjen. Her har man lett med lykt og lupe og funnet Munch. Det fungerer som provokasjon, men provokasjon er ikke ensbetydende med kunstnerisk kvalitet, sier Sørbø.

Han er likevel ikke entydig negativ til utstillingen.

— Den tar bort litt høytideligheten og auraen rundt Munch, og sånn sett synes jeg det funker, sier Sørbø.

Munchmuseet opplyser at 7–8000 har besøkt utstillingen, men at de bare har fått noen få kritiske e-poster.

Munch-kurator: - Begrepet verdighet er veldig problematisk

Kurator for utstillingen er Lars Toft-Eriksen ved Munch-museet. Museet har samarbeidet med arkitektfirmaet Snøhetta om utstillingskatalogen og arkitekturen i utstillingen. Toft-Eriksen svarer følgende på Munch-Ellingsens spørsmål om dette er en verdig ivaretagelse av Munchs kunst:

— Jeg synes begrepet verdighet er veldig problematisk når der kommer til kunstneriske ytringer. Tar man i bruk slike begreper og dermed legger til grunn etiske begrensninger for kunstneriske uttrykk, står man i fare for å kvele kunst som ytring, sier han.

Toft-Eriksen og museumsdirektør Stein Olav Henrichsen skal møte Munch-Ellingsen 4. mars.

— Vi ønsker å høre hennes reaksjoner på utstillingen gjøre rede for vårt perspektiv. Vi er selvfølgelig opptatt av å ha en konstruktiv dialog med Munch-Ellingsen.

- Beslektet med Munch

Toft-Eriksen sier de med utstillingen ønsker å sette søkelyset på hvordan Munchs kunst forvaltes.

– Vi stiller spørsmål ved hvordan Munchs kunst kan oppleves relevant når den sammenstilles med en samtidskunstner, og hva som skjer med Munch når han settes sammen med Melgaard. Melgaard er valgt fordi han berører samfunnskritiske problemstillinger som er beslektet med Munch, for eksempel individets forhold til kollektivet, og erfaringer knyttet til seksualitet, kjønn, sykdom og kropp, sier Toft-Eriksen.

Bjarne Melgaard ønsker ikke å kommentere denne saken. Etter hans oppfatning har han sagt det han har å si gjennom sin kunst. Melgaard ønsker ikke å gå inn i en dialog hvor han må tolke og forsvare sitt kunstneriske uttrykk, opplyser Munch-museet.

Les også

  1. Munchs «Skrik» til Louis Vuitton-museet i Paris

  2. Kronikk: Melgaard øver vold mot Munch

  3. Munch + Melgaard: Kunstnerisk lapskaus