Kultur

Her er 24 nye nettaviser som blåser i mediekrisen

Lokalaviser, nisjeaviser, næringsliv og fagblad. Bli med på gründerferd!

Karl Andreas Kjelstrup, redaktør i Nordre Aker Budstikke, er en av 24 nye nettaviser som omtales her.
  • Medier24.com
  • Gard L. Michalsen

Aftenposten i samarbeid med medier24.com. Les mer om samarbeidet her.

– Vi var glad i avisene, og hadde vært med å bygge opp merkevaren. Det var alt for synd omavisene skulle dø. Folk er opptatt av det som skjer lokalt.

Det er redaktør, daglig leder og nettavisgründer Karl Andreas Kjelstrup som snakker. Vi sitter på kulturelitens private kafé i Oslo, Åpent bakeri i Ullevål hageby.

Dette er i ytterkanten av Nordre Aker bydel.Og akkurat innenfor dekningsområdet til den «ferske» nettavisen Nordre Aker Budstikke, NAB.no.

Det vil si: Nordre Aker Budstikke eksisterte som gratisavis på papir fra 2004 til 2014. Men i byen der ingen lykkes med lokalaviser, bestemte Amedia seg for å legge ned hele DittOslo i fjor.

Da fikkKjelstrup og kollega Kristin Tufte Hagaoverta merkevaren. 1. januar var den nye nettavisen ute.

Og i midten av oktober passerte de 1 million sidevisninger.

– Det har gått bra så langt. Nå jobber vi for å få det til å gå rundt enda bedre. 2016 blir et spennende år!

Karl Andreas og NAB.no har kontorer rundt omkring i bydelen. Her på Åpent bakeri ved Ullevål hageby.

24 nye nettaviser

Om merkevaren var etablert, så får Nordre Aker Budstikke definitivtpassere på vår liste over nye nettaviser.

Og den listen er lang. Fra Gjerstad i sør til Vadsø i nord har vi funnet 24 nye nettaviser som er startet de siste par-tre årene.

Det vil si at de enten er startet, eller restartet . Vi har primært konsentrert oss om nettavisene som er utenfor etablerte mediehus. Derfor er ikke nettsteder som Nord24, Sysla eller Trd.by med her. Likevel er det blitt ganske mange.

Men det burdeha vært enda flere på vår liste, mener Anders Brenna . Han er «teknologievangelist» og til daglig forretningsutvikler i KnowIt.

Brenna uttalte til Kampanjei januar 2015 at 2015 ville bli et godt år for å etablere nye nettaviser:

– Jeg tror vi kommer til å se mange nye nettaviser fremover. Dette er et godt tidspunkt å starte nettavis på. Det kan komme fra journalister som har tatt sluttpakke i etablerte medier, nyutdannede studenter og andre aktører uten pressebakgrunn. Mens mediebransjen sutrer, ser de muligheter, og jeg har snakket med mange som vurderer dette eller allerede har planlagt det. Jeg tror 2015 er et godt år for å starte noe nytt.

Forretningsutvikler og mediemener Anders Brenna.

Hva sier evangelisten nå? Han er litt skuffet:

– Ja, jeg skulle kanskje ønsket at det var enda flere. Det forundrer meg egentlig at ikke flere av dem som har fått sluttpakker, har tatt spranget. De kommer ut med seks, ni eller tolv måneders lønn, og har mulighet til å jobbe lenge før det blir lønnsomt, sier Brenna til Medier24.

– Kanskje er de så desillusjonert fra der de kommer, og tror at vi går mot en undergang? Det er klart: Når man går fra konferanse til konferanse og hører hvor dårlig det går, kan man jo miste motet, spør han.

Men slik er det jo ikke, mener Brenna.

Tvert imot:

– Takket være Facebook og andre kanaler kan du skape trafikk ganske fort. Og «mindsettet» er ganske annerledes hos potensielle annonsører. Forsinkelsen fra det tidspunktet du leverer trafikk, til du begynner å få inntekter, er blitt stadig kortere.

Samtidig er ikke vinduet over, understreker han. 2016 blir også et godt år for å starte en ny nettavis.

Men kanskje har vi akkurat passert det aller beste tidspunktet:

– 2015 var kanskje det perfekte tidspunktet. Det går nedover med alle andre. Men så snart det begynner å gå oppover, vil vi se at mange flere skal starte opp. Og hvis mange andre gjør det, er det vanskeligere å lykkes, mener Anders Brenna.

Andre saker fra Medier24.com:

– Vil etablere franchise-nettverk

Medier24s uhøytidelige oversikt over 24 nye nettaviser (og det er sikkert noen vi har glemt), spenner fra de minste lokalaviser til litt større bransjenettsteder.

Fra for eksempel Malviknytt med 5000 ukentlige brukere, til iLaks med 25.000 brukere i uken.

  • Litt under halvparten av vår liste er nisjenettsteder for tema, bransjer, fag eller lignende. Som Afrika-nettstedet Bundu.no , næringslivsnettstedet Nett.no – eller innovasjonsmagasinet 3in.no , som snart blir relansert som Innomag.no.
  • Det klare flertallet av nettstedene i vår oversikt, er lokalaviser for én kommune eller en meget avgrenset og definert region.
    Og flere kan det bli.

Det forteller Erik Dalseg , som i selskapet Torik AS står bak både Rørosnytt.no og Malvikknytt.no.

Den vante leser vil se at nettstedene er ganske like. Og snart kan det bli flere av dem:

– Vi har ambisjoner om å starte lokale nettaviser i hele Norge. Nå jobber vi med å utvikle et franchisesystem med lokale aktører, sier Dalseg.

– Tanken er å samle mange små aktører, som kan bidra til felles utvikling av nettsider og produkter i kampen mot de etablere aktører. Nå er vi på leting etter dyktige drivere til nye, lokale nettaviser, fortsetter gründeren. Med en ganske klar invitasjon:

Så hvis noen går med et ønske om å starte egen nettavis, oppfordrer vi til å ta kontakt!

Pilene peker bare én vei i Drammen

Og på listen er det ikke bare små steder som Malvik, Røros og Gjerstad. En stor by som våren 2015 fikk en ny nettavis var Drammen . Tidligere DT-ansatte og andre gikk sammen om å etablere nettavisen Drammen Live24.drm24.no utmerker avisen seg med å være tidlig ute med hendelser og andre gode, lokale historier.

– Vi skriver om alt, men redaksjonelt fokus og satsingsområde er hendelser, trafikk, vær og gode historier. I tillegg har vi en del ambisjoner på blogg— og forbrukerfronten, forteller Alexander Jansen, redaktør og en av initiativtagerne.

Han mener drm24.no er «beviset» på at journalistikk ikke trenger å koste penger.

– Så fremst man unngår de tradisjonelle forretningsmodellene som ruinerer de etablerte mediehusene. Skyhøy eieravkastning, trykking og distribusjon, og et hovedinntektsgrunnlag som forsvinner med opplagsfallet. Det slipper vi å tenke på, sier Jansen.

DRAMMEN LIVE24 på torget i byen tidligere i år.

Hvis man ser litt ut over Drammens kommunegrenser, er det også et betydelig nedslagsfelt – på rundt 200.000 mennesker.

Det gir potensial for både lesere og annonseinntekter. Som igjen skal berede grunnen for lønnsom drift.

Avisen ble startet og eies av lokale krefter, som har vært sparsom med både kostnader og lønn til seg selv. Etter et halvt år har de også flyttet fra hjemmekontor og fått seg kontor i Drammen sentrum. Der fire-fem personer nå jobber på tilnærmet fulltid. Eller mer enn det.

– Utviklingen tilsier at vi om kort tid er i stand til å finansiere en levedyktig lønn for dem som er involvert. Og pilene peker bare én vei for 2016. Mediebransjen er et utrolig spennende sted å befinne seg i utfordrerposisjon, sier Alexander Jansen.

ordre Aker Budstikke er på vei mot suksess i byen der nesten ingen klarer å drive lokalavis: Journalist Kristin Tufte Haga og redaktør Karl Andreas Kjelstrup.

Smånytt også i byen

Hva er de lokale nettavisene utmerker seg meg? Flere av dem understreker som drm24.no at hendelsesnyheter er viktige.

Tradisjonelle lokalavis-saker er det også. Navn. Eiendom. Politikk. Smånytt.

Men tilbake til Ullevål hageby: Er det marked for sånt i Oslo da? Fins det en identitet i Nordre Aker bydel?

– Ja, men det er først og fremst mange lokalsamfunn, sier Karl Andreas Kjelstrup.

Akkurat her vi sitter har han intervjuet mange, både til papiravisen i gamle dager og den nye nettavisen.

– Ullevål Hageby er et samfunn. Du har Korsvoll, Grefsen og Kjelsås. Samtidig er stadig flere blitt klar over hvilken bydel de bor i, og det håper jeg vi har bidratt til, sier Kjelstrup.

– Hva skriver dere om?

– Det er alle slags gode lokalsaker. Ingenting er for lite! De gode historiene, en barnehage på tur til lokalpolitiske utvalgsmøter og byggesaker. Det er mye sport i bydelen. Som i alle lokalaviser, er miksen viktig. Og så får vi respons med en gang, når vi publiserer digitalt.

– Som da Bymiljøetaten asfalterte turveien opp langs Akerselva. Det skapte et vanvittig engasjement og kjempetrafikk. En sånn liten sak, de små tingene, som er viktige for folk, fortsetter Kjelstrup.

Trafikken kommer både til forsiden, fra Facebook og i et ukentlig nyhetsbrev, som «erstatning» for den gamle gratisavisen på papir.

Andre saker fra Medier24.com:

– Rom for flere bydelsaviser

Og inntektene? De kommer fra et stadig økende tilfang av reklame.

Fortsatt primært bannerannonser og rubrikk på nett. Første halvår drev Kjelstrup og journalist Kristin Tufte Haga med sluttpakke fra DittOslo og Amedia som buffer.

Nå har de begynt å ta ut litt lønn fra Lokalmedia AS , men jobber fortsatt fra hjemmekontor. De ligger på skjema, og det vil si at de håper på å øke annonseinntektene enda litt til for at dette skal gå ordentlig rundt.

– Vi ser på flere former for annonsering, og har noen gode ideer i ermet. Vokser vi videre på trafikk, gir det jo også flere inntekter. Jeg er optimist for fremtiden, sier Kjelstrup.

Etter den omtalte nedleggelsen av DittOslo, er Nordre Aker Budstikke på nett den eneste bydelsavisen vest for Akerselva. Slik må det ikke være, mener Kjelstrup. Det bør være rom for flere.

– Jeg tror det. Vi får eposter fra andre bydeler som ønsker at vi begynner å skrive om dem. Jeg vet ikke om vi skal utvide med Nordre Aker-navnet, men jeg tror det er rom for å drive et lignende konsept i flere deler av byen.

Tung journalistikk – og innholdsmarkedsføring

En annen nettavis som både er lokal og satser på en nisje, eller rettere sagt næringslivsjournalistikk, er Næringslivsavisa i Trondheim.

Redaktør og gründer Paul Jostein Aune har holdt det gående et par år siden starten i 2012, og i en periode drev han også bydelsaviser på papir.Men på slutten av fjoråret tok han med seg Næringslivsavisa på nett og driver nå heldigitalt i Medvind Media AS.

Og forteller at to ting har vært sentralt for å få det til å gå rundt for dem:

Innholdsmarkedsføring – og grundig journalistikk – side om side.

I starten satset vi på ordinære bannerannonser, men innså raskt at dette er et døende format. Inntektene henter vi hovedsakelig fra sponsede artikler, som i tillegg fremmes på Facebook. Denne modellen gir hinsides bedre resultater med henhold til klikkrater sammenlignet med bannerannonser og vi har mange eksempler på at sponsede saker leses svært godt.

– Ikke så rent sjeldent oppnår vi bedre resultater med dette, enn en tradisjonell bannerannonse gjør i for eksempel Adresseavisen. Så det sier jo litt om mulighetene for små og uavhengige aktører. Vi er forøvrig svært selektive på hva som tas inn som sponset innhold – det må være relevant og ha nytteverdi for målgruppen. Kundene våre er bedrifter og virksomheter vi har respekt for, og som vi har lyst til å promotere, sier Aune.

Et blikk på nettavisen forteller også at Næringslivsavisa redaksjonelt prioriterer kvalitet foran kvantitet . Det var også et viktig grep for å bygge posisjon: En større gravesak om et cruisebåtprosjekt som fikk kraftig kritikk.

– Vårt smarteste grep var å investere flere måneder i en gravesak, som ga Næringslivsavisa mye omtale, både i Adresseavisen og i rikspresse. Vi møtte voldsom motstand på alle måter fra bedriften vi gransket. Personlig ble jeg truet med søksmål i gigantklassen, og beskyldt for å ha torpedert et påstått cruisebåtprosjekt til 15 milliarder kroner. Som selvfølgelig var et luftslott konstruert for å selge aksjer til småsparere.

– Vi sto han av, og brukte for mye penger på advokat da. Vi gikk også fri i PFU-saken på 50 sider, skrevet av et svært velrenommert advokathus i Oslo. Etter den runden ble vi tatt på alvor, og nå kommer vi oss «inn» overalt. Selv om vi er en mediemessig mygg, sier Paul Jostein Aune.

Den omtalte gravesaken og PFU-saken kan du lese mer om på Presse.no .

Tror på nisje og fagpresse

Som vi kan lese er det kommet mange til. Og det er rom for flere, mener altså Anders Brenna.

Men, understreker han; det er ikke så lett som det kan høresut til.

– De som ikke har peiling, tror de skal få masse lesere med en gang. Og det er ikke alle som får trafikk, som klarer å tjene penger. Utfordringen for mange er å kunne holde det gående lenge nok til at det går rundt, sier han.

Brenna tegner et bilde der man bør nå et par tusen brukere om dagen, som er vanskelig nok, før man kan kapitalisere på det.

Og da snakker han ikke om Google ads eller bannerannonser som sådan.

Aller helst bør man treffe et marked med B2B ( business-til business ), stillingsannonser eller innholdsmarkedsføring, mener Brenna. Ogstørsttro har han på små fagpresseaviser framover:

– Ja – fagpresse er på en måte næringslivets lokalaviser. De skriver om alle de tingene som er for smått for de store avisene. Om nye ansatte, om den og den bedriften, og om den store, nye kontrakten.

– Og så er enhver bransje interessert i en seriøs fagpresse, fordi da fremstår gjerne også selve bransjen mer seriøs. Det blir lettere å nå ut til større medier med en god sak da, mener Brenna.

Han peker dessuten på to viktige grunner til at små nisjeaviser og fagpresse kan lykkes.

Den ene er at eksisterende aktører gjerne er papirorienterte og bærer preg av å være «medlemsblad» som kommer i posten. Den andre er at fagpresse kan treffe et potensielt lukrativt annonsemarked.

Med andre ord: Det er mangel på journalistikk – og penger i omløp.

– Jeg har nok mer tro på fagpresse enn lokalaviser, fordi det er lettere å få annonser i næringslivet og enkeltbransjer enn et lokalsamfunn eller en hobby, sier Brenna.

– Men ingenting er bedre enn om jeg tar feil. Jeg håper selvsagt at mange lokale nettsteder også lykkes.

Og 2016 blir også et godt år for å starte nettavis?

– Ja, ja. Vi har bare sett starten!

Gründer, daglig leder, majoritetseier og redaktør Chul Christian Aamodt i nettavisen enerWE.

Selvpublisering og crowdfunding

En av nettavisene som har lykkes i en nisje av næringslivet, og ikke minst kommersielt, er nettavisen enerWE.no (for ordens skyld: hvor nevnte Brenna er styremedlem).

«Oljemyggen» var aldri innom bannerannonsering, men skaper inntekter gjennom innholdsmarkedsføring. I en modell der bedriftene selv kan publisere sine egne reklamebudskap på nettavisen.

Det er noe som skiller seg ut ved flere av de nye nettavisene:

De forsøker andre inntektsstrømmer ennabonnement og reklame, som mediebransjen tradisjonelt har vært vant til.

En av dem som forsøker noe som er lite utprøvd i Norge så langt, er The Independent Barents Observer. Avisen er mye omtalt i forbindelse med den godt kjente nordnorske konflikten rundt den «opprinnelige» Barents Observer .

Uansett utfall av anbudskonkurranser, navnestrider og eventuelle søksmål, har Thomas Nilsen og Atle Staalesen fortsatt ufortrødent videre. Og invitert leserne til å finansiere journalistikken:

– Slik brukerbetaling-uten-tvang er veldig vanlig i USA, men så langt ikke så utprøvd i Norge. Etter at vi lanserte, har vi fått mange henvendelser som synes det vi gjør er råstilig – og ber om å få betale en sum. Så får vi se om det virker, sier redaktør Thomas Nilsen.

Han sier det er lett å sette opp en løsning for crowdfunding og donasjoner gjennom PayPal – og invitasjonen fra nordøst til leserne kan du lese på thebarentsobserver.com. 

Andre nettaviser lykkes godt med brukerbetaling. De beste eksemplene på det er kanskje næringslivsavisen NETT.no på Nordvestlandet – og den superlokale nettavisen Alvdal midt i væla. Les mer om begge nederst i saken på Medier24.com!

Noen blir kjøpt opp

Og kommer man seg gjennom starten som ny nettavis, kan det være mangeveier videre.

Eller kanskje er det bare tre alternativer, skal vi tro journalistikkprofessor Arne Krumsvik.

Han uttalte nemlig dette til Dagens Næringsliv i august: Det ene alternativet er at prosjektet ikke viser segøkonomisk bærekraftig. Det andre alternativet er at man blir overkjørt av konkurrenter. Eller det tredje: Man blir kjøpt opp.

– Det er ingen som vil sitte stille og se på at noen forsyner seg fra matfatet, menerKrumsvik.

Som da Bergens Tidende tidligere i år gikk inn i godt etablerte Midtsiden.no; en lokal nettavis i Os som har vært her så lenge at den ikke fikk plass i vår oversikt.

En lignende situasjon ser vi i Rogaland, der Mediehuset Dagsavisen og Rogalands Avis har kjøpt opp Roganytt.no:

– Om kort tid vil Roganytt bli en integrert del av Rogalands Avis, og fremstå ganske annerledes enn det gjør i dag, sier nyhetsredaktør Lasse Hansen i Rogalands Avis.

Norges korteste lokalavis-liv

Mens det finnes nok flere muligheter, viser vår oversikt. Og i hvert fallet fjerde alternativi den tidlige gründerfasen:

Man kan få et jobbtilbud som blir mer fristende enn en usikker gründertilværelse.

Det skjedde for Espen Eidum i Narvik, som trolig har satt verdensrekord i kort liv for en nettavis.

Den erfarne journalisten og nyhetslederen med mange års erfaring fra Fremover, etablerte i slutten av september nettavisen Driv24.no. Det varte ikke lenge:1. november publiserte han nyheten om at eventyret var over.

Det manglet dog ikke på respons; 30.000 brukere hadde allerede vært innom siden.

Et jobbtilbud ble for fristende, forteller Eidum.

Snart går han til en informasjonsjobb ved Universitetet i Tromsøs kommende teknologiske fakultet i Narvik.

Men det var vanskelig å legge prosjektet bak seg, erkjenner Eidum:

– Med en sånn mottagelse er det umulig å legge vekk tanken på hva dette kunne ha blitt til. For å ty til en floskel: Det ble et par søvnløse netter før avgjørelsen ble tatt, sier Eidum.

Og etter et par måneder som nettavisgründer, slår narvikværingen fast at tiden for slike etableringer er inne:

– Det er utrolig hvor mye moro man får for 511,77 kroner! Investeringen i et WordPress-tema var vel i bunn og grunn det jeg la i potten da jeg startet opp, sier Eidum.

Han peker på to faktorer som taler for gode gründertider fremover:

Oppstartskostnadene har aldri vært lavere, og aldri har nyhetsstrømmen vært større. Det gir rom for å skille seg ut, og å gjøre det raskt.

– Du har alle muligheter til å skreddersy en tjeneste som garantert vil skille seg fra en temmelig konform lokalavismasse på nett. Der endringer ofte hverken er innovative eller skjer i det nødvendige tempoet, mener Espen Eidum.

Og slår fast:

– Jeg ser at det fra flere hold hevdes at vi vil se en underskog av nyetableringer i avisbransjen innen kort tid. Det tror jeg veldig på.

Aftenposten i samarbeid med medier24.com. Les mer om samarbeidet her.

Les mer om alle de 24 nye nettavisene på Medier24.com.

Andre saker fra Medier24.com:

Les mer om

  1. Medier
  2. Medier24