Kultur

Mer reklametrøbbel for NRK

Haddy Jatou N'jie, Erik Solbakken og Nadia Hasnaoui leder ikveld finalen i Eurovision Song Contest. Foto: CORNELIUS POPPE/SCANPIX

NRK kan ha brutt kringkastingsloven, da programleder Erik Solbakken i Eurovision-finalen oppfordret seerne til å kjøpe konkurransens offisielle CD og DVD.

  • Arve Henriksen
    Arve Henriksen
    Journalist

I Kringkastingslovens paragraf 3-4 står det ettertrykkelig at sponsede programmer ikke skal oppmuntre til kjøp eller leie av sponsors eller tredje parts produkt eller tjenester, herunder ved å inneholde spesielle salgsfremmende henvisninger til slike produkt eller tjenester.

Oppfordrer.

Denne paragrafen kan NRK ha brutt under lørdagens finale. Det skjedde da programleder Erik Solbakken, etter at de 25 finalelåtene er gjennomført, oppfordret seerne til å sikre seg Eurovision Song Contests offisielle CD eller DVD.

Førstkommende mandag skal Medietilsynet granske opptakene.

Granske.

— Dette er en interessant problemstilling og vi har vært borti dette også tidligere, uten at vi har helt konkludert i måten dette er gjort på. Dette er derfor noe vi vil bli nødt til å se på over helgen, sier Gudbrand Guthus, områdeleder for konsesjon og tilsyn i Medietilsynet.

Han mener oppfordringen Solbakken kom med i sendingen grenser til kjøpsoppmuntring, noe som vil berøre kringkastingsloven.

Programdirektør for NRKs nyhets- og programdivisjon, Per Arne Kalbakk tar gjerne en prat med Medietilsynet, men mener de ikke har noe valg.

Tydelig.

-Problemstillingen for oss er at Eurovision Song Contest er en internasjonal sending, som vi lever til den europeiske kringkastingsunionen, EBU, for sending til hele Europa. Den eksponeringen som gjøres av den offisielle CDen og DVDen, er veldig tydelig, samtidig er vi pålagt å gjøre det i kraft av å være vertskringkasting, sier Kalbakk.

Tidligere denne uken havnet NRK også i krangel med Medietilsynet, etter at kanalen viste Telenor-logoen hele ti ganger i tirsdagens Eurovision-semifinale. Denne ble fjernet foran torsdagens semifinale.

Like enkelt var det ikke å fjernet salgsfremstøtet til Solbakken.

Blokkere.

— I det tilfellet kunne vi bare gjøre noe med grafikken, men vi kan ikke blokkere ut vår egen sending. Dette er noe som gjøres i hver Eurovision-finale, og det er en del av den sendingen enhver vertskringkaster er pålagt å gjøre. Vi ser at dette er et dilemma i forhold til det norske regelverket, det er ingen god løsning. Samtidig er vi nødt til å levere det vi er pålagt, sier Kalbakk.

#apesc

Les også

    Nyhetsbrev Annenhver uke deler Maren Ørstavik anmeldelser, tips og nyheter fra den klassiske musikkens verden, både i inn- og utland.

    Les mer om

    1. Musikk