Kultur

Du vil aldri tro hvordan dette norske nettstedet stjeler, klipper og limer andres stoff. Presseeksperter er rystet

Amedias fyrtårn for virale nyheter, Buzzit.no, plagierer norske og utenlandske nettsteder på en måte som sjokkerer presseeksperter. Huffington Post er blant dem som nå ser på saken.

En artikkel fra Guardian er blitt oversatt og republisert nesten i sin originale form på Buzzit.no uten noen som helst referanse til kilden. Foto: Guardian/Nordlys/Jan Gunnar Furuly

  • Jan Gunnar Furuly

Det Nordlys-eide nettstedet har spesialisert seg på å lage underholdende saker som spres flittig via sosiale medier som Facebook og Twitter. På rekordtid har det etablert seg som et av de største i Norge, med opptil 400.000 unike brukere per dag.

Undersøkelser Aftenposten har gjort av innhold fra Buzzit viser at deler av suksessen har skjedd gjennom omfattende kopiering, bokstav for bokstav, avsnitt for avsnitt, av en rekke artikler fra andre redaksjoner.

Det er særlig i forbindelse med såkalte listesaker iveren etter å kjøre tilnærmede blåkopier av allerede eksisterende saker ser ut til å være stor.

50 saker fra Huffington Post

Amerikanske Huffington Post er brukt som kilde og hovedgrunnlag i over 50 saker på Buzzit.

Selskapet ser nå nærmere på gjenbruken i Norge, etter å ha blitt gjort oppmerksom på praksisen av Aftenposten, bekrefter pressetalskvinne Sujatra Mitra.

Nettgiganten vil ikke gi ytterligere kommentarer til det som potensielt kan bli en juridisk sak.

Blant Huffington Post-artiklene det norske nettstedet har laget svært like utgaver av erDette skal en fireåring kunne — og dette skal foreldrene til en fireåring kunne, 10 ting en ekte venn gjør, «9 tegn på at han sjekker deg opp og ikke bare er hyggelig» og «9 forklaringer på at du er i dårlig humør».

Også amerikanske Cosmopolitan er kopiert i minst syv artikler.

I saken «6 gode grunner til at du bør sove naken» er magasinet oppgitt som kilde, men den eneste journalistiske innsatsen fra Buzzit er en kort ingress og bildebyline. Denne artikkelen er likt, kommentert eller delt 21.000 ganger på Facebook.

Aftenposten har vært i kontakt med Cosmopolitan, men ikke fått noen kommentarer.

Kopierte uten å sitere kilde

En artikkel Buzzit publiserte i august og som var blant nettstedets mest populære rundt skolestart, fanget også Aftenpostens oppmerksomhet.

Tittelen lyder: «10 ting læreren vil si til dere foreldre, men ikke tør», men det er ikke oppgitt noen som helst kilde.

Det tok oss under et minutt å finne originalen.

Ved å oversette tittelen til engelsk og søke etter den på Google, var det øverste treffet en sak fra Guardian.

Artikkelen i Buzzit fortoner seg i store trekk som ren oversettelse og direkte avskrift fra den britiske storavisen. Journalist Andreas Beddari Høyer har riktignok føyd til sitt navn og bilde, samt ingressen «Av og til vet man bare ikke hvorfor».

En kommentar om John Terry som forbilde har fulgt med i Buzzit.no-saken, i likhet med samtlige av de andre punktene i listesaken fra Guardian. Foto: Guardian/Nordlys/Jan Gunnar Furuly

Til og med den erkebritiske mellomtittelen «John Terry er ikke et bra forbilde» har overlevd den redaksjonelle behandlingen.

— Hadde ikke ventet dette fra norsk redaksjon

Ingen Guardian-redaktører har vært tilgjengelig for kommentar i helgen, men en sentralt plassert kilde i avisens redaksjon sier etter å ha sett på de to sakene at kopieringen er «åpenbar og skandaløs».

— Vi lever i en tid der deling av innhold er blitt bransjepraksis, men det må skje på en måte der kilden blir oppgitt. Man kan simpelthen ikke bare klippe og lime fra konkurrenters arbeid uten å legge noen kvaliteter inn selv. Vi har sett lignende kopiering fra land som Hviterussland og Ukraina, men vi hadde virkelig ikke ventet noe slikt fra en norsk redaksjon, sier kilden som er en av Guardians mest toneangivende journalister.

- Svært problematisk

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund er forskrekket over måten stofftyveriet skjer på etter å ha sett på den omtalte saken fra Guardian og en artikkel som er tatt fra Cosmopolitan.

- Dette er svært problematisk og ikke noe en norsk redaktør bør være bekjent av. Journalister skal jo ikke være kopimaskiner. Det vi ser her er intet mindre enn et journalistisk Texas, fastslår hun.

Løken Stavrum mener også at Buzzit fører sine lesere bak lyset på en betenkelig måte, når de ikke forteller åpent hvor de har saken fra og dessuten unngår å sette eksemplene inn i en britisk kontekst.

Grove opphavsrettskrenkelser

Også den erfarne juristen og eksperten på medierett, Jon Wessel-Aas, rister på hodet.

— Disse eksemplene er jo så godt som fullstendige kopier, ja rene oversettelser, av originalartiklene. Her er det snakk om klare og grove opphavsrettskrenkelser. At man heller ikke oppgir kilden, men faktisk gir en norsk journalist byline, er en ytterligere, selvstendig krenkelse som dessuten gjør den samlede krenkelsen desto grovere, sier han.

— Har du sett noe lignende i norsk presse tidligere?

— Nei, bare i blogger. Det er utrolig at en seriøs medieaktør som Nordlys kan holde på sånn, og tro at de slipper unna, svarer Wessel-Aas.

Han legger til at Buzzit’s store utenlandske inspirasjonsmodell, amerikanske Buzzfeed, også har vært gjennom lignende beskyldninger. I sommer fikk det amerikanske selskapet til en aksjeemisjon på 50 millioner dollar.

Fjernet saker, sparket redaktør

— I den forbindelse ble det lagt merke til at ca. 4000 av nettstedets nyhetssaker plutselig bare ble borte. Jeg ser ikke bort fra at det kan ha vært en advokat som visket Buzzfeed-ledelsen i øret at opphavet til disse sakene var tvilsomt, og at fjerningen skjedde fordi man ville unngå rettslige krav fra folk som satt med opphavsretten til stoffet, sier Wessel-Aas.

I juli ble den politiske redaktøren hos Buzzfeed. Benny Johnson, sparket etter at bedriften fant ut at han i 41 artikler hadde stjålet setninger og formuleringer fra andre nettsteder.

Det skjedde bare dager etter at Johnson i en Twitter-melding hadde skrevet: «Gjenta etter meg: Klipping og liming av noens arbeid kalles for plagiering».

Sinte Twitter-brukere hadde da sporenstreks kvittert med å rulle opp den ene etter andre saken hvor Johnson selv hadde klippet og limt innhold.

- Ingen sjørøveroperasjon

Sjefredaktør Anders Opdahl i Nordlys varsler full gjennomgang av rutinene i Buzzit etter anklagene om stofftyveri.

Anders Opdahl, sjefredaktør i Nordlys, står som ansvarlig utgiver også for Buzzit.no. Han varsler nå full gjennomgang av rutinene for hvordan nettstedet kan bearbeide artikler for egen publisering. Foto: Bjørnbakk, Jan-Morten/Scanpix

Han vedgår at Buzzit ikke har noen avtaler med internasjonale nettsteder som gjør det mulig for dem å gjenbruke andres stoff, ut over det som er vanlig sitatrett.

— Vi er ingen sjørøveroperasjon. Det er selvsagt ikke fritt frem for å klippe og lime fra andres saker. Artiklene vi publiserer skal være omskrevet, bearbeidet og behandlet på en journalistisk måte der kilden går tydelig frem, sier Opdahl.

Ville finne et nytt ben å stå på

Ifølge redaktøren ble nettstedet startet etter en modell som var beskrevet i New York Times' selvransakende innovasjonsrapport om medienes fremtid, som ble lekket på nettet i vår. Opdahl ønsket også å eksperimentere med nye markeder som kunne sikre fremtidige inntekter, og fortsatt arbeid for tre ansatte som risikerte å miste jobben i Nordlys.

- Ideen med Buzzit er å fange opp på et tidlig tidspunkt saker som trender på internasjonale nettsteder. Målet er å gjøre dem tilgjengelig lokalt, og gjerne berike dem journalistisk, sier han.

Nordlys går ennå ikke med overskudd på tjenesten. Opdahl har som langsiktig mål å gjøre Buzzit økonomisk bærekraftig slik at nettstedet etter hvert også kan bli fylt med vesentlig journalistisk innhold.

Ble kåret til årets mediehus av Amedia

Journalist Andreas Beddari Høyer sier det ikke er greit å lage journalistiske blåkopier av andres saker.

- Hvis jeg har laget en sak på bakgrunn av en artikkel i Guardian uten å sitere dem, er det en feil som vi selvsagt må rette opp, sier han.

Nordlys ble tidligere i måneden kåret til årets mediehus i Norges nest største mediegruppe, Amedia.

Juryens begrunnelse var blant annet at avishuset har stått bak «en drivende utvikling for nyskapende redaksjonelle tiltak gjennom nettstedet Nord24, buzzit.no, nordnorsk debatt og sin satsing på web-TV».

Redaktør truer med å sende regning

Redaktør Susanne Kaluza i det Egmont-eide nettstedet Foreldre.no har i lang tid merket seg fremgangsmåten til Buzzit.

- De er så vidt jeg kan se verre enn noen andre i den norske mediebransjen, og tillater seg å publisere lange avskrifter av våre og andres saker. Selv om de oppgir kilde er dette overhodet ikke greit, og langt utenfor det jeg oppfatter som god presseskikk og vanlig sitatrett, sier Kaluza.

Senest i forrige uke ble det som var Buzzits mest leste sak på Facebook hentet fra Foreldre, om suksess på den leksefrie Digermulen skole i Lofoten. Her er den publisert i lånt versjon hos Buzzit.

— Dette er en sak vi har investert tid og penger i å lage. De har klippet lange tekstbolker fra vår sak. Da hjelper det ikke at vi er sitert fem ganger i teksten. Nå vurderer vi å sender faktura på stofftyveriet, sier hun.

Finner du flere saker på Buzzit.no som er kopiert på en tvilsom måte? Tips oss: jan.gunnar.furuly@aftenposten.no

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Securedrop - Aftenpostens krypterte tjeneste for varslere

  2. A-MAGASINET

    Tre måneder etter at avisen anklaget ham for seksuell trakassering, tok teatersjefen sitt eget liv

  3. VERDEN

    «Om to minutter er det din tur til å lyve.» I et tiår har de formidlet Putins løgner. Nå vil de heller fortelle sannheten.

  4. A-MAGASINET

    Peter Bandermann skrev om det han så. Snart gikk historien hans verden rundt som «fake news».

  5. KULTUR

    Familiedramaet i en helt ny drakt

  6. KULTUR

    Olive Kitteridge: Skuespill blir ikke bedre enn dette