Kultur

Norske gallerister satser sterkt i Berlin

De norske galleristene Atle Gerhardsen og Nicolai Gerner- Mathisen utvider i Berlin og har nå etablert seg med nytt galleri i sentrumsbydelen Mitte.

Den britiske kunstneren Julian Opies kunstverk vises nå i galleriet Gerhardsen Gerner i Berlin. Foto: Matthias Kolb, Berlin. Foto: Matthias Kolb, Berlin

  • Heidi Borud
    Heidi Borud
    Kulturjournalist

Galleriet Gerhardsen Gernerhar avdeling på Tjuvholmen i Oslo og i Berlin. Aftenposten snakker med Atle Gerhardsen på telefon fra Berlin, hvor han er bosatt. Han har drevet galleri i den tyske kunstmetropolen i 15 år, og har opplevd en by under enorm endring. Byen tiltrekker seg kunstnere og kreative fra hele verden og galleritettheten er høy. Mens det for 15 år siden var om lag 10 gode gallerier i Berlin, er det i dag ca 50 betydningsfulle gallerier i samtidskunstmarkedet, i følge Gerhardsen.

De norske galleristene Atle Gerhardsen (t.h.) og Nicolai Gerner- Mathisen satser sterkere i Berlin, og har nå etablert seg med nytt galleri i sentrumsbydelen Mitte.- Konkurransen blant galleriene er hard, men jo flere gallerier, jo bedre, sier Gerhardsen. Den britiske kunstneren Julian Opies verk på veggen. Foto: Matthias Kolb, Berlin

Han regnes som en av Norges mest sentrale gallerister og har hatt stor betydning for norske kunstsamlere som Erling Kagge, Hans Rasmus Astrup, Cecilie Malm Brundtland og Knut Brundtland.

  • **Fersk kunstanmeldelse:
Les også

Tankevekkende fordoblinger

: Rina Charlott Lindgrens visuelle paradokser fører til interessante perspektiver på kunst, natur og identitet**

— Vekst i det globale kunstmarkedet

Om nysatsingen i Berlin sier Gerhardsen:

— Vi gjør det med kunnskap om at det tyske kunstmarkedet er et globalt marked som er i vekst. Konkurransen blant galleriene er hard, men jo flere gallerier, jo bedre, sier han.

I Oslo mener han det er under 10 gallerier av betydning, og han synes at utviklingen nærmest har stått stille de siste 15 årene. Kontrastene til Berlin er enorm.

— Det er godt under 10 gode gallerier i Oslo, men jeg skulle ønske det var flere av dem. Der er veldig viktig at vi har et kommersielt kunstliv i tillegg til det statlige, sier Gerhardsen.

- Hvordan vurderer du markedet for samtidskunst nå i 2016, sett i forhold til perioden før finanskrisen 2008/2009 ?

— Det er alltid vanskelig å si, men det er et levende kunstmarked og det har vokst. Jeg opplever at kunstmarkedet er i vekst, men det er vanskelig å eksakt si noe om tiden før finanskrisen. Tidligere var kunstmarkedet veldig sentrert rundt New York og Køln, men nå er det et globalt kunstmarked, hvor kunstmessene har stor betydning, sier Gerhardsen som står på farten til kunstmesse i Hong Kong.

- Dere åpnet det nye galleriet med utstilling av britiske Julian Opie. Hvordan vil du beskrive det kunstnerskapet?

— Han er en av de mest ikoniske og gjenkjennbare kunstnere i verden i dag – kjent fra Hong Kong til New York. Han har et språk som folk kjenner igjen, og han er også typisk for en del britiske kunstnere som tar opp i seg populærkulturen. Det handler om kunst som ikke bare er for eliten og kunstkjennerne.

Galleriet Gerhardsen Gerner ligger sentralt i Mitte i Berlin. Foto: Matthias Kolb, Berlin

«Stille revolt» kaster nytt lys over norsk kunsthistorie. Les anmeldelsen:

Les også

Poetisk nybrottsarbeid

Kunsten fyller livet med innhold

— Kan du trekke frem 4-5 norske samtidskunstnere som du synes er gode investeringsobjekter ?

— Jeg vil snu litt på det. Å kjøpe kunst handler ikke primært om hva som er en god investering. Det viktigste er at kunsten fyller livet ditt med et innhold.

Stadig flere interesserer seg for kunst og bruker tiden sin på å skaffe seg kunnskap om kunstnere og kunstverk. Det gir mening. Så kan det i tillegg også være en god investering, sier Gerhardsen, som selv begynte å samle på kunst som «guttunge».

- I likhet med mange andre gallerister, så begynte jeg å samle på kunst tidlig i tenårene, sier Gerhardsen. Han vil ikke navngi bestemte norske samtidskunstnere som han synes er gode investeringsobjekter. – Da blir det fort «hot og not-lister». Det får andre ta seg av, sier han.

Den britiske kunstneren Julian Opies kunstverk vises nå i galleriet Gerhardsen Gerner i Berlin. Foto: Matthias Kolb, Berlin. Foto: Matthias Kolb, Berlin

Om å være bofast i Berlin, sier galleristen:

— Å flytte fra et land på fem millioner mennesker til et land på 80 millioner mennesker har vært utrolig spennende. Jeg er blitt veldig godt mottatt. Faren min var journalist for Arbeiderbladet i Bonn på 1960-tallet, og han synes Berlin måtte være det beste stedet å starte galleri. Tyskere er glad i nordmenn, og jeg tror Berlin kommer til å bli en av de byene som flest nordmenn får et forhold til fremover, sier Atle Gerhardsen.

Kunsthistoriker Cecilie Malm Brundtland plasserer galleriet <b>Gerhardsen Gerner </b>på topp-3-listen i Norge. - Med nyåpningen i Berlin har galleristene vist at de har ambisjoner om å stadig bli bedre, sier hun. Foto: Heidi Borud

— En av de beste galleristene

Kunsthistoriker og partner Cecilie Malm Brundtland i kunstrådgivningsfirmaet Brundtland&Krosbyplasserer galleriet Gerhardsen Gernerpå topp-3-listen i Norge.

— Det er et av de mest betydningsfulle galleriene i Norge. I den norske sammenhengen er galleriet viktige fordi det introduserer sentrale utenlandske kunstnere til det norske kunstmarkedet, som for eksempel Olafur Eliasson, Carroll Dunham, Magnus Plessen og Julian Opie, sier Brundtland.

— Med nyåpningen i Berlin har de vist at de har ambisjoner om å stadig bli bedre. Atle Gerhardsen har også vært viktig for å bygge opp norske samtidskunstnere, som for eksempel fotokunstneren Vibeke Tandberg, sier Cecilie Malm Brundtland.

  1. Les også

    Naboer mener Utøya-pårørende må ta mer hensyn

Les mer om

  1. Kunst

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Supergallerist Atle Gerhardsen legger ned i Berlin og satser i Oslo

  2. KULTUR

    Øker kunstnerstipendier på grunn av koronakrisen: – Behovet står ikke til midlene

  3. KULTUR

    Lager en tro kopi av denne kafeen i det nye Nasjonalmuseet

  4. KULTUR

    Vanskelig å skjønne hva årets festspillkunster egentlig har på hjertet

  5. KULTUR

    Dette er det smarteste Dolk noen gang har gjort

  6. KULTUR

    Vebjørn Sand åpner enda en bro. Denne gangen i Leonardo da Vincis egen hage.