Kultur

Spotify størst, men fortsatt i minus

Fra å utgjøre 13 prosent av musikksalget i 2010, til 66 prosent i 2013, er strømmetjenestene en åpenbar braksuksess i Norge. Er 2014 året da resten av verden skal henge seg på?

Lite penger å hente i Spotify - ennå. Med en omsetning på over 3 milliarder kroner i 2012, gikk Spotify likevel med et underskudd på mer enn 430 millioner.

  • Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

Med en omsetning på over 3 milliarder kroner i 2012, gikk Spotify likevel med et underskudd på mer enn 430 millioner.

— Det endelige målet er at hele verden skal bruke oss, sier Jonathan Forster.

Han er administrerende direktør i Spotify Norden, men for tidlige brukere av musikkstrømmetjenesten mest kjent som «Jonathan from Spotify». Forster har tre strategier for 2014:

- Vi skal lansere Spotify i mange flere land, vi skal sørge for at Spotify er tilgjengelig for alle apparater knyttet til en høyttaler, og vi skal gjøre flere interessante samarbeider med artister og plateselskaper, sier han.

Mange konkurrenter

I et strømmemarked der Spotify var blant de første, og fortsatt er blant de største med 32 land under vingene, er markedet i ferd med å vokse over hele verden, og følgelig strømmer flere aktører til.

Les også

Er strømmekampen egentlig bare en vennskapelig vannkrig i en plaskedam?

De amerikanske nettradio-tjenestene Pandora, Songza og Itunes Radio er blant dem som tilbyr reklamefinansierte, gratis spillelister og kanaler til stor suksess. Songza har 4,7 millioner brukere, Pandora kan skryte av over 70 millioner, og Apple meldte tidligere i høst at over 20 millioner allerede hadde tatt i bruk Apples radiotjeneste i oktober, bare en drøy måned etter at tjenesten ble lansert. Franske Deezer har 5 millioner betalende brukere, og også Google er med i løpet, med tjenesten Google Play Music All Access som de slapp tidligere i vår.

Wimp har vært den norske konkurrenten, men ser ut til å ha lagt fra seg drømmen om verdensherredømme. Tidligere i høst lanserte de høykvalitetsstrømming, CD-kvalitet til dobbelt pris. Et bevisst valg for å kapre et nisjemarked i motsetning til Spotify, ifølge Wimps toppsjef Andy Chen.

— Alle må velge sin vei i dette markedet, og de går «global scale», mens vi prioriterer kvalitet. Vi ønsker å endre folks vaner fra bare å «høre» musikk til virkelig å «lytte», sa Chen til Aftenposten tidligere i høst.

Underskudd

Spotify i dag har 24 millioner brukere, hvorav 6 millioner er betalende. Men Forster sier han ikke er bekymret for konkurrentene.

Jonathan Forster er administrerende direktør i Spotify Norden. Spotify

— Vi føler at våre største konkurrenter er piratmarkedet og å få folk til å vite hvorfor de bør bruke Spotify. Vi er det største selskapet på feltet nå, med 1000 ansatte, og har den nest største omsetningen innen digital musikk i verden, sier Forster. Likevel går Spotify med underskudd. Med en omsetning på over 3 milliarder kroner i 2012, meldte de et tap på mer enn 430 millioner.

— Vi investerer. Omsetningen øker, samtidig som vi gjør store investeringer for å lansere i flere land. Å bli den store aktøren i Europa, Latinamerika og Asia er veien fremover. Vi investerer så mye at vi ennå ikke profiterer, men det er fordi vi tenker langsiktig. Hadde vi vært fornøyd med å være et nordisk selskap, hadde det vært annerledes, sier Forster.

- Trenger 200 millioner brukere

Svenske Daniel Johansson fra firmaet TrendMaze forsker på den digitale musikkindustrien, og lanserte nylig rapporten «From products to consumption - changes on the Swedish music market as a result of streaming technologies».

Den konkluderer med at dagens strømmemodell har potensial til å skape større inntekter for artister og rettighetshavere enn CD-formatet, men at dette vil ta tid og krever opp mot 25 millioner betalende brukere.

Les også

Støyfulle tider

Johansson mener at det vil ta minst ti år før dagens strømmemodell vil være konsolidert i global skala, og at Spotify ikke vil overleve om ikke de største musikkmarkedene i verden tar i bruk tjenesten. Til nå er det ifølge Johansson de største selskapene og artistene som er vinnere i strømmemodellen, men de mindre aktørene vil kunne få rettferdig utbetaling på sikt.Dog ikke før modellen globalt har sikret seg 200 millioner betalende brukere.

— Fryktelig langt igjen

Norske Daniel Nordgård ledet i år et utvalg som så på digitale utfordringer for den norske musikkbransjen. Han deler synet på strømming.

- Utviklingen er positiv, men det er fryktelig langt igjen til strømmemodellen er bærekraftig, og det er to punkter som må løses. For det første må strømmeøkonomien bli langt større, slik Johansson sier. For det andre må dens strukturer for utbetaling endres, slik at misnøyen blant en del artister forsvinner. Hvis ikke modellen vi ser i dag blir mer rettferdig, forståelig og transparent, vil den ikke overleve særlig lenge.

- Men hva er alternativet?

— Det vet jeg ikke, men husk at tilbake i 2008 visste ingen hva strømming og Spotify var. Det finnes høye forventninger om gevinst i Spotify nå, men historien har jo vist oss at slike forventninger kan være gale, sier Daniel Nordgård.

  1. Les også

    Millioner i Asia venter på en hit

  2. Les også

    Er kinoen på vei ut?

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Strømmetjenester som Apple Music, Tidal og Spotify taper milliarder hvert år. Hvem dør først?

  2. KULTUR

    På børs i dag: Spotify styrer mer og mer av hva du lytter til

  3. KULTUR

    Nå kan flere nye artister få en viktig mulighet: – Å komme inn på en Spotify-liste er alfa og omega

  4. KULTUR

    Spotify får ny strømmekonkurrent i år

  5. KULTUR

    Spotify har passert 100 millioner aktive brukere

  6. KULTUR

    Spotify strammer inn for gratisbrukerne i desperat kamp for å overleve