Kultur

Röyksopp slutter med album, ikke musikken

I en musikkverden der få er større enn sin siste hit hos strømmetjenesten Spotify, ser Röyksopp fremover med å kutte ut albumformatet.

Torbjørn Brundtland og Svein Berge er Röyksopp, nå ute med sitt femte og siste album i tradisjonelt format.
  • Robert Hoftun Gjestad
    Robert Hoftun Gjestad
    journalist

The inevitable end , den uunngåelige slutten, heter Röyksopps femte.

Tittelen refererer til tekster om det alvorlige i å være menneske, og det faktum at deres femte album også er duoens siste i tradisjonell forstand. Utsagnet kom Röyksopp med på P3 for noen uker siden. Det har skapt debatt i bransjen, og presset frem spådommer om 2014 som året for albumets død.

Først nå utdyper duoen årsakene bak.

— Enkelte ser bort fra ordet «tradisjonell», og tror at vi skal gi oss helt, men det er ikke riktig. Det er selve formatet album vi nå slutter med, fordi vi føler at vi har skapt det vi kan og vil innenfor den fysiske begrensningen som albumet gir. Vårt utsagn har skapt genuin interesse både her hjemme og internasjonalt, mange ser til oss for å ta temperaturen på hva som skjer i bransjen, sier Torbjørn Brundtland.

Ingen grunn til panikk

Makker Svein Berge følger opp, slik de to herrene har fullført hverandres setninger siden de møttes og begynte med musikk sammen som 12-åringer i Tromsø. Gjennombruddet kom med debutalbumet Melody A.M. i 2001, som solgte over én million eksemplarer, og entret topp ti i Storbritannia.

Markedet for The inevitable end er et helt annet, selv om duoen fortsatt er store.

— Plateindustrien i dag, preget av fremtidsfrykt og desperasjon, ser på det vi nå gjør som nybrottsarbeid. Vi er ekstremt glad i albumet, spesielt vinyl, og denne platen er en hyllest til formatet. Men nå har vi gjort vårt, og vil fremover gi ut musikken i andre formater. Det er ingen grunn til panikk, dette åpner for utrolig mange muligheter, og musikk kan brukes til så mye, sier Svein Berge.

Fra Röyksopps side kan det bety enkeltlåter fra tre til 13 minutter eller mer, EP-er med tre-fire låter, verk på tre-fire timer, eller musikk for film eller andre scener.

— Der deler av platebransjen nå føler på en eksistensiell forvirring, tar vi tak i mulighetene som ligger der. Alt er åpent, sier Torbjørn Brundtland.

Byr på dynamisk tristesse

Med The inevitable end runder Röyksopp av et suksessrikt 2014. Turneen i spann med svenske Robyn ble en fest, og deres fellesalbum Do it again nådde blant annet 14. plass på amerikanske Billboard.

Likevel er dette nye, Röyksopps lyriske album, preget av tekster med mørke, tungsinn og tristesse. Spesielt frontet av vokalist Jamie McDermott fra bandet The Irrepressibles, som synger på fire sentrale låter.

— Vi ønsket å lage et album med et fortellermessig narrativ, kanskje ikke helt som en roman, men nesten. Det lyriske er basert på egne erfaringer, og stemningen på albumet er noe som resonnerer i oss, men forhåpentlig også hos andre. Det handler om «the human condition», om den alvorlige siden av det å være menneske, om tvil, valg og mortalitet. Mørkt, ja, men rett for oss nå, sier Torbjørn Brundtland.

— Og der passet vokalist Jamie perfekt inn. Han har et eget språk for hvordan man tristessen skal synges frem, sier Svein Berge.

Viser seg tilpasningsdyktige

Daglig leder Elin Erikstad Aamodt i artistenes organisasjon GramArt har hørt spådommen om «albumets død» i mange år, uten at det helt har slått til ennå. Hun roser likevel duoen.

— Jeg har veldig sans for at Röyksopp tilpasser seg den nye virkeligheten, ikke tviholder på det som var deres store format, og heller hører på og møter forbrukerne der de er. Trenden i markedet nå er bruk av spillelister og to-tre enkeltlåter fra hver artist, sier Aamodt.

Samtidig understreker hun at store norske artister som Marit Larsen og Nico & Vinz nylig har valgt å gi ut hele album, og at det selvfølgelig er opp til hver enkelt artist hva man ønsker å gi ut.

Det sentrale er at Röyksopp slutter med et format, ikke med musikk.

— Å vise fleksibilitet er riktig for Röyksopp i deres verden og musikalske sjanger, og det de gjør vil nok være toneangivende fremover, sier Elin Erikstad Aamodt.

Les også:

Les også

Taylor Swift boikotter Spotify

Les også:

Les også

Susanne Sundfør (28) lager musikk av alt fra cembalo til mikrobølgeovn-blipp