Kultur

Meryl Streep: Føler meg fortsatt mentalt mørbanket

Meryl Streep og Julia Roberts har aldri vært så glade for at en filminnspilling var over som med <i>Familien, August, Osage County</i>.

Julia Roberts og Meryl Streep fikk et svært nært forhold under innspillingene av <i>Familien, August, Osage County. </i>-Jeg ble bare sittende og måpe av beundring, sier Roberts om sin svært erfarne motspiller. Dan Steinberg

  • Kjersti Flaa

— Som skuespiller skal man egentlig ha lyst til å gå inn i smerten igjen og igjen. I virkeligheten er det ikke spesielt gøy.

Meryl Streep (64) rister på hodet. Det er som om hun prøver å riste rollefiguren Violet ut av hukommelsen, en karakter som gjorde henne så ”mentalt mørbanket” at hun nesten ikke klarer å snakke om det.

— I begynnelsen kviet jeg meg for å ta rollen fordi den hadde så mange lag både fysisk, mentalt. Violet er sint, tynget av smerte og dopet ned til enhver tid.

Streep plasserer hendene til hodet og graver fingrene dypt inni hårmanken. Tar tak i litt hår og river i det.

— Jeg tvilte ikke på at jeg kom til å finne ut av hvem hun var, men … ah, jeg orker ikke å snakke om det. Jeg hater det, hater det, hater det …

Usympatiske kvinner

Meryl Streep har spilt usympatiske kvinner på film før, fra karikert kiosklitterat i Hunndjevelen til iskald motebladredaktør i En djevel i Prada , men ingen av dem er fullt så uspiselig som maniske, kreftrammede, pillegumlende Violet Weston. Ektemannen hennes, den alkoholiserte, en gang berømte poeten Beverly Weston, forsvinner sporløst etter en krangel, og deres tre døtre kommer til familiehjemmet i småbyen Osage i Oklahoma for å støtte moren.

Handlingen som deretter utspiller seg er noe ganske annet enn en koselig familiegjenforening, ikke minst takket være moren, som på grunn av både medisiner og indre demoner er sterkt labil.

- Det var spesielt interessant for meg å finne ut hvor Violet til enhver tid befant seg i sin egen smertesyklus, noe som også gjenspeilet hvor mye tabletter hun tok, sier Streep.

En særlig utfordring for Streep siden filmen ikke ble tatt opp kronologisk. Hun måtte derfor hele tiden kartlegge pillesyklusen for å vite akkurat hvor hjerteløs hun skulle være mot sine motspillere.

- Hvordan ristet du henne av deg når du gikk fra settet hver dag?

— Jeg spiste mye.

Streep ler høyt og engstelig, sier hun fremdeles sliter med å si noe positivt om opplevelsen.

— Dessuten røykte jeg hele tiden, noe som fikk meg til å føle meg ekstra bedriten.

Velmenende løgner

Familien, August, Osage County er basert på det Pulitzer-prisvinnende teaterstykket med samme navn, som ble spilt nesten 700 ganger på Broadway etter premièren i 2007. Stykket er skrevet av Tracy Letts, tre og en halv times ”dypfritert familiedysfunksjon”, som en kritiker kalte det. Filmen har fått relativt lunkne anmeldelser her hjemme i Norge.

Les Aftenpostens anmeldelse her:

Les også

Stjernelag nede for telling

— Det handler om hemmeligheter, sier Julia Roberts (46), som spiller den eldste datteren Barbara. Vi møter henne på tomannshånd, og hun har tydelige problemer med å holde latteren tilbake når hun skal sette ord på hva stykket handler om.

<i>Familien, August, Osage County </i>er basert på det Pulitzer-prisvinnende teaterstykket med samme navn, som ble spilt nesten 700 ganger på Broadway etter premièren i 2007. Claire Folger

— Taushet kan gjøre like mye skade som en løgn. Og selv om denne familien prøver å gjøre sitt beste, ender de ofte opp med å forårsake enda mer smerte, både for seg selv og andre. Men jo mer jeg prøver å bryte ned handlingen for en utenforstående, jo mer forferdelig høres det ut. - Mennene får ikke sagt så mye …?

— Nei, ikke i denne filmen. De får ikke inn et ord – det finnes bare et visst antall timer i et døgn.

Roberts beskriver karakteren hun spiller, Barbara, som familiens ressurs. Hun er den som forsøker å hjelpe til og fikse opp i andres liv, mens hun i sitt eget er midt i en separasjon fra ektemannen (Ethan Hawke). De to er svært uenige om hvordan tenåringsdatteren på 14 skal oppdras.

Mannen var motspiller

Det er regissør John Wells, som står bak filmatiseringen, og han bestemte seg for å spille inn noen av de mest opprørende scenene tidlig i prosessen. For Streep var det aller tøffest å møte sin ektemann (Sam Shepard) ansikt til ansikt.

— Jeg beundrer Sam så enormt som person, skribent og som skuespiller, sier Streep og blir merkbart blankere i øynene.

- Det å se ham på så nært hold. Det å oppleve hans vemmelse ved synet av meg. Det var en enorm byrde. Du vet, man blir gammel, man ser gammel ut – og man tenker at det kanskje finnes et lite hint av kjærlighet igjen der inne – fra denne personen som man har gått gjennom så mye med …

Hun trekker på skuldrene med et stort sukk.

— Men når man ser i øynene hans og oppdager at han heller vil være død enn å se på meg. Det føltes så brutalt.

Roberts beskriver den emosjonelle og fysiske belastningen med innspillingen på lik linje som å føde tre barn. Samtidig.

— Det var bare så ekstremt tøft. Jeg visste at det kom til å bli en stor utfordring, og det gjorde også at det ble fristende for meg å sette i gang, men jeg hadde aldri forestilt meg hvor ille det skulle bli.

Hun fikk behov for å klemme ekstra mye på Streep hver dag etter innspillingene.

— Jeg måtte alltid se henne rett i øynene før vi gikk hver til vårt for å passe på at alt var ok. Jeg måtte forsikre meg om at; ”Dette er bare på liksom, ikke sant?”

Roberts måtte gjentatte ganger ta seg selv i nakken for å ikke bli stående og observere sitt store forbilde.

— Jeg kunne lett ha blitt sittende og bare måpt i beundring … Meryl er det beste som finnes der ute. Hun er fenomenal. Det å se henne, på så nært hold, gjøre det hun kan aller best …

Det blir stille. Roberts lukker øynene et øyeblikk.

— Vi andre satt bare der inne i mørket og lurte på hvor alt sammen kom fra. Hvordan gjør hun det? Det å se henne i egen person, se henne jobbe så hardt – det var virkelig et privilegium.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Girls sesong 3: jobber seg gjennom gutter, store ambisjoner og hyppige angstanfall

  2. KULTUR

    Mørk og morsom «Fargo»

  3. KULTUR

    Blodfattig avslutning

  4. KULTUR

    Familiedramaet i en helt ny drakt

  5. KULTUR

    Olive Kitteridge: Skuespill blir ikke bedre enn dette

  6. KULTUR

    «Utøya 22. juli»: Overbevisende om terroren på Utøya