Se og Hør mistet hver fjerde leser på fredager
Ukebladet som en gang var landets suverent største, står nå overfor en uvant situasjon: Hjemmet har klart gått forbi Se og Hør i opplag. På fredager falt salget med 26.8 prosent.
Tirsdag formiddag ble de offisielle tallene for norsk ukepresse lagt frem, i regi av Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Markant er utviklingen til Se og Hør:
Opplaget på tirsdager falt med 20.672 eksemplarer i gjennomsnitt, til 157.379.
Kampen avgjort
Dermed havner Hjemmet, som i en gylden årrekke var Norges klart største ukeblad, igjen på toppen: I fjor ble veteranpublikasjonen solgt i 169.259 eksemplarer hver uke. Selv om også dette er et fall, nærmere bestemt på 8.757 eksemplarer, er altså kampen avgjort:
I 2011 var Se og Hør og Hjemmet så godt som like store. Fallet for Se og Hør er dramatisk. Den danskeide publikasjonen var tidligere Nordens største ukeblad, med et opplag på nær 425.000 eksemplarer — i toppåret 2002.
Fall: 26, 8 prosent
Heller ikke weekend-utgaven, som kommer på fredager, klarer å holde stand, snarere tvert imot: Opplaget for 2012 endte på 79.727, et fall på 26,8 prosent eller nær 30.000 eksemplarer ukentlig.
Den klare vinneren i magasinmarkedet er interiørbladene, viser tallene fra MBL. Intet mindre enn seks av ti de bladene som økte opplaget i fjor, handler om interiør. Opplagsvinneren heter Boligdrøm, med et pluss på 5.875 eksemplarer pr. utgave.
Kvinnemagasinene størst
Magasinet Elles gjennomsnittlige opplag økte med 3.642. Sammenlagt er kvinnemagasinene fortsatt størst; de har 41 prosent av markedet i Norge.
Nordmenns konsum av magasiner og ukeblader falt i gjennomsnitt med åtte prosent i 2012, viser de nye MBL-tallene.